رویداد۲۴ آغاز به کار مجلس یازدهم و میان دورهای مجلس خبرگان در کنار شیوع کرونا، کشور را وارد فاز جدیدی از اتفاقات کرده است و تغییرات زیادی در روند مناسبات و جلسات به وجود آورده است؛ در کنار این اتفاقات خبر امضای توافق نامه بین ایران و چین و موافقت با عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای بین المللی شانگهای از دیگر اتفاقاتی بود که کشور را وارد مرحله جدیدی از روابط خارجی کرد و میتواند اتفاقات خوبی برای کشور رقم بزند.
به منظور تحلیل اتفاقات این روزهای کشور به مصاحبه با مصباحی مقدم، اقتصاددان، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان نشستیم تا درباره اتفاقات این روزهای کشور و انتخابات پیشرو صحبت کنیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید:
جریان اصولگرا برای انتخابات آینده وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود دارد*کمتر از یک سال هم به انتخابات ریاست جمهوری مانده است، برای ما بفرمایید که وضعیت جریان اصولگرا چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات پیشرو را چطور ارزیابی میکنید و فکر میکنید چه آیندهای در انتظار این جریان است؟
با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور فضای گرم و پرشوری نیست که این موضوع حاصل کار دولت محترم و مجلس دهم است. یعنی به گونهای عمل کردند که انگیزه و علاقه مردم را برای حضور و مشارکت در انتخابات کاهش دادند؛ گرچه نزدیک انتخابات انتظار میرود مردم با شور بیشتری شرکت کنند، اما چشم انداز وضعیت متفاوتی را نسبت به ادوار قبل نشان میدهد.
در انتخابات مجلس جریان اصلاح طلب به صورت حداقلی شرکت کرد و این موضوع در کنار شیوع بیماری کرونا سطح مشارکت را پایین آورد. نسبت به انتخابات سال آینده این نگرانی وجود دارد و این اعتماد در صورتی بر میگردد که دولت و مجلس در ماههای باقی مانده اقداماتی انجام دهند که اعتماد کاهش یافته برگردد و مردم را برای حضور در پای صندوقهای رای علاقمند کنند؛ اما اینکه موقعیت جریان اصولگرا در انتخابات آینده چگونه است، به نظرم شرایط در اصولگرایان وضعیت بهتری را نسبت به رقبای آنان نشان میهد.
کسی که سابقه نمایندگی یا وزارت دارد رجل سیاسی نیست/ رجل سیاسی حکایت از یک برجستگی سیاسی دارد*صحبتی درباره گزینههای احتمالی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است؟
هنوز صحبتها به صورت جدی شروع نشده است که بخواهد بحث نامزدها آغاز شود، اما من به شخصه معتقدم این روش که افراد خود را نامزد انتخابات معرفی میکنند، روش غلطی است، چون لزوما شخصیتهای برجستهای نیستند که داوطلب حضور در انتخابات میشوند.
اینکه قانون سیاسی میگوید رئیس جمهور باید از رجال سیاسی و مذهبی باشد؛ رجل سیاسی بار معنایی بالایی دارد؛ اینکه رجل سیاسی، مذهبی هم باشد بار سنگین تری پیدا میکند؛ اما این تفسیر که چه کسی را رجل سیاسی و مذهبی میگویند، وجود ندارد.
معتقدم اگر کسی سابقه وزارت یا نمایندگی مجلس یا یک مدیریت عمده را داشته است رجل سیاسی محسوب نمیشود؛ رجل سیاسی حکایت از یک نوع برجستگی سیاسی دارد و رجل سیاسی مذهبی هم نشان دهنده از یک جایگاه متفاوت از عامه مردم دارد و باید آن فرد درک و فهم مذهبی باشد؛ متدین بودن شرط رجل مذهبی بودن نیست. رجل مذهبی یا باید یک آیت الله باشد یا درک نسبتا عمیق از دین داشته باشد و با قرآن و روایات آشنا باشد؛ اگر این تعریف را از رجل سیاسی مذهبی داشته باشیم افراد بسیار اندکی در کشور پیدا میشوند که چنین موقعیتی را دارا باشند.
افراد باید خودشان تشخیص دهند که میتوانند مصداق این عنوان گران سنگ شوند که این موضوع خیلی جرئت و جسارت میخواهد که چنین اتفاقی از سوی یک فرد رخ بدهد. البته این موضوع ساز و کاری میطلبد که از ناحیه مجموعه احزاب یک جریان و شخصیتهای برجسته آن جریان با هدایت بزرگترهای آن جناح شکل بگیرد و در نهایت به این نتیجه برسند که کدام فرد شایستگی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و نمیشود که کسی خود را داوطلب کند در صورتی که شایستگی لازم را ندارد.
بیشتر بخوانید: اصلاحطلبان به کاندیدای حداکثری برای انتخابات ۱۴۰۰ میرسند؟
در انتخابات مجلس، جامعه روحانیت مبارز در حال بازسازی عقبه خود بود*در انتخابات مجلس این مسئله وجود داشت که برخی میگفتند جامعه روحانیت مبارز آن طور که باید نتوانست نقش آفرینی کند و صرفا در نقش یک تماشاگر ظاهر شد، عدهای دیگر میگفتند که جامعه روحانیت در نقش پدرخوانده برای اصولگرایان ظاهر شده است؛ چقدر این اظهارات را تایید یا رد میکنید؟
جامعه روحانیت مبارز در آستانه انتخابات مجلس اعلام کرد که ما در حال بازسازی عقبه تشکیلاتی خود هستیم و آمادگی نداریم که ورود اساسی به انتخابات داشته باشیم؛ بنابراین با توجه به اقبالی که شورای ائتلاف کرد قرار شد که نقش نظارت و داوری را بر عهده داشته باشد که سه نفر ناظر هم برای حضور در جلسات شورای ائتلاف تعیین کردند و البته کار به نظارت و داوری نکشید.
فعلا قضاوت درباره مجلس یازدهم زود است*وضعیت مجلس یازدهم را تا اینجای کار چطور بررسی میکنید؟
بر خلاف خیلی افراد و رسانهها که میبینم درباره عملکرد مجلس یازدهم اظهار نظر میکنند، به نظرم این اظهار نظرها شتابزده است؛ مجلس در ماههای اول در حال شکل گیری خود بوده و وقت زیادی برای تایید اعتبارنامهها و تشکیل کمیسیونها گذشته است و نمیتوان گفت که مجلس عملکردی داشته تا درباره آن اظهار نظر کنیم؛ به نظرم زود است و باید چند ماه صبر کنیم و بعد درباره آن قضاوت کنیم.
قانون مالیات بر خانههای خالی باید بازدارنده باشد/ مسکن به صورت کالای تجاری در آمده است*طرح مالیات بر خانههای خالی را چطور ارزیابی میکنید و فکر میکنید چقدر میتواند به اقتصاد کشور کمک کند؟
قبلا هم مصوبهای در خصوص مالیات بر خانههای خالی وجود داشته است، ولی یک مصوبه ناکارآمد بود، امیدوارم که این بار مجلس قانونی کارآمد را برای این موضوع به تصویب برساند.
مسکن باید به عنوان یک نیاز زندگی مطرح شود، نه یک کالای تجاری؛ متاسفانه مسکن به صورت کالای تجاری در آمده است البته نسبت به تولید کنندگان، مسکن یک کالای تجاری است، اما باید یک مهلت قرار داده شود برای اینکه آنها مسکن را برای فروش عرضه کنند، نه اینکه به انتظار افزایش گرانتر فروختن و افزایش قیمت آن را سالهای متمادی نگه دارند و از این راه درآمد زیادی کسب کنند.
این اتفاق بدی است که رخ داده و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خالی نگه داشته شده است در صورتی که برخی افراد تازه تشکیل خانواده داده اند، نیازمند مسکن استیجاری یا خریداری هستند و این روش موجب میشود که افراد نتوانند به هیچ یک از صورتهای موجود نیاز مسکن خود را تامین کنند و قیمتها به صورتی باشد که افراد نتوانند نیاز مسکن خود را تامین کنند.
قانون مالیات بر خانههای خالی باید بازدارنده باشد و جلوی نگهداری مسکن برای سودجویی را بگیرد؛ اگر چه این اقدام خوبی است، ولی اساسی نیست؛ اقدام اساسی این است که دولت کسری بودجه نداشته باشد تا ناچار نباشد نقدینگی اضافی منتشر کند و همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد، در کنار همه اجناس، قیمت مسکن را هم افزایش دهد؛ اما در هر صورت این قانون هم میتواند به قدری بازدارنده باشد.
برقراری ارتباط با چین و روسیه به نفع اقتدار و اقتصاد ماست*یکی از موضوعاتی که در این مدت شاهد آن بودیم انعقاد موافقت نامه بین ایران و چین است. فکر میکنید چقدر این موافقت نامه برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود و چرا بعد از انتشار اخبار مربوط به این توافق نامه هجمه زیادی بر علیه هر دو کشور وارد شد؟
ارتباط بین ایران و سایر کشورها باید بر اساس مصالح ملی رقم بخورد و این چیزی است که رهبر انقلاب هم عنایت و نظارت کافی روی آن دارند، مجلس هم باید ورود کند و آنچه میخواهد اتفاق بیفتد براساس مصالح ملی باشد. ما نیازمند همکاریهای بین المللی با حفظ عزت و حکمت و مصلحت برای جمهوری اسلامی هستیم و در شرایط برابر این توافقها را در راستای استفاده از ظرفیتهای بین المللی انجام دهیم. ایران هم از نظر ظرفیتهای داخلی ظرفیتهای بسیار بالایی دارد و هم از نظر منطقهای موقعیت خوبی در منطقه دارد و باید بتواند از آن استفاده کند.
کشوری مانند آمریکا بنا را بر ناسازگاری میگذارد، مقابله میکند و دیگر کشورها را تحت فشار برای عدم ارتباط با ایران قرار میدهد دلیل نمیشود که ما از ظرفیت کشورهای دیگری مانند چین و روسیه برای ارتباطات و پیمانهای بلند مدت چشم بپوشیم.
ارتباط گرفتن با کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه هم به نفع عزت و اقتدار و هم به نفع اقتصاد ماست، ما باید محصولات خود را صادر کنیم، نیازمندیهای خود را از کشورهای خارجی تامین کنیم و باید این ارتباطات بین کشورها اتفاق بیفتد. چین کشوری است که در حال حاضر اقتصاد دوم جهان است و به زودی بعید نیست که به اقتصاد اول جهان تبدیل شوداما نیازمند انرژی و ثبات در تامین انرژی است و اگر کشوری مانند ایران بتواند انرژی آن را تامین کند حتما قرارداد بلند مدتی را در حوزه انرژی برقرار خواهد کرد.
برجام همانند کوه بود که موش زایید/ هجمهها علیه ایران و چین ناشی از انجام یک کار درست است*برجام دوم و ترکمانچای اسامی بود که برخی روی این قرارداد گذاشتند؛ فکر میکنید این تشابهات چقدر درست است و این هجمهها ناشی از چیست؟
این هجمهها ناشی از این است که یک کار درست در حال انجام است؛ وگرنه نسبت به برجام چنین هجمهای را شاهد نبودیم و بعضا استقبال گستردهای را در سطوح بین المللی شاهد بودیم و دیدیم که کوه موش زایید؛ یعنی یک توافق نامهای که سر و صدای زیادی هم داشت و خیلی از آن تعریف میکردند نتیجهای جز ضرر برای ما نداشت.
به دنبال مشکلاتی که در برجام پیش آمد خبر این توافق نامه منتشر شد و کسانی که بد خواه این مملکت هستند این موضوع را نمیپسندند و باید اسمهایی روی آن قرار دهند تا ملت را تحریک به شورش علیه چنین اقدام وارستهای کنند.
عضویت دائم در سازمان همکاریهای شانگهای ربطی به توافق نامه ایران و چین ندارد*موافقت با عضویت دائم ایران در همکاریهای شانگهای موضوع دیگری بود که در این ایام شاهد آن بودیم؛ نتیجه این اتفاق را چطور میبینید؟ آیا این اتفاق دنباله توافق نامه ایران و چین است؟
سالها بود که ما به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشتیم و درخواست عضویت دائم در این سازمان پذیرفته نمیشد و به تازگی این درخواست مورد موافقت قرار گرفته است. به نظرم موافقت با عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای ارتباطی با توافق نامه ایران و چین ندارد و مسیر دیگری را طی کرده تا به این مرحله رسیده است.
جلسات مجمع تشخیص در روزهای کرونایی منظم برگزار میشود*در خصوص جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرمایید که در این ایام کرونا به چه صورت برگزار میشود؟
جلسات مجمع به صورت منظم، هر دو هفته یک بار با حضور اکثریت برگزار میشود و به طور عمده ساز و کاری که مجمع برای عملیاتی کردن مصوبات خود در دستور کار خود دارد را بررسی میکند.
*جلسات مجلس خبرگان به چه صورت برگزار میشود؟
یک اجلاس زمستانه در اسفند ماه باید برگزار میشد که در شرایط کرونا لغو شد، چند بار دیگر هم بعد از تصمیم به برگزار گرفته شد و دوباره به دلیل شرایط بد کرونا زمان برگزاری آن تغییر کرد؛ باید منتظر باشیم و ببینیم چه آیندهای در انتظار آن است، ولی جلسات هیئت رئیسه و کمیسیونها برگزار شده است.