در گروه ایران خودرو، هر دستگاه سمند ال. ایکس ۱۳۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۲۷ میلیون تومان، پژو پارس ۱۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۴۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۸۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی هشت به ۱۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی ۲۱۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۲۷۸ میلیون تومان، دنا ساده ۲۰۵ میلیون تومان و دنا پلاس ۲۳۹ میلیون تومان قیمتگذاری شد.
هرچند خودرویی نظیر پراید تفاوت قیمتی چندانی در مقایسه با هفته گذشته نداشته، اما سایر خودروهای داخلی دست کم دو تا سه میلیون تومان رشد قیمتی تجربه کردند.
کارشناسان از نوسانات ارزی به عنوان مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمتهای این روزهای خودرو در بازار یاد میکنند که در کنار عامل نبود خودرو در بازار و کمبود عرضه سبب شده تا افرادی که خودرو در اختیار دارند، قیمتهای بالایی را برای خودروهای خود از مشتریان مطالبه کنند.
به اعتقاد کارشناسان، خودرو یک نیاز روزانه، ماهانه و سالیانه دارد که باید برآورده شود. برای کشورمان سالیانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه مورد نیاز است.
به اعتقاد آنها، کمبود عرضه از سوی خودروسازان در سالهای گذشته سبب شده تا خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شود و سوداگری و واسطهگری در آن به اوج برسد.
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت میگوید: بررسی آمارهای سه ماهه خودروسازان کشور حاکی از تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است که در مقایسه با نیاز سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی بازار کشور و دست کم نیاز به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در هر فصل، بسیار کمتر است.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای داخلی ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
وی خاطرنشان کرد: این روزها افرادی که خودرو در اختیار دارند ساعت ۱۱ صبح و پس از مشخص شدن نرخ ارز، همگام با نوسات نرخ ارز به اعلام قیمتها میپردازند.
موتمنی، قیمتهای این روزهای بازار را بسیار بالا عنوان کرد، به طوری که تقریباً خرید و فروشی در بازار انجام نمیشود و رکود کامل بر معاملات حاکم است.
به گزارش ایرنا، در دسته مونتاژها امروز هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ بین ۶۳۵ تا ۶۴۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ ایرانخودرو به حدود ۵۰۰ میلیون تومان، جک اس ۵ کرمان موتور به ۴۹۰ میلیون تومان و سراتو سایپا به ۵۶۰ میلیون تومان قیمت خوردند.