رویداد۲۴ ناصر رئیسی فرد با اشاره به مشکلات سوخت گیری پس از سهمیه بندی اظهار کرد: بنزین یک کالای مصرفی است که مسئولان بدون در نظر گرفتن این موضوع، با اجرای طرح سهمیه بندی آن را تبدیل به کالای سرمایهای میکنند و این تبدیل شدن بنزین به کالای سرمایهای باعث ایجاد رانت و ناهنجاری در چرخه سوخت گیری میشود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی تصریح کرد: ارائه سهمیه بنزین باعث ایجاد حس مالکیت نسبت به سهمیه سوخت میشود و نتیجه آن فروش کارت سوخت و ایجاد مکانهای غیر رسمی برای فروش بنزین در کنار خیابان هستیم.
وی افزود: اکثرا افراد به طور مستقیم در جایگاه سوخت با مالکان خودرو در خصوص قیمت بنزین صحبت میکنند و به صورت توافقی سهمیه سوخت را به فروش میرسانند.
رئیسی فرد بیان کرد: بنزین دو نرخی باعت ایجاد رانت خواری و چرخه غیر رسمی سوخت گیری میشود، برای جلوگیری از این مشکلات قیمت بنزین باید واقعی و تک نرخی بر اساس قیمت روز نفت در نظر گرفته شود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی عنوان کرد: سهمیه بندی سوخت در سال ۸۶ مشکلات و رانت خواری ایجاد کرد و این تجربه ناموفق بار دیگر در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت.
وی عنوان کرد: واقعی سازی قیمت بنزین شرایط را برای مدیریت مصرف سوخت فراهم میکند و ارائه یارانه به بنزین باعث مصرف بی رویه سوخت شده است.
رئیسی فرد عنوان کرد: افزایش قیمت فرآرودههای نفتی باید در زیر ساختهای اقتصادی هزینه شود نباید صرف هزینههای جاری دولت شود که نتیجه آن میتواند باعث افزایش اشتغال و بالارفتن درآمدهای دولت از محل مالیات دریافتی شود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی بیان کرد:کارت سوخت و یا کارت انرژی تجربه شکست خورده است که اجرای این گونه طرحها مشکلات فراوانی را برای اقتصاد به همراه دارد.
وی ادامه داد: طی ماههای گذشته با افزایش مشکلات اقتصادی میزان بنزین دزدی افزایش یافته این در حالی است که میتوان با حذف کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی برای سوخت گیری از متضرزر شدن جایگاه دارن جلوگیری کرد.
رئیسی فرد بیان کرد: زیر ساخت و تجهیزات اجرای این طرح آماده است و شرکت پخش فرآوردههای نفتی میتوان با تعامل بانکها از رانت خواری، عدم پرداخت هزینه بنزین از سوی برخی از مالکین خودرو، سلامت فیزیکی اسکناسها و از دور خارج شدن برخی از نازلها به دلیل مشکلات سامانه هوشمند سوخت گیری جلوگیری شود.