رویداد۲۴سرانجام با گذشت چند هفته تلاش مشترک وزارت صنعت و خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروهای تولید داخل در حال بهثمر نشستن است. موضوعی که در چارچوب ارائه بسته جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورایعالی هماهنگی اقتصادی و پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت دنبال شد، با این مصوبات از این پس قیمت دستکم ۱۰ خودرو کمتیراژ مونتاژی و تولید داخل که بیشتر شامل خودروهای چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان، در شرکتهای خودروسازی تعیین و وظیفه شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمتگذاری بهخودروهای قدیمی پرتیراژ و انحصاری ایرانخودرو و سایپا محدود خواهد شد.
گزارشهای دریافتی حاکی است موضوع آزادسازی ۴۵ درصد بازار خودرو در ۲ نهاد حاکمیتی بهطور همزمان در حال پیگیری است. چنانکه علاوه بر بررسی پیشنهاد آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ در نشست دیروز بعدازظهر شورای رقابت، اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو نیز در دستور کار جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سهقوه قرار داشت. در این بسته ۴ محور کلی شامل: رشد ۵۰درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمتگذاری، پرداخت تسهیلات بهخودروسازان و تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو پیشنهاد شده؛ با تصویب و ابلاغ نهایی این طرح قیمت برخی محصولات کمتیراژ تولید داخل و مونتاژی نیز آزاد خواهد شد.
دبیر انجمن قطعهسازان در گفتگو با همشهری با تأیید این خبر که موضوع آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی در دستور کار نشستهای روزهای یکشنبه و دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار داشته و این شورا در حال بررسی این موضوع است، گفت: هنوز نتایج بررسیهای این شورا اعلام نشده است. مازیار بیگلو با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروها در دستور کار نشست دیروز شورای رقابت هم قرار داشته افزود: در این بسته آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها و تعیین قیمت ۵۵ درصد دیگر در شورای رقابت مدنظر قرار گرفته است.
او با اشاره به اینکه طرح مذکور بر مبنای طرح مجلس تهیه شده افزود: طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما با اصلاح این طرح، قرار شده ۵۵ درصد خودروهای تولیدی در شورای رقابت قیمتگذاری شوند. بهگفته او این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت ۴۵ درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکتهای خودروساز تعیین خواهد شد. او توضیح داد: مقرر شده تا قیمت یکسری خودروها در رده قیمتی بالا را خودروسازان تعیین و قیمت خودروهای پر تیراژ را شورای رقابت اعلام کند. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو ۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.
بیگلو تأکید کرد: در آخرین جلسهای که در سازمان گسترش برگزار شد، برمبنای مدارک ارائه شده، رئیس شورای رقابت تقریبا توجیه شد و پذیرفت پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود، در نتیجه مقرر شد این هفته پاسخ نهایی را به این درخواست بدهد. دبیر انجمن قطعهسازان گفت: اگرچه حتی این اتفاق نیز با حالت ایدهال کشف قیمت در بازار خودرو فاصله دارد، اما میتواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.
بیشتر بخوانید: وقتی مجلس خودروسازان را به جان دولت میاندازد/ ماجرای تهاتر نفت با خودرو چیست؟
بهگفته او برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعهسازی یک بسته حمایتی پیشبینی شده که شامل قیمتگذاری و تأمین مالی است؛ این بسته برای اجرایی شدن نیازمند تأیید سران قواست. در عینحال پس از آن نیز باید به شورای پول و اعتبار برود. برای تأمین مالی نیازمند مصوبه این شورا هستیم. دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی نیز از احتمال تغییر قیمتگذاری کارخانهای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمتگذاری بخشی از خودروهای داخلی پیشبینی شده است. اینطور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمتها رخ خواهد داد. آرش محبینژاد، با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، افزود: قطعهسازان آماده تحقق جهش تولید در قطعهسازی هستند، اما تحقق این امر نیازمند حمایت است.
رئیس شورای رقابت هم در گفتگو با همشهری با بیان اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارائه کرده، گفت: شورا این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد تا با توجه به سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای مذکور، با استفاده از فرمول مشخص، نظر نهایی خود را به شورای رقابت ارائه کند.
در نهایت طی نشست دیروز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند که نتایج آن بهزودی اعلام میشود.
بهگفته رضا شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از ۱۰ خودرو، که اغلب آنها بهصورت سیکیدی وارد میشود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی ۱۳۲ ایرانخودرو و سایپا بهدلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکتهای خودروسازی قیمتگذاری میشود.
بهگفته او با وجود این ۵۵ درصد خودروهای پرتیراژ داخلی که بازاری انحصاری دارند، همچنان مشمول ضوابط دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت خواهند بود. شیوا تأکید کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس، در شورای رقابت مطرح و بررسی شد، اما رأی نیاورد.
در شرایطی که شمارش معکوس برای آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروهای تولید و مونتاژ داخلی آغاز شده؛ گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خودرو حاکی از تندتر شدن شیب کاهش قیمت در روز دوشنبه نسبت به ۲ روز اول هفته بود؛ بهنحوی که قیمت برخی مدلهای خودرو مانند سمند و دنا تا ۴ میلیون تومان کاهش یافت. حال باید دید آیا با آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی و کاهش شکاف بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار، در بازار راکد خودرو، همانند گذشته برای این نوع خودروها خریداری وجود خواهد داشت؟ این گزارش حاکی است: دیروز قیمت سمند LX با کاهش یک میلیونی نسبت به یکشنبه به ۱۷۱ میلیون، سمند EF۷ با کاهش ۴ میلیونی به ۱۸۲ میلیون، سمند دوگانهسوز با کاهش ۴ میلیونی به ۲۱۱ میلیون، پژو ۴۰۵ جیالایکس با کاهش ۳ میلیونی به ۱۷۴ میلیون، پژو پارس TU۵ با کاهش ۲ میلیونی به ۲۳۲ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۲ میلیونی به ۱۷۸ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۳ میلیونی به ۲۴۲ میلیون، دنا معمولی تیپیک با کاهش ۴ میلیون تومانی به ۲۴۲ میلیون تومان رسید. نکته قابل توجه کاهش ۵ میلیون تومانی قیمت بازار دنا پلاس توربو اتومات و رسیدن نرخ حاشیه بازار این خودرو نامزد آزادسازی قیمت به ۴۱۵ میلیون تومان بود. همچنین دیروز نرخ پراید ۱۳۱ بین ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون و پراید ۱۳۲ در محدوده ۱۰۲ میلیون تومان اعلام میشد که هرکدام نسبت به یکشنبه هفته جاری کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی قیمت را شاهد بود.