طبق شیوه نامه ابلاغی، براساس پیشنهاد معاونت آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه، با گروه بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی به عمل میآید.
ارزشیابی سایر دروس و پایههای تحصیلی دوره ابتدایی نیز طبق شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری و بر مبنای ارزشیابی کیفی توصیفی خواهد بود.
بر اساس آنچه در شیوه نامه مذکور آمده است، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دورههای اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - تربیتی نوبت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگیهای غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفهای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین در سامانه شاد یا سایر سامانههای مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی مستمر با استفاده از مستندات و شواهد جمع آوری شده از فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول تعیین میشود.
در صورتی که به تشخیص معلم و تایید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت آنلاین فراهم نباشد، معلم میتواند از ارزشیابی مستمر نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده کند.
همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نیم سال اول دروس حضوری و غیر حضوری غیر نهایی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران در تمام شرایط با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی به صورت حضوری انجام میشود.
لازم به ذکر است که ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخههای فنی و حرفهای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کار آموزی و کارورزی، به صورت تراکمی و حضوری با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی انجام میشود.
این در حالیست که نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پروش استثنایی ابلاغ خواهد شد.
امتحانات نهایی دی ماه دانش آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسط روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری پیش دانشگاهی، رشته هنر، شاخه فنی حرفهای نیم سالی- واحدی (بزرگسالان آموزش از راه دور - داوطلبان آزاد) دی ماه سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ از روز پانزدهم دی ماه به صورت «حضوری» آغاز و هشتم بهمن ماه به پایان میرسد.
متن کامل شیوه نامه ابلاغی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استانها به این شرح است: «در اجرای فعالیت کد۴-۸، با عنوان «برنامه ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیر نهایی در سال ۹۹»، برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹، موضوع بخشنامه شماره ۱۴/ ۱۱۶ تاریخ سوم اردیبهشت ۹۹ و براساس مصوبه ۹۷۷ مورخ ۱۳ مرداد ۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش و آیین نامههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به منظور نظم و برنامه ریزی برای فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول دانش آموزان دورههای تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، خواهشمند است دستور فرمایید؛ نکات ذیل مورد توجه قرار گیرند:
بیشتر بخوانید: اینترنت دانش آموزان رایگان میشود؟
الف) مشترک برای همه دورههای تحصیلی: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامههای مربوط دورههای تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی انجام میگیرد.
ب) دوره ابتدایی: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایی؛ طبق مواد ۱، ۲، ۴، ۳و۹ آیین نامه مربوط (مصوب جلسه ۷۹۳ مرداد ۸۸) شورای عالی آموزش و پرورش و شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام میگیرد.
تبصره- براساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه، با گروه بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی به عمل میآید.
پ) دورههای اول و دوم متوسطه (شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش)
۱- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دورههای اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - تربیتی نوبت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگیهای غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفهای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود. در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (بر خط) در سامانه شاد یا سایر سامانههای مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمع آوری شده از فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول تعیین میشود.
تبصره ۱- برای ارزشیابی تکوینی (مستمر) شیوههای ذیل که نتایج آنها در کارپوشه دانش آموزان در طول دوره درج میگردد، پیشنهاد میشود:
آزمونهای شفاهی، آزمونهای عملکردی، آزمونهای کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی (نظیر فهمیدن، به کار بستن، تحلیل کردن، ارزشیابی کردن و آفریدن (خلق کردن)، آزمونهای کوتاه به صورت مستمر (چند سؤال در زمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث و گفتگوی دانش آموزان با معلم، پروژههای فردی و گروهی، پژوهشهای دانش آموزی، مشاهده رفتار در موقعیتهای واقعی و شبیه سازی شده، ارزشیابی از گروههای کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کارهای میدانی کوچک با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین (بر خط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری، توضیح و تفسیر فیلمهای کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سؤالات در خصوص آنها، استفاده از ابزارهای خودسنجی توسط دانش آموز و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین برای نظارت بر فرایند یاددهی یادگیری دانش آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر و ...
تبصره ۲- در صورتی که به تشخیص معلم و تایید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت آنلاین (بر خط) فراهم نباشد، معلم میتواند از ارزشیابی تکوینی (مستمر) نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده نماید.
۲- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نیم سال اول دروس حضوری و غیر حضوری غیر نهایی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، بر اساس تبصره ذیل بنده مصوب جلسه ۹۷۷ تاریخ ۱۳ مرداد ۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش و مجوز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر به تاریخ شش آذر ۹۹، مطابق آیینها و ضوابط مربوط، در تمام شرایط با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی به صورت حضوری انجام میشود.
تبصره - طراحی سؤالات هماهنگ داوطلبان آزاد پایه نهم به صورت استانی (ماده ۶ مصوب شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ ۴ مهر ۹۷) و داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقهای (مصوب جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ ۲۲ فروردین۹۱) انجام میشود.
٣- دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی که از سالهای قبل فارغ التحصیل نشده اند، میتوانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت نمایند. (بند ۲ مصوب هجدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی تاریخ ۱۳۹۷). بدیهی است اطلاعات و نمرات دروس داخلی دوره پیش دانشگاهی که در پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار میشود، از طریق سامانه مربوط به فاینال ارسال خواهد شد.
۴- ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخههای فنی و حرفهای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کار آموزی و کارورزی، بر اساس بند ۱۰ مصوب جلسه ۹۷۷ تاریخ ۱۳ مرداد ۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش به صورت تراکمی و حضوری با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی انجام میشود.
۵- نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پروش استثنایی ابلاغ خواهدشد.
ت) امتحانات نهایی دی ماه ۱۳۹۹
مطابق بخشنامه شماره ۴۶۰ / ۳۸۴ به تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۹ انجام میشود».