رویداد۲۴- حادثه انفجار گاز در منطقه شمال غرب تهران که منجر به فوت دست کم یک کارگر و خسارات مالی بیش از 2 میلیارد تومانی شد، این سوال را پیش آورده که امنیت در حفاری های متروی تهران چقدر است؟
بروز مشکلاتی برای شهروندان به دلیل ناامنی در فضاهای شهری در حادثه اخیر انفجار گاز در شمال غرب پایتخت و محله شهران، باعث اعتراضات زیادی از سوی شهروندان شده است.
آنها می پرسند چرا با وجودی که برخی از نقاط تهران دارای تعداد زیادی از ایستگاه های اتوبوس و متروست، برخی از محلات و مناطق مانند منطقه 22 یا 5 از حداقل سیستم های حمل و نقل انبوه بر به خصوص خطوط مترو بی بهره است.
گفتگو درباره نحوه تصویب خطوط مترو تهران با اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران این نهاد را در ادامه میخوانید:
مردم می پرسند چرا در برخی از مناطق تهران، ایستگاه و خط مترو نیست ولی مثلا ناگهان اعلام می شود خط متروی جدیدی در بین میدان فاطمی و میدان تجریش در حال احداث است؟
در برنامه مصوب سال 97 تهران خصوص متروی تهران مصوب شده. مسیر خط متروی جدیدی که اشاره کردید از میدان فاطمی تا تجریش پیش بینی شده ولی مصوب نشده. در آخرین جلسه تصویب بودجه 95 این مسئله مطرح شد و چون هیچکس از جمله اعضای کمیسیون عمران شورای شهر در جریان نبود و حتی معاونت حمل و نقل هم این برنامه را به صورت مصوب در اختیار نداشت، تصویب نشد.
مرجع پیشنهاد خطوط مترو کجاست؟ درباره این خط چه کسی پیشنهاد احداثش داد؟
جالب است شهردار منطقه 3 ارائه دهنده این طرح بود. شهرداران مناطق مجری مصوبات هستند. می توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون عمران یا معاونت حمل و نقل بدهند و اگر تصویب شد، پروژه انجام نشود. این مسیرها طی نشده و گذری از در دفتر یک مدیر رد شده اند و گفته اند شهرداری منطقه 3 می خواهد کاری انجام دهد. بین میدان فاطمی و تجریش، با آبهای سطحی و کانالها در موازات خیابان ولی عصر مواجهیم. علی الخصوص در گذر از دو گسل این خط می گذرد. نمی توان بدون مطالعه این طرح را تصویب کرد.
دلیل اصلی پیشنهاد ساخت خط متروی جدید چیست؟
باید بگویند از ابتدا 5-6 مجتمع تجاری ایستگاهی را در مسیر پیش بینی کرده اند و بعد می خواهند یک خطی را از این مجتمع ها بگذرانند. شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از مصوبات را اخیرا لغو کرد. این نشان می دهد علی رغم احساس نیاز، مطالعات تهیه نشده. باید مشاور مطالعات مرحله اول و دوم را در زیرسطح، ترافیک، اجتماعی و اقتصادی ارائه دهد. مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک هم باید مطالعه کند. این مصوبه هیچ یک از این مسیرها را طی نکرده. اجرای این پروژه ها باعث دوباره کاری، تلف کردن منابع شهر و دورریختن منابع اندک شهرداری است.
یعنی این پروژه زمین می ماند؟
برای حمایت از توسعه مترو، برای مطالعات اجرای این خط، بودجه مصوب کردیم. ولی این به معنی اجرا نیست. این اجازه برای مطالعات است. شهر با خطرات زیادی مواجه است. احتمال خشک شدن تمام درختان ولی عصر به خاطر بی توجهی به آبهای سطحی هست و.جبران آن امکان ندارد.
چه کسی باید به طرح های خلق الساعه توسعه مترو نظارت کند تا در مرحله اجرا شاهد حوادثی مانند فرونشست زمین در شهران نباشیم؟
خیلی از این طرحها لایه های نظارتی متعدد دارند. مشاور، عامل چهارم و کارگزار دارند و معاونت مربوطه شهرداری نیز نظارت عالیه بر طرحها دارد. باید تمام ناظران جوابگو باشند و مشخص شود چه کسی قصور کرده. چون سند تهیه نمی شود و فقط با گفت و شنود و نشستن و برخاستن دارند کار می کنند.
شهرداری می گوید مدیریت جهادی همین است. این روش جواب نمی دهد؟
نه، مدیریت جهادی این نیست. کار قوی می شود کرد. باید مشخص شود در فلان حادثه چه کسی قصور کرد. باید ابتدا مطالعات انجام شود. تمام دنیا می گوید تا مطالعات تصویب نشده نباید کلنگ پروژه ای را به زمین زد.