رویداد۲۴ محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار داشت: با شیوع کرونا و کوچ آموزش به فضای مجازی، یکی از نگرانیها نداشتن دسترسی به فضای مجازی است و در این زمینه، تا پیش از مهرماه، تمام مدارس به اینترنت متصل میشود.
وی افزود: یک نگرانی دیگر برای خانواده ها، دسترسی نداشتن به گوشی مناسب است که در این زمینه هم، تلاش داریم تا بتوانیم با تبلت مناسب و ارزان و منحصر به استفاده دانش آموزان برای آموزش، دغدغهها را مرتفع کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش، برای آموزش در آغاز سال تحصیلی آتی، کاملا آماده است، افزود: ما مسوول آموزش همه بچهها هستیم و برای همه فکر کرده ایم، گزینههای مختلف داریم تا هیچ دانش آموزی در سال تحصیلی جدید، از آموزش بازنماند، اگر امکان برگزاری کلاسها به صورت حضوری یا نیمه حضوری باشد آموزشها ارائه میشود و برای آموزش در بستر فضای مجازی هم آمادگی داریم تا تمام دانش آموزان را پوشش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: خانوادهها نگرانی برای پوشش تحصیلی فرزندان در سال تحصیلی جدید نداشته باشند.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد) گفت: ایران، در بسیاری از قابلیتهای آموزش، در نقطه خوب قرار دارد، البته این به آن معنا نیست که آموزش در فضای مجازی نسبت به حضوری بهتر است، اما اکنون دانش آموزان در این بستر میتوانند به بهترین تدریسها دسترسی داشته باشند.
حاجی میرزایی گفت: یکی از عرصهها که متاثر از کرونا دچار تغییر شد آموزش است و دانش آموزان از حضور در کلاس درس بازماندند، البته سرعت واکنش ایران در آموزش و به لحاظ کمیت و کیفیت و تنوع، در مقایسه با بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته قابل رقابت است.
وی افزود: در روزهای کرونایی، ۶۴ درصد از جمعیت آموزشی کشور به پیام رسانهای اجتماعی روی آورد که البته ایرادهایی داشت، این فضا در اختیار ما نبود، اختصاص به آموزش نداشت و نمیدانستیم چه چیز در این فضا میگذرد، به ناچار شبکه آموزشی دانش آموزی ایجاد شد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اکنون در نظارت و ارزشیابی از پیش از کرونا جلوتر هستیم و به لحاظ دسترسی به عدالت آموزشی در موقعیت بهتر از پیشاکرونا قرار داریم.
بیشتر بخوانید: وزیر آموزش و پرورش: فعلاً پیشبینی دقیقی برای آغاز سال تحصیلی آینده وجود ندارد / برای رویارویی با شرایط مختلف آماده ایم
وی در بخش دیگری از سخنان خود، عادت گریزی را لازمه مدیریت عنوان کرد و گفت: عادت و غفلت، یکی از آسیبها است که عادت، زندگی را آسانتر و فرصت را ضایع و ظرفیت را تباه میکند، یکی از لازمههای مدیریتی، غفلت گریزی و عادت ستیزی است تا تحول ایجاد شود.
وی افزود: با کرونا بسیاری از روشها تغییر یافت و انسان، ناگزیر شد تا طور دیگری به پیرامون خود نگاه کند، البته تجربه ایران اسلامی در کرونا، تجربه ارزنده و درخور تقدیر و تحسینی است، در این مدت کسی را از مراکز درمانی برنگرداندیم، ظرفیت تختهای کرونایی ما هیچگاه پر نشد، ناگزیر نشدیم پذریش را اولویت بندی کنیم، این کارهایی است که در برخی کشورها انجام شد، اما در ایران به خوبی مدیریت شد.
حاجی میرزایی با اشاره به بالا بودن مرگ و میر بر اثر کرونا گفت: در ایران، به دلیل ورزیدگی شبکه بهداشت و درمان و فرهیختگی مردم، با اتکای به فرهنگ غنی و قوی اسلامی، در رویارویی با کرونا هوشمندانه عمل شد.
وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در مدرسه سازی گفت: بیش از آنچه به مدرسه نیاز داریم، به مشارکت نیازمندیم و باید مشارکت خیران در مدرسه سازی گسترش یابد که طرح «آجر به آجر» به همین منظور طراحی و اجرایی شده است.
وی درباره پایین بودن حقوق معلمان نیز گفت: در این دولت، تلاش زیادی شده تا حقوق این قشر افزایش یابد و البته بیشترین میزان افزایش هم اتفاق افتاده است، اگرچه این بدان معنا نیست که حقوق آنان از دیگر اقشار بالاتر رفته، بلکه بخشی از بی عدالتیها جبران شده است.
وزیر آموزش و پرورش از تلاشهای استاندار خراسان شمالی و اقدامات انجام شده در استان برای حذف بخاریهای نفتی و گازی و نیز برچیدن کلاسهای سنگی، قدردانی کرد.