همچنین قرار بود قیمت خودرو در بازار با ابزار نظارت و با قید فروش حداکثر 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه، کنترل شود که این تصمیم هم عملی نشد.
حال برآیند این اتفاقات، رشد هر روزه قیمت خودرو در بازاری است که ظاهراً برنامه خاصی برای مدیریت آن وجود ندارد. در این خصوص عزت الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش با ارسال نامه ای به حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواستار تشکیل کمیته مشترک برای تهیه فوری طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو شد که تاکنون از تشکیل این کمیته خبری نشده است.
در این وضعیت هرچند سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل در گفت و گو با فارس می گوید: «در شرایط فعلی تعداد فروشندگان خودرو در بازار زیاد است ولی خریداران فعلاً دست نگه داشتهاند تا قیمتها پایینتر بیاید» اما قیمت ها همچنان روند صعودی دارد و متقاضیان خرید هر روز نگرانتر از روز قبل، قیمت ها را بررسی می کنند.
* وعده هایی که عملی نشد
متقاضیان خرید خودرو در حالی همچنان مات و مبهوت قیمت های نجومی کارخانه و بازار هستند که مسئولان وزارت صنعت دو ماه پیش با وعده هایی مبنی بر کاهشی شدن قیمت خودروها، از مردم می خواستند تا برای خرید دست نگه دارند.
امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت اردیبهشت امسال گفته بود: اولین توصیهام به مردم این است که فعلاً از بازار، خودرو خریداری نکنند تا قیمتها براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نهایی شود.
وی گفته بود: وزارت صمت با تمام قوا در حال پیگیری قیمت خودرو است تا آنچه مردم خواهان آن هستند اتفاق بیفتد، در این میان از خودروسازان هم خواسته شده به سمت افزایش تولید و ساماندهی فروش خودرو حرکت کنند تا مردم شاهد جهش قیمت خودرو در بازار نباشند.
جعفرپور مدعی شده بود: با سازوکارهای جدید چون فروش از طریق قرعه کشی، نداشتن پلاک جاری و...شاهد این خواهیم بود که بازار خودرو از التهابهای پیش آمده فاصله زیادی بگیرد و قیمتها روال طبیعی خود را طی کند.
حال با گذشت حدود 3 ماه از این وعده ها، قیمت خودرو در بازار نه تنها کاهش نیافت بلکه بالاتر هم رفت و مردمی که برای خرید خودرو مبلغی را فراهم کرده بودند، حالا باید به فکر افزایش اندوخته خود باشند، البته اگر باز هم قیمت ها بالاتر نرود و با همین نرخ ها موفق به خرید خودرو شوند.