او افزود: شاخص دوم ما این است که به عنوان مدیر باید "توانایی حل مسئله" را داشته باشیم ما به عنوان مدیر یک مجموعه در تاریخی منصوب میشویم و زمانی مسئولیت را ترک میکنیم، باید ببینیم آیا در این دوره توانسته ایم مسئلهای را حل کنیم یا خیر؟ اگر مهارت حل مسئله نداشته باشیم، معلوم نیست که مدیریت ما موثر بوده یا خیر؟ هر مدیری که مسئولیتی را میپذیرد، باید بتواند مسئلهای را به صورت پایدار و نه موقت، حل کند.
حاجی میرزایی سومین شاخص یک مدیر موفق را "توانایی مدیریت بحران" دانست و افزود: ما برای شرایط متعارف همیشه آماده ایم، اما در زمان بحران مهم است که مدیریت چگونه باشد، در شرایط بحران است که توانایی مدیران مشخص میشود، در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانش آموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همه دانش آموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.
او با بیان اینکه خلاقیت به معنی توانایی پیدا کردن راههای متفاوت است، بیان داشت: اگر گوشهای خوبی برای شنیدن و چشمهای خوبی برای دیدن داشته باشیم دنیایی از آموزش و تجربه در همین دوره کرونا میتوانیم داشته باشیم.
حاجی میرزایی گفت: نابترین دانش، دانش ناشی از تجربیات است، برای همه پزشکان رویارویی با کرونا یک تجربه جدید مبتنی بر یادگیری بود، در کنار همه مسائل تلخ کرونا این فرصت در اختیار ما هست که بیشتر فکر کنیم و از این فرصت طلایی بیاموزیم، این دوره باید دوره یادگیری سرشار از آموزههای ناب باشد، این فرصت طلایی را برای ارائه خدمت باکیفیت مغتنم بدانیم، اگر برداشتهای ما از این دوره عمیق و دقیق نباشد همه ما خسارت دیده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ عرصهای از عرصههای دانش بشری عمق و پیچیدگی آموزش و پرورش را ندارد، افزود: همه دانشها در برابر دانشهایی که در حوزه تعاملات انسانی شکل میگیرند ساده هستند، قواعد همه علوم به مراتب سادهتر از قواعد ارتباط با انسانها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر هر هفته مدیران با معلمان ارتباط نداشته باشند یا دانش آموزان با معلمان در پیوند نباشند، باید در انتخاب مدیر، تجدید نظر کرد.
او با اشاره به اینکه به روشهای متعارف قبلی نباید اعتماد نکنیم، گفت: روشهای قبلی برای امروز ما کارساز نیستند، در خصوص سامانه سناد و حل مشکلاتش کارهای زیادی انجام شده و در حال یکپارچه سازی سامانهها هستیم که برنامه ریزی کرده ایم تا دهه فجر امسال عملی شود، در زمینه نیروی انسانی هم با یک آشفتگی و نابسامانی مواجهیم که باید ساماندهی شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی، مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان به آموزش و پرورش داده شده است، هر چند ۸۴ درصد این کودکان در خانهها تربیت میشوند و در آغوش مادرانشان هستند، اما ما باید چهارچوب تربیتی ارائه کنیم.
بیشتر بخوانید: حقوق فرهنگیان در دولت تدبیر و امید ۲۱۶ درصد افزایش یافت
حاجی میرزایی درخصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: لایحه این طرح تنظیم و تقدیم دولت شده و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بودجه اش را هم پیش بینی کرده ایم، به امید خدا سال آینده شرایط فرهنگیان بهتر از امسال است.
او ارزشیابی از آموزشها را بسیار مهم دانست و افزود: ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرحهای زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همه ما باید بر اساس این ارزشیابیها راهنمای عمل داشته باشیم، در حقیقت اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم، جفا کرده ایم.