هر ساله با ارائه لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، رقم اختصاص یافته به سازمانی مانند صداوسیما در مرکز توجه قرار گرفته و با واکنشها و حاشیههایی هم همراه میشود. امسال با برآورد هزینههای احتمالی صداوسیما در سال ۱۴۰۰، این بودجه معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان پیش بینی شده که با رشد قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته همراه است..
رویداد۲۴ لادر بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما در سال آینده، رشدی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم که برای تولید و پخش برنامه در شبکههای سراسری، استانی و برون مرزی و همچنین بخشهای خبری، فنی و فعالیت در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم مقرر شده است که در صورت لزوم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در اختیار صداوسیما قرار گیرد.
نگاهی به بودجه صداوسیما در سال ۹۹ حاکی از آن است که رقم حدودی برای بودجه این سازمان، با کاهش نسبت به سال قبل خود، در بدو امر ۱۷۴۵ میلیارد تومان برآورد شده بود که البته بر اساس جدول منتشرشده امروز (چهارشنبه)، گویا در نهایت این رقم به ۱۹۱۵ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
ضمن اینکه برآورد هزینههای صداوسیما در سال ۹۸ هم مبلغ ۱۸۴۲ میلیارد تومان بوده است.
آمارها از سالهای گذشته نشان از این دارد که بودجه صداوسیما در سال ۹۷، رقمی، ۱۶۴۶ میلیارد تومانی بوده است. در سال ۹۶، بودجه رسانه ملی ۱۵۹۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود که در مقایسه با سال قبل آن ـ سال ۹۵ ـ حدود ۲۶۳ میلیارد تومان رشد داشت.
بیشتر بخوانید: بودجه سال ۱۴۰۰ سینما و تئاتر چقدر است؟
در سال ۹۵، بودجه پیشنهادی دولت برای صداوسیما ۱۳۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۴، ۱۰۰۲ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان اعلام شده بود.
اما فارغ از نگاههای آماری به بودجههای اعلام شده برای سازمان عریض و طویلی مانند صداوسیما که رقمی به مراتب بالاتر از دیگر نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد (۱۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰) را به خود اختصاص میدهد، هر ساله اعلام این بودجه، پرسشهای متعددی را درباره عملکرد رسانه ملی در سطح داخلی و البته بین المللی از سوی رسانهها و مخاطبان به میان میآورد؛ اینکه در نهایت آنچه به عنوان خروجی شبکهها از آنتن صداوسیما پخش میشود، چقدر با هزینههای برآورد شده و بودجه اختصاص یافته، همخوانی و تناسب دارد؟
طرح پرسشهایی درباره ضرورت کوچک سازی صداوسیما ـ رویکردی که در دوره کوتاه مدت ریاست محمد سرافراز در دستور کار قرار گرفته بود و بعدها به فراموشی سپرده شد ـ پرسش دیگری است که بار دیگر جای خود را باز میکند.
صداوسیما و دولت، امسال، روزهای پرمناقشهای را بر سر بودجه پشت سر گذاشتند؛ جدالی که با آمدن کرونا تا حدی بسیار فروکش کرد و جای خود را به اتحاد برای خاموش کردن صدای منحوس این بیماری در کشور داد؛ و حالا هم که بحث بودجه جدید و افزایش آن مطرح شده است، نگاهها شکل دیگری به خود میگیرد. هرچند مدیران ارشد صداوسیما هرگاه با طرح پرسشهایی درباره بودجه چند هزار میلیاردی این سازمان مواجه شده اند، همواره این نکته را به منتقدان و مخاطبانشان یادآوری کرده اند که تامین بخشی از این بودجه از ردیف درآمدزاییهای خود رسانه ملی مانند آگهیهای بازگانی و تبلیغات پیش بینی شده است