رویداد۲۴ روحالله اسماعیلنژاد، عضو هیات مدیره کانون سراسری کامیونداران کشور در گفت و گویی به رویداد24 در خصوص بر زمین ماندن طرح نوسازی ناوگان حملونقل عمومی میگوید: باوجود اینکه قرار بود نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در کشور پله به پله پیش برود، ولی سیاستهای دولت در این مورد تنها به واردات کامیونهای خارجی کارکرده ختم شد که این خودروها بهدلیل پایین بودن کیفیت به مشکلی دیگری در حوزه نوسازی و همچنین برای رانندگان و کامیونداران تبدیل شده است.
وی در این مورد ادامه داد: طبق محاسبات انجام شده نوسازی ناوگان حملونقل به ۵۰ تا ۶۰ هزار کامیون احتیاج دارد که در گام اول ۵ هزار کامیون که بالای ۵۰ سال عمر دارند باید تعویض شوند، ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. توجه داشته باشید که در صورت تعویض این خودروها چیزی حدود ½ میلیارد لیتر تنها در بخش سوخت صرفهجوی خواهد شد و محیط زیست هم کمتر از قبل آسیب خواهد دید. این صرفهجوییها در حوزههای خرید لوازم یدکی، سرعت بخشیدن به تردد و حمل بار، ایمنی جادهها، کاهش تلفات جادهای و ... مفید خواهد بود که میتواند در هزینه کرد و ایمنی بیشتر تاثیرگذار باشد.
عضو هیات مدیره کانون سراسری کامیونداران اضافه کرد: در مورد اینکه چرا نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به هدف خود نزدیک نشده است میتوانم به تحریمها اشاره کنم که در بحث واردات کامیونها و همچنین قطعات خودروها ما را دچار چالش اساسی کرده است، ولی در این خصوص مسوولان دولتی هم کمکاری کردهاند، زیرا میتوانستند با اهمت دادن به خودروسازان داخلی این صنعت را در ایران تقویت کنند. این موضوع میتوانست قوت قلبی برای رانندگان و کامیون داران و جامعه کارگری باشد، زیرا از یک سو همکاران ما توان خرید کامیونهای خارجی را ندارند و از سوی دیگر باتوجه به نوسانات قیمت ارز هزینه تهیه قطعات کامیونها به مشکل دیگری تبدیل میشد. از سوی دیگر واردات کامیونهای خارجی توسط دلالها هم باعث خروج ارز از کشور میشد و فشار مالی زیادی به خریداران داخلی وارد میآمد. مدتی پیش تعداد قابل توجهی خودرو کم کیفیت و کارکرده وارد کشور کردند که حالا نه قابل فروش هستند و نه اینکه میتوان آنها را تعمیر کرد. در این بین تنها مبالغ قابل ملاحظهای به حساب دلالها ریخته شد بیآنکه کمکی به نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی بشود.
وی در پایان گفت: تولید ملی کامیون میتواند قدرت ما را در حوزه حمل و نقل عمومی که اکنون فرسوده محسوب میشود، افزایش دهد و همچنین بسیاری از هزینهها از قبیل سوخت، لوازم یدکی و آلودگی هوا را به اندازه چشمگیری کاهش دهد و یک خودروی باکیفیت و متناسب با شرایط آب و هوایی کشور به خریدار تحویل دهند، ولی آنچه مشخص است در حق تولید کنندگان و مصرف کننده داخلی کم لطفی شده است. در این زمینه میتوانم بگویم که هم در حق تولید کنندگان داخلی کوتاهی شده است و هم در حق همکاران ما که هرچه میگذرد با فرسوده شدن کامیونها شرایطشان سختتر میشود.