رویداد۲۴ سید حسن الحسینی، با بیان اینکه برنامه شاد یک برنامه تعلیم و تربیتی است که توانسته است خودش را تا حدود زیادی از یک پیام رسان صرف تعالی داده و به یک پلتفرم کامل آموزشی تبدیل شود گفت: اکنون شاد بزرگترین اپلیکیشن آموزشی کشور است و توانسته امکانات آموزش تعاملی را تا حدودی فراهم آورد.
وی افزود: موفقیت کامل به هیچ عنوان، ولی موفقیت نسبی داشته ایم و ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ما در شاد احراز هویت شده اند که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان به شکل همزمان آموزش میبینند و جریان تعلیم و تربیت تعاملی در آموزش و پرورش ادامه دارد. به عبارتی از این ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۲۰ درصدشان (حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) طبق برآوردهای ما از شبکههای دیگر استفاده میکنند و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شبکه شاد. بعضا کلاسهای لایو و تمرین و تکلیف دارند و کار در بیرون از شبکه هم دارند. این ۹ میلیون عملا در شاد آموزش میبینند.
مسئول شبکه شاد با بیان اینکه کلاس فیزیکی کاملا در شبکه شاد شبیه سازی شده است گفت: روابط معلم با دانش آموزان، اولیا و مدرسه به نحوی ساماندهی شده که کار آموزشی و پرورشی توامان ادامه یابد.
الحسینی با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در کل کشور داریم اظهار کرد: امسال آموزش و پرورش آموزش ترکیبی را اجرا میکند که آمیزهای از آموزش مجازی، تلویزیونی، مکتوب با بستههای آموزشی و بعضا در مناطقی که اجازه داد شود آموزش حضوری است. ۳.۵ میلیون باقی مانده به دلایلی، چون عدم پوشش شبکه اینترنت و عدم دسترسی به ابزار هوشمند به شبکه شاد دسترسی ندارند که البته این آمار برای ما رنج آور است.
وی افزود: این دانش آموزان از حق تحصیل محروم نیستند و از طریق روشهای دیگر تحت آموزش قرار دارند.
مسئول شبکه شاد درباره اجباری بودن نصب و استفاده از شبکه شاد و حضور و غیاب روزانه معلم در این شبکه گفت: دانش آموزی که ثبت نام کرده و در شاد احراز هویت شده و آموزشش در شبکه شاد انجام میشود؛ حضور و غیاب شده و سیستم حضور و غیاب ما هر هفت دقیقه یک بار کنترل میکند که آیا دانش آموز سرکلاس هست یا خیر.
الحسینی ادامه داد: نمرات مستمر دانش آموز نیز بر اساس انجام تکالیف و حضور برای دانش آموز منظور میشود و معلم مرجعیت ارزیابی تام را دارد. معلم بر اساس آزمونها و امتحاناتی که در قالب میان ترم و پایانی برگزار میشود و همچنین بر اساس فعالیت دانش آموز نمره میدهد.
وی در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه نمیخواهیم هیچ انحصاری ایجاد کنیم و اجباری نکردیم گفت:، اما فضای آموزشهای رسمی و پایه، رایگان و با کیفیت عملا در شاد برقرار است و برای همه دانش آموزان ارائه میشود.
مسئول شبکه شاد درباره اینکه با این منظور که برخی معلمان از سامانه شاد استفاده نمیکنند، نظارت بر آموزش آنها چگونه است؟ اظهار کرد: ما موظف شدیم از سوی دولت و مجموعه نظام تعلیم و تربیت که خدمات پایه اصلی را در شاد ارائه دهیم و به همه مدارس توصیه کردیم وارد شبکه شاد شوند که نظارت آموزش و پرورش مستقر و مستدام باشد. حتی آنها که از اپلیکیشنهای دیگر استفاده میکنند هم باید در شاد احراز هویت بشوند و از اپلیکیشنهای دیگر هم استفاده کنند.
الحسینی با اعلام اینکه به زودی خدمات ارزش افزوده را نیز تعریف میکنیم گفت: ضمن اینکه نمیخواهیم انحصاری ایجاد شود در عین حال قصد داریم از همه پتانسیلهای کشور استفاده کنیم و امکان پایش و نظارت هم از بین نرود.
وی افزود: شاد توانسته داشبوردهایی را برای تمام مدیران در تمام سطوح تعریف کند و همه میتوانند از آن استفاده کنند و آگاه هستند کلاسها چگونه تشکیل شده اند.
بیشتر بخوانید: عدم دسترسی ۴۰ درصد کودکان استثنایی به شبکه شاد
مسئول شبکه شاد در پاسخ به اینکه دیروز وزیر آموزش و پرورش در مصاحبهای اعلام کرد که هنوز اینترنت شبکه شاد رایگان نشده است، بالاخره نت استفاده شده در شاد رایگان است یا خیر؟ گفت: ایشان این حرف را مطرح نکرده اند و استنباطی از صحبت ایشان بوده است، بنده این خبر را مطالعه کردم؛ وزیر گفته بود "دستور رئیس جمهور و مصوبه دولت است که حتما باید رایگان باشد، اما اگر شکایتی وجود داشته باشد قابل پیگیری است".
الحسینی ادامه داد: تمام فعالیت برای معلمین و دانش آموزان باید رایگان باشد. از جیب کاربران هزینهای نباید در حین استفاده از شاد صرف شود.
وی در پاسخ به پرسش یک مخاطب مبنی بر قطع و وصلی زیاد شبکه شاد و سرعت پایین آن اظهار کرد: دو دسته مشکلات در شاد میتوانیم احصاء کنیم؛ نخست اشکالات خود شاد که در حداقل ممکن است و دوم مشکللات انتقالی به شاد است. وقتی مدیرمدرسه در ورود اطلاعات معلم خطایی دارد این خطا به شاد منتقل میشود و نمیتواند احراز هویت کند.
مسئول شبکه شاد افزود: اگر اشتباهی در سامانه سناد رخ داده باشد، احراز هویت در شبکه شاد هم دچار خطا میشود. برای این موضوع یک پشتیبانی قدرتمند ایجاد کرده ایم و حداقل ۶۰۰ نفر به طور همزمان در مرکز پاسخگویی تلفنی حاضر به پاسخگویی هستند.
الحسینی با بیان اینکه چگونگی بارگذاری محتوا نیز باید بر اساس استانداردها صورت بگیرد گفت: البته قبول داریم که در ساعات بسیار پرترافیک مانند ۱۰ تا یک بعدازظهر تداخل وجود دارد و دانش آموزان ما را اذیت کرده است. برای کاهش این مشکل ساعات آموزش را به چهار بخش تقسیم کردیم. به نحوی که در صبح متوسطه اول و دوم و در بعدازظهر دانش آموزان ابتدایی در شاد کلاس دارند.
وی درپاسخ به اینکه آیا کودکان افغان به علت نداشتن سیمکارت نمیتوانند عضو شبکه شاد بشوند؟ اظهار کرد: داشتن سیمکارت یا نداشتن سیمکارت مطرح نیست. از آموزش همه دانش آموزان اتباع استقبال میکنیم و همانطور که در مدارس ما ثبت نام میشوند در شبکه شاد هم با کد اتباع که دارند میتوانند وارد شبکه شاد شوند و مشکلی در این باره نداریم.
مسئول شبکه شاد درباره دانش آموزان استثنایی نیز گفت: هنوز شرمنده آنها هستیم و کار خاصی نتوانستیم تا کنون برایشان انجام دهیم. کانالهای خاصی ایجاد شده است، اما به زودی "شادنما" برای آموزش استثنایی برای کم شنوایان و ناشنوایان راه اندازی میشود. برای نابینایان هم برنامهای داریم که فکر میکنم تا یکی دوماه آینده برنامهای داشته باشیم.