رویداد۲۴- ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در تشریح دلایل یک فوریت اصلاح بودجه سال 95 شهرداری مبنی بر واگذاری فروشگاه های زنجیزه ای شهروند و مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب گفت: استفاده از بی. او. تی(ساخت، بهره برداری و انتقال) در حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، هوشمند سازی و ساختن شهر الکترونیک و تصفیه دیون به موسسات مالی و بانک های کشور از جمله دلایل واگذاری این دو مجموعه است.
امانی افزود: تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی و خطوط مترو، تصفیه مطالبات بانک ها که این مطالبات خود مربوط به حمل و نقل عمومی می شود از جمله مواردی است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی واگذاری شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر را راه تامین هزینه های فوق عنوان کرد.
در ادامه اعضای شورای شهر تهران به بیان مخالفت و موافقت خود با واگذاری فروشگاه های زنجیره ای شهروند و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پرداختند.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر به عنوان مخالف این طرح گفت: این امر اگر توجیه اقتصادی داشته باشد من مخالف نیستم زیرا پرداخت دیون یکی از اولویت های مدیریت شهری است اما اینکه دلایل توجیهی با مبانی لایحه در تضاد باشد اشکال دارد.
وی افزود: بهره گیری از بی. او. تی(ساخت، بهره برداری و انتقال) به عنوان مشارکت بخش خصوصی به این معنا است که نباید سرمایه گذاری کنیم و سرمایه گذار در مدت معین از بخش مورد نظر بهره برداری می کند و عواید آن را نیز به مجموعه می پردازد این در حالی است که فروش شهروند و شهر آفتاب در تضاد با این مهم است.
شاکری افزود: بی. او. تی (ساخت، بهره برداری و انتقال) یک روش پسندیده است که در همه دنیا استفاده می شود در حالی که فروش این مجموعه ها در تناقض با تعریف بی او تی است.
وی خاطرنشان کرد که باید دقیقا ذکر شود که واگذاری ها برای تکمیل کدام خطوط لازم است زیرا برای همه خطوط قبلا اعتبار تصویب شده است.
حبیب کاشانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز گفت: حدو د دو ماه قبل شهرداری لایحه ای مبنی بر واگذاری شرکت کنترل کیفیت هوا به بخش خصوصی را به شورا ارائه کرد.
وی گفت: در آن زمان نیز موضوع واگذاری شهروند مطرح بود که اعضای شورا با اصرار به دنبال حفظ شهروند بودند.
کاشانی افزود: برج میلاد، فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب سه نماد شهر تهران هستند که اگر واگذار شوند، نماد هویتی برای تهران باقی نمی ماند.
احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز گفت: هنوز دو ماه و نیم از تصویب بودجه سال 95 نگذشته و این اصلاحیه سنگین از سوی شهرداری ارائه می شود.
وی خواستار بررسی واگذاری ها بطور جداگانه در شورای شهر شد.
احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز به عنوان موافق واگذاری شهروند و شهر آفتاب گفت: شهرداری دیون زیادی دارد و باید هر چه زودتر به این وضعیت سر و سامان دهد.
اسماعیل دوستی عضو دیگر شورای شهر نیز اظهار کرد: شهرداری تهران بیش از 50 هزار میلیارد ریال به بانک شهر مقروض است که با در نظر گرفتن سود سالانه 20 درصد باید سالی 15 هزار میلیارد ریال به بانک شهر پرداخت کند.
وی افزود: این در حالی است که برای خط شش و هفت مترو 90 هزار میلیارد ریال نیاز دارد و باید سالی 23 هزار میلیارد ریال به بانک شهر سود پرداخت کند.
دوستی افزود: این در شرایطی است که در برنامه ششم توسعه کشور منابع مالی ارزش افزوده را هم می خواهند از شهرداری ها بگیرند.
محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه برای تامین اعتبارات دیون باید به دنبال منابع درآمدی باشیم گفت: شهر یک بنگاه اقتصادی است و باید متناسب با نیاز هایش ساخته شود.
وی تصریح کرد: باید منبع مناسبی برای تامین این اعتبارات پیدا کنیم که واگذاری به بانک شهر راه مناسبی است اما با قید این شرط که تا پنج سال این بانک حق واگذاری این مجموعه ها را نداشته باشد.
محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: بخش خصوصی رونق بهتری به این مجموعه ها می دهد.
وی افزود: پیشنهاد من این است که این مجموعه ها به صندوق بازنشستگی و هلدینگ مجموعه واگذار شود تا هم این مجموعه ها کاملا از بدنه شهرداری جدا نشود، هم سود آوری دارد و هم تامین اعتبارات مورد نیاز خواهد شد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرد که موضوعات حمل و نقل عمومی ، سیستم های هوشمند، دیون به بانک ها و نیز واگذاری شهروند و واگذاری شهر آفتاب هر کدام جداگانه از سوی شهرداری ارائه شوند.
اعضای شورای شهر یک فوریت این لایحه را رد و مقرر شد لایحه بطور عادی در کمیسیون های تخصصی شورا به صورت تفکیک شده از سوی شهرداری مطرح شود.