معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که متولیان اتوبوسرانی نباید اجازه سوار شدن به افراد فاقد ماسک را بدهند، از احتمال جریمه کردن افرادی که پروتکلها را رعایت نمیکنند خبر داد. وی با بیان این که باید از ازدحام بی مورد جلوگیری شود، تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که تجمع در دفاتر خدماتی ایجاد نشود.
رویداد۲۴ مهندس محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت وگویی تلویزیونی با بیان این که از اواسط تیرماه استفاده از ماسک به عنوان تکلیف اداری و قانونی برای تمام مردم به ویژه در مناطق هشدار و قرمز اجباری شد، گفت: آخرین وضعیت بررسی نظارتهای ما نشان میدهد که مؤسسات و دستگاههای دولتی در رتبه دوم اجرای این امر هستند که البته کافی نیست و پروتکلها به میزان ۷۶ درصد اجرا میشود، اما توقع ما از دستگاههای اداری و دولتی و تمام دستگاههای اجرایی این است که رعایت پروتکلهای بهداشتی که مهمترین آنها رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک است به شاخص ۱۰۰ درصد برسد.
وی افزود: همان طور که ریاست جمهوری اعلام کردند، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در حکم تخلفات اداری محسوب میشود و کسی که این حکم را اجرا نکند خاطی به شمار میرود.
بیشتر بخوانید: از ۱۹ تیر ماه ورود افراد فاقد ماسک به ادارات ممنوع است
وی با بیان این که اجرای پروتکلهای بهداشتی اجباری و نه اختیاری است، خاطرنشان کرد: ناوگان شهری ما همچنان مشکل دارد و فاصله گذاری اجتماعی در آن رعایت نمیشود و ازدحام وجود دارد و حتی اگر در ازدحام از ماسک استفاده شود نیز میزان تأثیرگذاری ماسک کاهش مییابد. اتوبوس رانی برون شهری و سیستم هوایی ما دچار مشکل در رعایت پروتکلها هستند.
فرهادی با بیان این که بخشی از این مشکل به مردم و بخشی به مسئولین شهری بازمی گردد یادآور شد: مردم باید اگر مجبور به رفتن به سرکار و خرید باشند از خانه بیرون بروند و سعی کنند خریدهای خود را نیز الکترونیک انجام دهند. متولیان اتوبوسرانی نیز نباید اجازه سوار شدن به افراد فاقد ماسک را بدهند؛ در همه جای دنیا از نیروی قهریه استفاده کردند، اما ما این را نداشتیم و اگر مجبور شویم این امر بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود و فکر میکنم احتمالاً جریمههای نقدی نیز برای افرادی که پروتکلها و استفاده از ماسک را رعایت نمیکنند پیش بینی خواهد شد.
وی ادامه داد: مؤسسات و دستگاههای اداری ما ارباب رجوع دارند؛ باید به سمت دولت الکترونیک پیش برویم. چه در دستگاههای دولتی و چه دستگاههای دیگر، خدمت دهنده و خدمت گیرنده هر دو وظایفی دارند؛ پروتکلهای بهداشتی باید در ادارات رعایت شود و مسئول مدیریت و پشتیبانی باید تمهیداتی بیندیشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود؛ گندزدایی و ضدعفونی اجرا و کیبورد و موس باید گندزدایی شود. ماسک نیز باید در تمام طول ساعت کاری خدمت دهنده استفاده شود.
فرهادی با بیان این که خدمت گیرنده نیز باید شیوه نامههای بهداشتی را رعایت کند خاطرنشان کرد: مسئولین گیتهای ورودی ادارات موظف هستند از پذیرش کسانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند امتناع کنند. تأکید ما به ارائه خدمات الکترونیک است تا مراجعات کاهش یابد.
وی با بیان این که باید از ازدحام بی مورد جلوگیری شود، تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که تجمع در دفاتر خدماتی ایجاد نشود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که رعایت پروتکلهای بهداشتی بهتر شده است، اما هنوز کافی نیست، تصریح کرد: پاساژها و نانواییها در انتهای جدول رعایت پروتکلها قرار دارند و بانک ها، موسسات اداری و رستورانها در وضعیت بهتری هستند. زمانی میتوانیم مهار بیماری کرونا را شاهد باشیم که علی رغم رعایت کامل بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی، میزان رعایت پروتکلها به بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد.
وی با بیان این که عمدهترین مشکل پاساژها تراکم جمعیت است؛ گفت: قوت غالب مردم از نانواییها تهیه میشود؛ تعداد عمدهای از نانواییها هنوز از وجه نقد استفاده میکنند در حالی که میتوان به سادگی از کارتخوان استفاده کرد که در دستورالعملها بر این موضوع نیز تأکید شده است.
وی درباره طرح ترافیک تصریح کرد: از مسئولین شهرداری و استانداری تهران درخواست دارم که زیرساختهای حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم و اگر امکان تقویت آن وجود ندارد لغو طرح ترافیک صورت بگیرد؛ البته به شرطی که اگر طرح ترافیک لغو شود تجمع در شهر بیشتر نشود.