صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 04
کد خبر: ۲۴۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۹

پرتره‌هایی از تاریخ نقاشی ایران

ژانر‌های پرتره و طبیعت بیجان از اولین ژانر‌هایی بودند که هنرمندان ایرانی تلاش کردند در آن‌ها ذوق‌آزمایی کنند، آن‌ها را به محک تجربه بیاموزند، و در این دو مسیرْ تصویر بازنمایانه را درک کنند.

رویداد‌۲۴ طبیعت بیجان سبقه‌ای در هنر ایران نداشت، اما نقاشی پرتره سابقه‌ای دیرین دارد و چهره‌نگاریِ شخصیت‌های سیاسی و تاریخی در ایران شاید پیشینه‌اش به اعصار پارسی و پارتی برسد. در دوران قاجار چهره‌سازی از شاه و سیاسیون و درباریان سطح و ابعاد متفاوتی به ژانر پرتره داد.

فتحعلی‌شاه وظیفه‌ی خطیر تولید پرتره‌های باشکوه برای توزیع در ولایات و همینطور خارج از کشور را به عهده‌ی کارکنان نقاشخانه‌ی سلطنتی گذاشت.

پرتره‌های بزرگی از شاه نقاشی شد که نمادی از تمرکز قدرت او و به تبع آن سبب اعتبار و تحکیم مناسبات دیپلماتیک با حکومت‌های خارجی می‌شد. در نتیجه چهره‌سازی رفته رفته در کانون زبان بصری قاجار جای گرفت.

در نیمه‌ی دوّم سده نوزدهم و بخصوص در دوره‌ی ناصرالدین شاه رویه تاحدودی تغییر کرد. این سفارش‌ها را فارغ‌التحصیلان داراالفنون انجام می‌دادند. آن‌ها پرتره‌های شاه و درباریان و حاکمان محلی را به مناسبت‌های گوناگون می‌کشیدند.

کمال‌الملک و شاگردانش هم به ژانر پرتره علاقه‌ای ویژه داشتند و شبیه‌سازی در این ژانر به نوعی بیانگر میزان تبحر و توانایی تکنیکی بود.

در ادامه شاگردان کمال‌الملک کمی پیش رفتند و سعی کردند پرتره‌هایی که خلق می‌کنند در نقش‌های اجتماعی‌شان قابل تعریف باشند. آن‌ها در این مسیر به نقاشی از کسبه و یا چهره‌سازی از تیپ‌های کوچه و بازار روی آوردند.

با متداول شدن دوربین، عکاسی وظیفه‌ی تیپ‌نگاری را به عهده گرفت و هم‌زمان استاندارد‌های قضاوت شبیه‌سازی را بالا برد. در جریان نوگرایی مسئله کاملاً تغییر کرد و ژانر پرتره رو به افول رفت.

نه تنها در جریان نوگرایی ایران، بلکه به صورت کلی در دوره‌ی مدرن، ژانر پرتره تا حدی به حاشیه می‌رود. در معدود پرتره‌های جریان نو، نقاش از درگیری با شبیه‌سازی خود را رها و به ساده‌سازی روی می‌آورد.

نوگرایان کمتر توانستند پرتره‌نگاری را به مفهوم انسان و فردیت سوژه گره بزنند و در چهره‌سازی‌هایشان بیشتر خصلت‌هایی برای هویت‌های جمعی را جستجو می‌کردند. ناگفته نماند هنرمندان نوگرا در ابتدای جستجو‌های خود و از همان اولین نسل‌شان پرتره‌نگاری را تجربه می‌کردند و برخی از این آثار دارای خصلت‌ها و ویژگی‌های قابل اعتنایی است.

در حوالی سال‌های انقلاب ژانر پرتره رونقی دوباره گرفت و چهره سازی برای بیان عواطف و باور‌ها ضروری به نظر می‌رسید.

فردیت چهره‌ها کمتر شد و ویژگی‌های شخصیتی در قالب پرتره‌هایی سمبلیک فزونی یافت. از اواسط دهه‌ی هفتاد همراه با موج تکثرگرایی هنر معاصر رانه‌ی جدیدی از نقاشی فیگوراتیو به حرکت در می‌آید که ژانر پرتره در آن بسیار برجسته است.

در برخی آثار ویژگی‌های تکنیکی و شیوه استفاده از کارماده مسئله است و در برخی، موضوعات مربوط به زنان اهمیت می‌یابد. در بعضی آثار نقاش قصد دارد به شیوه‌ای بیانگر برسد و در بعضی آثار دوباره شباهت‌سازی دغدغه می‌شود.


آثاری که در ادامه می‌آید نمونه‌هایی از تلاش‌های صورت‌گرفته در ژانر نقاشی پرتره‌ی ایران است که در چشم‌انداز‌ی کلی ویژگی‌ها و تحولات‌اش مرور می‌شود. برخی از این آثار اهمیتی سبک‌شناختی دارند و برخی به لحاظ تاریخ هنری مهم‌اند.

برخی آثار حاصل ذوق‌ورزی‌های هنرمندانی است که کمتر به ژانر‌های کلاسیک همچون پرتره گرایش دارند و برخی آثار مربوط به نقاشانی‌ست که بر پرتره‌نگاری و ژانر پرتره متمرکز بودند و کمتر سراغ موضوعات مختلف رفته‌اند.

در گردآوری این مجموعه سعی کردم تنوع رویکرد‌های بصری و سبکی نمود داشته باشد و نگاهی جامع به چند نسل از هنرمندان انداخته شود. در تصاویر روزپرتره‌هایی از تاریخ نقاشی ایران از سال ۱۱۸۹ تا ۱۳۹۷ را ببینید.

مهرعلی، پرتره ایستاده فتحعلی شاه قاجار، ۱۱۸۹ خورشیدی
صنیع الملک، میرزا علی‌اکبر قوام‌الملک‌ شیرازی، کلانتر فارس و متولی باشی آستان قدس رضوی
ابوتراب غفاری، محمودخان ملک‌الشعرا، ۱۲۶۱_۱۲۶۸ خورشیدی
کمال‌الملک، پرتره سیدنصراله تقوی، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۲۸۹ خورشیدی
اسماعیل جلایر، پرتره یک درویش، رنگ‌روغن روی بوم
میر مصور ارژنگی، پرتره‌ی پسر هنرمند و باغبانش، ۱۳۱۸ خورشیدی
رسام ارژنگی، خودنگاره، ۱۳۵۳-۱۳۷۱ خورشیدی
اسماعیل آشتیانی، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۳۰ خورشیدی
ابوالحسن صدیقی، چهره ابوعلی سینا، سیاه‌قلم روی کاغذ
علی‌محمد حیدریان، فیلسوف،۷۳ در ۹۲ س.م. رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۳۶ خورشیدی
علی‌اکبر یاسمی، کارگاه نقاش، ۷۴ در ۹۰ س.م. سانتیمتر، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۰۲ خورشیدی
محمود اولیا، رنگ‌روغن روی بوم
علی‌اکبر صنعتی، موزاییک‌کاری، ۱۳۴۵ خورشیدی
علی‌اصغر پتگر، مداد روی کاغذ، ۱۳۲۰ خورشیدی
جعفر پتگر، پرتره شهریار، ۱۳۲۳ خورشیدی
جعفر پتگر، پرتره شهریار، ۱۳۲۳ خورشیدی
علی رخساز، خودنگاره، دهه‌ی ۳۰ شمسی، جزئی از اثر
جواد حمیدی، دهه‌ی ۱۳۷۰ خورشیدی
محمود جوادی‌پور، پرتره‌ی پدر، رنگ‌روغن روی بوم، ۵۹ در ۸۳ س.م. ۱۳۲۹ خورشیدی
مهدی ویشکایی (متولد ۱۲۹۹)، رنگ‌‌روغن روی گونی، ۱۳۴۰ خورشیدی
شکوه‌الملوک ریاضی، رنگ‌روغن‌ روی‌ مقوا، ۲۵ در ۳۴ س.م. ۱۳۳۰ خورشیدی
حسین کاظمی، پرتره صادق هدایت، ۱۳۲۴ خورشیدی
مارکو گریگوریان، پرتره سهراب سپهری
بهمن محصص، آبستره یک زن، رنگ‌‌روغن روی بوم، ۸۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۵۵ خورشیدی
منوچهر یکتایی، پرتره، ۱۳۵۱ خورشیدی
منصور قندریز، ۸۰ در ۱۱۰ س.م. ۱۳۴۳ خورشیدی
سیراک ملکُنیان، ۱۳۳۱ خورشیدی
بیژن صفاری، ۱۳۷۱ خورشیدی
هانیبال‌ الخاص، پرتره محمود دولت‌آبادی، ۱۳۷۹ خورشیدی
احمد عالی، ۱۳۰ در ۱۳۰ س.م. رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۵۶ خورشیدی
لیلی متین‌دفتری، پرتره محمد مصدق، ۱۳۳۵ خورشیدی
منوچهر معتبر،۴۰ در ۵۰ س.م. ۱۳۸۷ خورشیدی
علی‌اکبر صادقی، ۱۳۵۸ خورشیدی
اردشیر محصص
علی گلستانه، ۱۳۷۶ خورشیدی
آیدین آغداشلو، ۶۰ در ۸۰ س.م، ۱۳۵۷ خورشیدی
فرشید ملکی، ۱۳۹۳ خورشیدی
مرتضی کاتوزیان، پرتره علی رخساز، ۱۳۶۹ خورشیدی
منوچهر صفرزاده، پرتره نقاش، ۱۳۸۳ خورشیدی
داوود امدادیان، سهیلا، ۱۴۶ در ۱۱۴ س.م. ۱۳۶۲ خورشیدی
فریده لاشایی، خودنگاره، ۱۳۶۵ خورشیدی
حسینعلی ذابحی، ۱۳۷۲ خورشیدی
یعقوب عمامه‌پیچ، مابین سال‌های ۶۷-۱۳۶۰ خورشیدی
قاسم حاجی‌زاده، اکرلیک و گواش روی مقوا، ۳۹ در ۴۷ س.م. ۱۳۶۱ خورشیدی
پروانه اعتمادی، خودنگاره، ۱۳۵۵ خورشیدی
بهرام دبیری، ۱۳۸۰ خورشیدی
ثمیلا امیرابراهیمی، رنگ روغن روی بوم، ۲۰ در ۲۵ س.م. ۱۳۹۱ خورشیدی
علیرضا اسپهبد، ۱۳۵۷
نصرت‌اله مسلمیان، اکریلیک روی بوم، ۱۵۰ در ۱۵۰ س.م. ۱۳۸۶ خورشیدی
کریم نصر، پرتره احمد وکیلی، اکرلیک روی چوب، ۷۸ در ۱۲۰ س.م. ۱۳۸۵ خورشیدی
داود زندیان، پدر من، ۱۳۹۲ خورشیدی
رعنا فرنود، خودنگاره، ۷۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۹۴ خورشیدی
احمد امین‌نظر،حکاکی روی فلز، ۱۰ در ۱۵ س.م. ۱۳۶۱ خورشیدی
مسعود سعدالدین، ۳۰ در ۳۰ س.م. ۱۳۹۴ خورشیدی
محمد حسین ماهر، سال ۱۳۹۹ خورشیدی
شهره مهران، رنگ‌روغن روی بوم،۱۰۰ در ۱۲۰ س.م. ۱۳۸۸ خورشیدی
معصومه مظفری، ۴۵ در ۶۵ س.م. ۱۳۹۸ خورشیدی
فریدجهانگیر، ۸۰ در ۸۰ س.م. ۱۳۸۰ خورشیدی
علیرضا باقی، یادم نیست در کدام سنگر و یا خاکریز به ناگهان. ۱۳۶۲ خورشیدی
علی ذاکری، ۴۰ در ۴۰ س.م. ۱۳۹۷ خورشیدی
احمد وکیلی، پرتره‌ی مادر هنرمند، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۷۵ خورشیدی
علی بیگی پرست، ۱۳۹۶ خورشیدی
محمدمهدی طباطبایی، ۱۰۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۸۹ خورشیدی
رزیتا شرف‌جهان، بدون‌ عنوان، چاپ دیجیتال و دوخت روی بوم، ۱۳۸۹ خورشیدی
غلامحسین سهرابی، پرتره یعقوب عمامه‌پیچ، قلم فلزی روی کاغذ، ۱۳۹۹ خورشیدی
امین نورانی، رنگ‌روغن روی بوم، ۹۰ در ۲۴۰ س.م. ۱۳۸۳ خورشدی
ساغر پزشکیان، ۵۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۸۷ خورشیدی
فریدون غفاری، خودنگاره، (بخشی از اثر)، ۱۰۶.۵ در ۱۶۰ س.م.
بامداد رضوانیان، رنگ‌روغن روی چوب، ۱۳۹۷ خورشیدی
الهه حیدری، رنگ‌روغن روی بوم، ۹۰ در ۹۰ س.م. ۱۳۸۴ خورشیدی
داریوش حسینی، پرتره تختی، ۱۳۹۳ خورشیدی
امید مشکسار، ۱۳۸۴ خورشیدی
شاهین آروین، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۷۴ خورشیدی
احمد مرشدلو، خودکار روی مقوا، از مجموعه‌ی فضای منفی،۹۰ در ۱۲۰ س.م. ۱۳۹۱ خورشیدی
هوشنگ هاتفی، پرتره مادر، ۱۳۸۹ خورشیدی
فرشید شیوا، ۱۳۸۸ خورشیدی
مسعود کشمیری، ۱۳۹۹ خورشیدی
امید بازماندگان، پدر، اکریلیک روی بوم، ۷۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۹۲ خورشیدی
بابک روشنی‌نژاد، فیلیپ گِلَس،۱۳۸۴ خورشیدی
مهدی شفیع قنادی، ۱۳۸۶ خورشیدی
رضا عظیمیان، ۱۳۸۷
مجید فتحی‌زاده، ۳۰ در ۳۰ س.م. ۱۳۹۲ خورشیدی
علی پیروز، ۲۹×۴۲ سانتی‌متر، ۱۳۹۰ خورشیدی
کریم قانع، چاپ لینو لئوم، ۱۹ در ۲۵ س.م. ۱۳۹۵ خورشیدی
بکتاش سارنگ جوانبخت، ۱۳۹۳ خورشیدی
امیر جدیدی، خودنگاره، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۳۹۴ خورشیدی
سجاد سلمان‌روغنی، مادرم، رنگ‌روغن روی بوم، ۳۰ در ۴۰ س.م. ۱۳۹۲ خورشیدی
مقداد لرپور، شاپان روی مقوا، ۴۸ در ۵۰ س.م. ۱۳۸۹ خورشیدی
سلمان خوشرو، رنگ‌روغن روی بوم، ۱۰۰ در ۱۵۰ س.م. ۱۳۹۳ خورشیدی
پویا رضی، ۷۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۹۴ خورشیدی
جلال طاهریان، ۳۰ در ۳۴ س.م. ۱۳۹۴ خورشیدی
رسول اکبرلو، رنگ‌روغن روی بوم، ۵۰ در ۵۹ س.م. ۱۳۹۶ خورشیدی
مرتضی خسروی، پیگمنت روی مقوا، ۷۰ در ۱۰۰ س.م. ۱۳۹۷ خورشیدی
علی ممجد، آبرنگ و مداد رنگی، ۱۳۹۴ خورشیدی
فرسام سنگینی، آبرنگ روی مقوا، ۳۰ در ۴۰ س.م. ۱۳۹۶ خورشیدی
حسین شیراحمدی، نیمرخ، مداد و آبرنگ روی مقوا، ۱۳۹۷ خورشیدی

منبع: Herfeh Honarmand

نظرات شما