رویداد۲۴ تغییر نقش خودرو از سرمایه به کالایی مصرفی یا بالعکس با فراز و نشیبهای اقتصادی و بهدنبال آن بازار خودرو در ارتباط مستقیم است. این در شرایطی است که از نقش سیاستگذار خودرویی در شکلگیری این تغییرات نیز نباید به سادگی گذشت.
در این بین اگر چه استفاده خودرو بهعنوان کالای مصرفی، خودروساز را در پیشبرد طرحهای توسعهای و همچنین ارتقای کمی و کیفی خودرو یاری میدهد؛ اما با کاهش عرضه و افزایش تقاضا و بهدنبال آن سرمایهای شدن خودرو، تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست به گریبان میشوند که مهمترین این مشکلات کوچک شدن سبد محصولات، کاهش تنوع تولید و همچنین افزایش قیمت محصولات است.
اتقاقی که از سال ۹۷ و همراه با اعمال تحریمهای بینالمللی برای صنعت خودرو رخ داد، فیالواقع این صنعت را در گرداب کاهش محصول و همچنین رشد قیمتها انداخت.
با خروج شرکای خارجی از صنعت خودروی ایران، تولید بسیاری از محصولات مونتاژی متوقف یا به پایینترین میزان خود رسید. به این ترتیب کوچ شرکتهای اروپایی، آسیاییها و بهدنبال آن خودروسازان چینی از خودروسازی ایران منجر به کوچک شدن سبد محصولاتی خودروسازان شد این در شرایطی است که نبود نقدینگی، قیمتگذاری دستوری و در کنار آن کاهش تولید بهواسطه نبود قطعه معادلات قیمتی در شرکتهای خودروساز را نیز با آشفتگی همراه کرد.
اگر نگاهی به مقایسه قیمتی بین سالهای ۸۸ تا ۹۹ بیندازیم، متوجه خواهیم شد که کف و سقف قیمت محصولات خودروسازان با تغییرات اساسی همراه بوده است.
آنچه مشخص است در این روند عوامل مختلفی دخیل هستند که علاوهبر موارد یادشده، وضعیت اقتصادی کشور و بهدنبال آن اوجگیری نرخ ارز تاثیر زیادی در تغییرات قیمتی خودروسازان داشته است.
بهعنوان مثال در سال ۸۸ یعنی حدود ۱۰ سال پیش ارزانترین خودروی ایران خودرو، محصول روآ بوده که با قیمت ۸ میلیون و ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان نسبت به نوع آپشنها به بازار عرضه میشد.
گرانترین محصول این شرکت نیز سوزوکی گرند ویتارا بوده که قیمتی حول و حوش ۴۲ میلیون تومان در این کارخانه داشته است. محصولات پرتیراژ ایران خودرو همچون سمند، پژو۲۰۶ پرشیا نیز بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به بازار خودرو عرضه میشد.
بیشتر بخوانید: افزایش قیمتها در بازار خودرو/ جایگزین پراید چقدر قیمت خورد؟
اما در بین محصولات سایپا نیز ارزانترین خودروی تولیدی این شرکت با قیمت ۸ میلیون تومان از سوی شرکت به فروش میرسید و گرانترین خودرو نیز از سوی پارس خودرو بهعنوان زیر مجموعه سایپا قیمتی حدود ۲۷ میلیون تومان داشت؛ بنابراین کف و سقف قیمتی خودرو در این سال بین ۸ میلیون تومان تا نهایت ۴۲ میلیون تومان بوده. این در شرایطی است که تنوع محصول خودروسازان نیز حق انتخاب بیشتری را برای گزینش خودرو به مشتریان میداد.
حال به سال ۹۹ برگردیم؛ سالی که خودرو برای دارندگان آن بسیار ارزش پیدا کرده و دیگر کالای مصرفی محسوب نمیشود، بلکه کالای سرمایهای است که دارنده آن میتواند به چندین برابر قیمت خرید، خودروی خود را در بازار به فروش برساند.
با بررسی قیمتی محصولات در وهله اول به این نتیجه میرسیم که تمام محصولات پرتیراژ خودروسازان هم اکنون قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند و دیگر خودروی زیر ۶۰ میلیون تومان در هیچ شرکت خودروسازی یافت نمیشود.
در شرایط کنونی خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت حدود ۹۱ میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه میشود، حال آنکه تیپ ۵ این خودرو قیمتی معادل ۱۰۳ میلیون تومان دارد همچنین ۴۰۵ GLX هم که ۱۰ سال پیش با قیمت ۱۳ میلیون تومان عرضه میشد حالا از سوی ایران خودرو با قیمت ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
پارس نیز به قیمت ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است. بر این اساس محصولات سایپا نیز به بالای ۶۰ میلیون تومان رسیده و با خروج پراید از این شرکت دیگر خودروی ارزان قیمت در این شرکت یافت نمیشود.
اما همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، همراه با افزایش قیمت خودرو و رسیدن کف خودرو به ۶۰ میلیون، تنوع محصولات خودرویی نیز بهواسطه کوچ شرکای خارجی از ایران بسیار کاهش یافته است.
بهطوریکه با خلوت شدن خطوط تولید خودروسازان از محصولات مونتاژی در کنار حذف دو محصول پرتیراژ بهدلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه این روزها خریداران خودرو با چالش نبود تنوع چه به لحاظ مدل و چه به لحاظ قیمت مواجه هستند.
این در شرایطی است که معمولا تنوع قیمتی و کیفی در صدر برنامههای شرکتهای خودروساز بینالمللی قرار دارد. مدیران خودروساز در عرصه بینالمللی تلاش میکنند تا با ارائه محصولات متنوع چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ مدل و کیفیت مشتری بیشتری را جذب کنند.
خودروسازان بینالمللی در برنامههای تولید خود به همان اندازه که به تولید محصولات لاکچری برای مشتریان با سطح درآمد بالا توجه دارند، تلاش میکنند تا دل مشتریان با سطح درآمد کم را نیز به دست بیاورند.
از این رو تولید خودروهای به اصطلاح اقتصادی را نیز در دستورکار دارند. اما همانطور که اشاره شد در شرایط فعلی نبود تنوع قیمتی و نبود تنوع کیفی در سبد محصولاتی پاشنه آشیل شرکتهای خودروساز داخلی شده است.
کوچک شدن سبد محصولاتی