رویداد۲۴ آپارتماننشینی یکی از تبعات رشد روز افزون جمعیت و مدرن شدن جوامع است با توجه به تعدد واحدهای مسکونی در آپارتمانها و تعدد مسائلی که مبتلا به این ساختمانها میشود معمولا فردی به عنوان مدیر ساختمان انجام امور ساختمان و یکپارچه سازی مسائل آن را بر عهده میگیرد. اما با توجه به اینکه در یک آپارتمان افرادی با فرهنگها و سبکهای زندگی متفاوت زندگی میکنند گاهی اداره مجتمعها سخت میشود. همین مساله هم قوانینی را میطلبد که برای تسهیل و مدیریت امور ساختمان اختیاراتی را به مدیر ساختمان بدهد.
بیشتر بخوانید:مشاوره حقوقی آنلاین/ آیا زوج میتواند زوجه را از ادامه اشتغال منع کند؟
افراد فاقد تمکن مالی چگونه میتوانند از خدمات وکلا استفاده کنند؟
یکی از مسائلی که در آپارتمانها مشاهده میشود وجود واحدهایی است که به دلایل مختلف حاضر به پرداخت شارژ خود نیستند. سوال این است که در چنین مواردی مدیر ساختمان چه اختیاراتی دارد؟
به گفته کارشناسان حقوقی مطابق ماده ۱۰ مکرر (اصلاحی مصوب ۱۳۵۹/۳/۱۷) قانون تملک آپارتمانها، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینههای مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی وصورتریز آن مطالبه میشود.
هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ ـ تهویه مطبوع ـ آب گرم ـ برق ـ گاز و ... به او خودداری کنند و در صورتیکه مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب نکند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور برطبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.
عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هرحال مدیر یاهیئت مدیران موظف هستند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام کنند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل میتوان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.