رویداد۲۴ محسن ناقدی در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ساپکو، از تحویل ۶۰ درصد از خودروهای ثبت نامی در طرح فروش فوق العاده ۱۵ هزار دستگاه خودرو خبر داد و گفت: حدود ۹ هزار دستگاه از ۱۵هزار دستگاه به فروش رفته در این طرح را تحویل داده ایم و تا پایان تیرماه نیز باقی مانده خودروها را تحویل خواهیم داد که به این ترتیب دو ماه زودتر از موعد تعیین شده خودروها به دست مشتریان میرسد.
وی ضمن استقبال از توسعه تعاملات با رسانه ها، بر تعریف فعالیتها در ایران خودرو در مسیر خلق ارزش افزوده برای مشتریان تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوعات مبتلابه و جاری حوزه فروش و بازاریابی با سرعت بالا درحال حل و فصل است و امیدواریم به زودی به ساماندهی کامل بینجامد.
راه اندازی باشگاه مشتریان ایران خودرو
ناقدی از راه اندازی باشگاه مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد و گفت: علاوه بر آن، به دنبال ایجاد میز کار مشتری هستیم تا امکان اتصال هر یک از مشتریان از درگاه مشخصی به بخشهای مختلف ایران خودرو از جمله فروش، امدادخودرو و مدیریت ارتباط با مشتری به صورت آفلاین و یا آنلاین فراهم شود. در حوزه ارایه غیرحضوری خدمات فروش و پس از فروش اقدامات موثری آغاز شده که امیدواریم نتایج مناسبی کسب کنیم.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای داخلی ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
وی موفقیت در هر بخشی را حاصل کار تیمی و جمعی دانست و ضمن دعوت از رسانهها برای کمک به توسعه صنعت خودرو تصریح کرد: باید بتوانیم اطلاعات صحیح و کامل را از طریق رسانهها به جامعه منتقل کنیم و رسانهها نیز به عنوان چشمان تیزبین جامعه در شناسایی نقاط بهبود، به کمک صنعت خودروی کشور بیایند.
وی در ادامه از سرعت بالای کاهش تعهدات معوق خبر داد و گفت: افزایش تولید در سال جهش تولید در مقایسه با سال گذشته سبب کاهش تعهدات معوق شد. گروه صنعتی ایران خودرو، با برنامه ریزیهای صورت گرفته در فروش و تحویل خودرو، به دنبال واقعی کردن قیمتها و برقراری عدالت در توزیع خودرو است.
استقبال از فروش محصول جدید
ناقدی در پاسخ به سوالی درباره قیمت محصول پروژه K۱۳۲ گفت: این خودرو در بخش بندی بازار، مشتریان خاص خود را داشته و ثبت نام بیش از ۶۰ هزار نفر در فروش مشارکت در تولید تاکنون، نشان دهنده اقبال بازار به این خودرو است.
وی تصریح کرد: مبلغ تعیین شده در طرح مشارکت در تولید این محصول، به صورت علی الحساب تعیین شده و قیمت نهایی آن پس از ارایه مستندات از سوی ایران خودرو، توسط مراجع ذیصلاح در قیمت گذاری تعیین خواهد شد. ایران خودرو براساس قیمت مصوب نهادهای مرتبط محصول را به فروش خواهد رساند.
ناقدی افزود: این خودرو در مقایسه با خودروهای هم کلاس و مشابه، با سطح قیمتی رقابتی، مناسب و عادلانهای به مشتریان عرضه خواهد شد.
افزایش تولید در سال جهش تولید
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست از تولید ۱۴۲ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت از ابتدای امسال تا روز ۲۱ تیرماه در سال جهش تولید خبر داد و گفت: در مقایسه با همین مدت در سال گذشته رشد ۳۱ درصدی را تجربه کرده ایم.
بابک رحمانی تصریح کرد: از ابتدای سال تا صبح امروز ۲۱ تیرماه نیز ۹۵ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده ایم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد را نشان میدهد.
وی با تشریح دستاوردهای حوزه بازاریابی و فروش گفت: شرایط کرونا سبب ایجاد زمینه توسعه خدمات الکترونیک در فعالیتهای حوزه بازاریابی و فروش ایران خودرو و ارایه خدمات غیرحضوری و غیرمتمرکز شد، در همین راستا ۴۵ خدمت تعریف شد که به صورت غیرحضوری درحال ارایه است.
وی مدیریت ایجاد تعهدات با هدف جلوگیری از ایجاد تعهدات معوق و افزایش سطح مکانیزه بودن فرآیندهای فروش را از جمله دستاوردهای حوزه بازاریابی و فروش عنوان کرد و گفت: تکلیف واگذاری برخی از خودروهایی که دیگر امکان تولید ندارند از جمله سوزوکی، دانگ فنگ و تندر را با رضایت کامل خریداران، درحال به سرانجام رساندن هستیم. تعهدات پژو ۲۰۰۸ را نیز با تدابیری که در زنجیره تامین اندیشیده شد، توانستیم به صورت کامل اجرا کنیم.
به روزآوری تحویل ۱۳ محصول
رحمانی ضمن تاکید بر تحویل خودروها براساس صف مشتریان بدون تقدم و تاخر، گفت: تاکنون توانسته ایم تعهدات ۱۳ محصول را به روز کنیم.
وی ضمن تشریح بهبودهای صورت گرفته در حوزه لجستیک خودرو، توسعه فعالیتهای حوزه شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو را نیز از جمله فعالیتهای انجام شده دانست و گفت: خدمات پاسخ گویی را از طریق مرکز تماس ایران خودرو توسعه داده ایم و پروژههایی را برای ارتقای خدمات فروش در نمایندگیها به اجرا گذاشته ایم.
رحمانی در پاسخ به سوالی درباره تعداد خودروهای دارای کسری و نوع قطعات کسری گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده، تامین برخی از قطعات با تاخیر مواجه شد، خوش بختانه با ترخیص قطعات که عمدتا قطعاتهای تک هستند، ماندگاری خودروها محدود و کوتاه است و در کمترین زمان ممکن به دست مصرف کنندگان میرسد.
قرعه کشی مناسبترین مسیر
رحمانی در پاسخ به سوالی درباره میزان اثربخشی روشهای پیش فروش، فیلترهای تعیین شده و قرعه کشی در شناسایی مشتریان واقعی گفت: ما به عنوان خودروساز خود را موظف میدانیم تا پاسخگوی نیازهای مشتریان و بازار خودرو باشیم، در ماههای اخیر با افزایش تقاضا، فیلترهایی برای شناسایی مشتریان واقعی تعیین شد،، اما با توجه به بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه ناچار به استفاده از روشهایی مانند قرعه کشی شدیم.
معاون بازاریابی و فروش تصریح کرد: قرعه کشی سبب شد تا خودرو به بهترین شکل ممکن میان افرادی که مشتریان واقعی هستند، توزیع شود. واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع مهم است که ایران خودرو کوشید تا با حذف واسطه گری و جلوگیری از سودجویی، محدودیتهای طرحهای فروش و قرعه کشی در این مسیر گام بردارد.
رحمانی درباره عرضه محصول جدید K۱۳۲ نیز تصریح کرد: از این نظر برنامه فروش را مراقبت کرده ایم تا خودرو در زمان اعلام شده وارد بازار شود. محصول پروژه K۱۳۲، محصول استراتژیک و متفاوت از سایر محصولات ایران خودرو است و عرضه آن در آینده افزایش خواهد یافت و با قیمت رقابتی سهم مناسبی از بازار را کسب خواهد کرد.
صدور دعوتنامه دناپلاس اتوماتیک در مردادماه
رحمانی درباره زمان تحویل خودروی دناپلاس اتوماتیک گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات در تامین برخی از قطعات، تحویل خودرو با تاخیر مواجه شد. اما این وعده را میدهیم که در اوایل مردادماه دعوت نامههای مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو ارسال شود.
وی در ادامه، از ارسال مستندات بهای تمام شده خودرو برای به روز رسانی قیمت خودروها در سه ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: به محض اعلام قیمتها که به زودی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، تعهدات اجرا خواهند شد.
تعهدات گازسوزها
در ادامه قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در بازاریابی و فروش نیز در پاسخ به سوالی درباره تعهدات معوق تصریح کرد: از حدود ۵۰ هزار تعهد معوق و باقی مانده، حدود ۲۰ هزار خودرو متعلق به افرادی است که یک دستگاه خودرو ثبت نام کرده اند، مابقی این تعداد مربوط به مشتریانی است که بیش از یک خودرو ثبت نام کرده اند و خودروی اول خود را تحویل گرفته اند. تعهد معوق بخش اصلی مربوط به افرادی است که بیش از یک دستگاه ثبت نام کرده اند که آن نیز با ساز و کار تعریف شدهای تحویل خواهد شد.
ناقدی درباره تعهدات خودروهای گازسوز نیز گفت: با این که هدف، تولید و توزیع بیشتر خودروهای گازسوز بود، اما الزاماتی برای آن تعریف شد که در نهایت شماره گذاری محصولات دوگانه سوز با مشکل مواجه شد. درحال حاضر مشکل تاکسی و وانت رفع شده و برای سایر خودروها نیز رایزنی وزارت صنعت با سازمان محیط زیست برای رفع مشکل ادامه دارد.
گفتنی است در این نشست قائم مقام مدیرعامل در بازاریابی و فروش، معاون بازاریابی و فروش، مدیر عملیات فروش، مدیر تحویل و لجستیک، مدیر بازاریابی و شبکه فروش و رییس پشتیبانی و زیرساخت فروش پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.
منبع: ایکوپرس