سهامداران سهام عدالت برای فروش سهامشان دو راه پیشروی دارند و میتوانند درخواست فروش سهام خود را از طریق بانک یا کارگزاری ثبت کنند، تفاوت این دو روش چیست؟
رویداد۲۴ در فروش سهام عدالت از طریق بانکها دو نوع ثبت درخواست وجود دارد، اول این که سهامداران میتوانند با مراجعه حضوری به شعب بانکی که شماره شبا حساب خود را در اطلاعات سهامداری ثبت کردهاند، درخواست فروش سهامشان را ثبت کنند.
البته برخی از بانکها درخواست فروش سهام را به صورت مجازی کردهاند، یعنی سهامدار باید به سایت اینترنتی یا برنامه موبایلی بانک مراجعه و ثبت درخواست کند.
دومین روش فروش از طریق بانک این است که سهامداران از طریق کارگزاری بانک ثبت درخواست کنند، به این نحو که سهامدار وارد سامانه کارگزاری بانک میشود و در قسمت «سامانه معاملات سهام عدالت» وارد میشود که در این روش سهامدار سهام فروشی خود را انتخاب میکند.
کارگزاریهای فعال بورسی نیز درخواست فروش سهام عدالت را از سهامداران قبول میکنند.
سهامداران برای فروش سهام از طریق کارگزاریها باید ابتدا سجامی شوند، یعنی سهامدار باید وارد سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir/ شوند و مراحل احراز هویت را انجام دهند.
بیشتر بخوانید: فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت برای همه امکان پذیر شد
مرحله بعدی در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاریها، ثبت نام در کارگزاری است که هر سهامدار وارد بخش نامنویسی سامانه کارگزاری میشود و ثبت نام میکند.
برخی از کارگزاریها تمام مراحل ثبت نام را اینترنتی کردهاند و نیاز به مراجعه حضوری نیست، اما در برخی از آنها همچنان برای تکمیل ثبت نام فرد باید به کارگزاری یا دفتر پیشخوان دولت مراجعه کند.
در مجموع تفاوت فروش سهام عدالت در بانک و کارگزاری در نوع ثبت درخواست است و سهامدار برای فروش از طریق کارگزاری باید احراز هویت سجام و ثبت نام در کارگزاری را انجام دهد.
اما در پاسخ به این سوال که بهترین روش فروش سهام عدالت چیست؟ به نظر میرسد تجربه سهامداران در استفاده از هر دو روش کمک بهتری میکند.
هیچ کدام از دو روش بالا نتوانسته سهامداران را راضی کند و عملکرد بانکها و کارگزاریها موجب اعتراض و گاها پشیمانی سهامداران شده، اما اظهارات آنها نشان میدهد که میزان نارضایتی از بانکها نسبت به کارگزاریها بیشتر است.
براساس گفتههای سهامداران، بانکها در فروش و واریز پول سهام تعلل بیشتری میکنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که سهامداران به آن اشاره میکنند موضوع عدم پاسخگویی بانکهاست که شرکت سپردهگذاری مرکزی نیز بر لزوم انجام پیگیری از سوی کارگزاریهای بانکی و غیربانکی تاکید کرده است.