از زمانی که صنعت خودروسازی کشور دوباره تحریم شد، مشکلات بسیار زیادی برای خودروسازان بوجود آمد و کاهش فعالیت ایران خودرو و سایپا در طول دوسال اخیر و همچنین توقف تولید بسیاری از خودروهای مونتاژی به دلیل ترک ناگهانی بازار توسط شرکای خارجی آنان، باعث شد تا همزمان قیمت خودرو سربه فلک کشیده و تقاضای خرید از شرکت های خودروساز داخلی هم چندین برابر شود که در این خصوص می توانیم به ثبت نام چند میلیون نفری در شرایط فروش فوق العاده خودروسازان داخلی برای عرضه چند هزار دستگاهی خودرو اشاره کنیم و این تقاضای بالا باوجود برنامه های فروش متنوع خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است.
آیا قیمت خودرو در پاییز امسال سقوط می کند؟
تصمیم شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر بازنگری فصلی قیمت خودرو و افزایش 3 ماه یکبار آنان هم باعث شده تا خودرو به یک کالای سرمایه ای مطلق تبدیل شود و مشتریان با خرید یک اتومبیل با سرمایه سرگردان خود، تقریبا مطمئن هستند که بعد از گذشت 3 ماه و بازنگری قیمت خودرو و افزایش کارخانه ای آن، قیمت خودروی آنان هم در بازار به تناسب و یا حتی بیشتر افزایش پیدا می کند.
علاوه بر این، شروع فصل پاییز فرصتی دوباره برای خودروسازان است تا قیمت محصولات خود را باتوجه به قیمت مواد اولیه و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش دهند و به دنبال آن در بازار خودرو هم شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود و بعید نیست که تا پایان سال جاری و یا از سال آینده، دیگر نتوان خودروی صفر کیلومتر زیر 100 میلیون تومان در بازار پیدا کرد، بویژه خودروی پراید به عنوان ارزان ترین خودروی بازار که همین حالا نسخه 131 آن قیمتی بیش از 80 میلیون تومان و نسخه 111 آن قیمتی بیش از 90 میلیون تومانی دارد.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای داخلی ۹۹/۰۵/۱۲
آیا نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر قیمت خودرو در ایران دارد؟
سوالی که این روزها بسیار مطرح می شود و خودروبانک قصد دارد به آن پاسخ دهد، این است که نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر قیمت خودرو در بازار ایران خواهد داشت؟ جواب این سوال بسیار روشن است. قیمت خودرو در ایران به فاکتورهایی چون قیمت ارز، تامین قطعات، روابط بین المللی و تیراژ تولید وابسته است و در بهترین حالت و به فرض پیروزی دموکرات ها و بازگشت برجام درست پس از انتخابات، آن چه می توان به آن امید داشت، باز شدن مجدد روابط بین المللی و بازگشت خودروسازان جهت افزایش تیراژ تنوع بخشی به بازار ایران است که خود بسیار زمان بر است. اما دیگر فاکتورها همچون تورم و یا نرخ ارز، آن طور که در دو سال اخیر بارها ثابت شده، بیشتر به مشکلات داخلی و مدیریتی بر می گردد و به نظر می رسد که حتی با برجام نیز، کماکان فاکتورهای گرانی خودرو روی میز است، مگر اینکه دولت راه حلی پایدار برای کنترل تورم، و همچنین نرخ ارز در طولانی مدت برای کشور پیدا کند تا ترمز گرانی خودرو را جدای از برجام و روابط بین المللی بگیرد