رویداد۲۴ نشست علنی صبح امروز (سهشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نشست امروز پارلمان قرار دارد.
بر این اساس دقایقی قبل محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت.
محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشتر طی نشست خبری اعلام کرده بود که ما برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور از رئیسجمهور دعوت خواهیم کرد که اگر در مجلس حضور نیافت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس حاضر خواهد شد.
در جلسه امروز ابتدا رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه را قرائت کرد.
رحیم زارع در ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹) مجلس گفت: «بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند، اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.»
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس افزود: "در حوزه درآمدی لایحه بودجه ارائه شده به کمیسیون تلفیق، درآمدها ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. "
او تاکید کرد: «در لایحه بودجه واگذاری داراییهای سرمایهای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری داراییهای مالی در لایحه دولت ۲۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلیق به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»
زارع گفت: «در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره ۲ یک اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیفهای بودجه نیامده است.»
او افزود: «علاوه بر این یک ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه نیز آمده که این ۳۵ هزار میلیارد تومان هم باید به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان اضافه شود و ۵۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۴ لایحه بودجه که آقای رئیس جمهور نامه زدهاند، این به این معناست که سرجمع تبصره ۴، ۹۰ هزار میلیارد تومان است که در لایحه بوده و در ردیفها محاسبه نشده است.»
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس اظهار کرد: " من فکر میکنم لایحه دولت به جای ۸۴۱ هزار میلیارد تومان حداقل ۱۰۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. "
پس از گزارش کمیسیون تلفیق موافقان و مخالفان لایحه بودجه مواضع خود را مطرح کردند.
سید ناصر موسوی لارگانی اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بدین شرح قرائت کرد:
اسامی موافقان: ابوالفضل ابوترابی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسن آصفری، سیدکاظم دلخوش اباتری، محمد رشیدی، سیدمحمدرضا میرتاج الدین و احد آزادیخواه.
اسامی مخالفان: علی بابایی کارنامی، کمال علی پور خنکداری، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا پورابراهیمی، روح الله ایزدخواه، محسن زنگنه و سید احسان خاندوزی.
بیشتر بخوانید: نارضایتی دولت از تغییرات لایحه بودجه در مجلس
علی باباییکارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: ما باید به مردم درباره بودجه ۱۴۰۰ پاسخ بدهیم، زیرا اعداد و ارقام و شاخصها نشان میدهد که این لایحه درگیر فضای هیجانی است.
وی افزود: کاهش اتکای به نفت که از دغدغههای مقام معظم رهبری بوده است در بودجه ۱۴۰۰ ندیدهایم این در حالی است که حتی میزان فروش نفت زیادتر شده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افزایش شفافیت را در بودجه ۱۴۰۰ نمیبینیم تصریح کرد: انضباط مالی شرکتهای دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمیکنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: از بودجه باید فضای عدالت در جامعه و حمایت معیشتی از مردم دیده شود این در حالی است که در لایحه ۱۴۰۰ عدالت مزدی را در حقوق کارکنان دولت و حقوق کارمندان بخش خصوصی و طبقه کارگر را مشاهده نمیکنیم.
وی گفت:حمایت از مردم در بودجه و پیام پشتیبانی از آنان را در لایحه ۱۴۰۰ نمیبینیم.
باباییکارنامی افزود: مجلس باید پیام مردم در بودجه ۱۴۰۰ را درک کند که همین لایحه پیام حمایت از مردم را ندارد.
ابوالفضل ابوترابی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم تا زمانی که کار اساسی اصلاح بنیادین نظام اداری کشور صورت نگیرد. بودجه بازی ۴۰ ساله همچنان ادامه خواهد داشت. ما ابتدا باید نظام اداری کشور را اصلاح کنیم و سپس به سمت اصلاح نظام بودجه گام برداریم. ظرف نظام اداری کنونی کشور ظرفیت اصلاح بودجه را ندارد و همه ساله دست و پا شکسته بودجه نوشته میشود و این امر تکرار میگردد. فرآیند اصلاح نظام اداری کشور بسیار دشوار است، ولی باید از یک جا شروع شود.
وی در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که ما در شش ماه باقیمانده از دولت با دولتی متزلزل مواجه هستیم و اگر ماه بودجه را تصویب نکنیم مجددا به دست دولت باز میگردد و قطعا دولت با این روند هیچ اقدام خاصی انجام نخواهد داد. از سوی دیگر برای افزایش حقوقها ما مجبور میشویم تا به دولت تنخواه دهیم و حساب و کتابی از او نخواهیم؛ بنابراین رد کلیات بودجه اشتباه محض است.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: آئین نامه در این بخش مسکوت است و اگر ما بودجه را قطع کنیم و رئیس مجلس بودجه را به دولت بازگرداند در اصل هیچ اتفاق خاصی صورت نمیگیرد و بودجه به ناکجاآباد میرود.
وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق یک قدم رو به جلو برای اصلاح بودجه برداشته است. درست است که ایده آل نیست، اما ظرفیت فعلی کشور این فرصت را به ما نمیدهد که ما بتوانیم بودجهای ایده آلتر از این برای سال آینده بنویسیم.
کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را کرده است. اجازه دهید کلیات بودجه به تصویب برسد و پیشنهادات نیز در صحن مجلس بررسی شود و یک گام مثبت رو به جلو برای بودجه سال آتی برداشته شود.
وی افزود: عدهای معتقدند اینکه در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان رسیده است تورمزا است و دولت نیز از همین حالا جنگ روانی را شروع کرده، شاید در ابتدا این گام برای مجلس ضرر باشد، اما بعدا درستی آن مشخص میشود. همین حالا نیز وارد کنندگان نهادههای دام و طیور ارز را در بازار آزاد خریداری میکنند. در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ برای تامین دارو حفظ شده است.
احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهارداشت: قطعاً ما نمایندگان با کلیات لایحه بودجهای که از سوی دولت ارائه شده است مخالفیم، اما آنچه که اکنون مورد بحث است پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیون تلفیق است.
وی افزود: ۴۵ نفر از نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ یک ماه به صورت شبانه روزی در سه شیفت کلیات لایحه دولت را بررسی کرده و وارد جزئیات آن شدند و جزء به جزء همه موارد بودجه را بررسی کرده و بخش عمدهای از آن را تغییر دادند.
امیرآبادی در همین راستا بیان کرد: بنده به عنوان موافق کلیات لایحه دولت سخن نمیگویم چرا که کلیات لایحه دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست چرا که یک لایحه کاملاً سیاسی به مجلس ارائه شده است و مجلس را در تنگنا قرار داد که چه لایحه را بپذیریم و چه نپذیریم به ضررمان باشد.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی حذف رانت ۴۲۰۰ تومانی را از جمله اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ خواند و گفت: عموماً در جلسات کمیسیونها و کمیتهها در گفتگو با مسئولان دولتی که صحبت میکردیم از ما خواهش و التماس داشتند که این رانت را از بین ببرید، اما در رسانه ملی رفتار سیاسی میکنند و میگویند اجناس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران میشود.
جبار کوچکینژاد به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: انتظار میرفت همکاران مراقبت کنند که گرانی بیشتری به مردم تحمیل نشده و تورم افزایش پیدا نکند چون مردم دیگر طاقت افزایش بیشتر تورم را ندارند، اما این بودجه تورم سنگینی به جای میگذارد و با این بودجه بیش از ۴۰ درصد کسری داریم.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بودجه درآمدهای ناپایداری لحاظ شده و وابستگی به نفت ۳۰ درصد است که مغایر با سیاستهای کلی نظام است.
کوچکینژاد خاطر نشان کرد: این بودجه باید جلوی حقوقهای نجومی را بگیرد اما کجای آن این موضوع آمده است یا اینکه جلوی فرار مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی گرفته شود، اما به جای آن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش افزوده اضافه شده که این یعنی مستقیم از جیب مردم پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه در گزارش تلفیق قانون گذاری صورت گرفته، اظهار کرد: بودجه در جهت وفاق تولید نیست اگر تلفیق میخواست به نفع کشور کار کند باید بودجه را رد میکرد دربارهی ارز ۴۲۰۰ تومانی ما هم با حذف آن موافق هستیم اما باید به روش درست انجام میشد نه اینکه با این شیوه تنها بحران ایجاد کنند. معتقدم مجلس انقلابی اجازه نمیدهد مردم آسیب بیشتری ببینند و نگران شوند. چون این موضوع کل جامعه را تاثیر قرار میدهد. در تلفیق واردات مواد اولیه کارخانجات بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته که این به معنای افزایش قیمت تمامی کالاهای تولیدی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلفیق اینگونه تصویب کرده که میخواهند پول به نیازمندان بدهند حال اینکه این پول به جای خرید کالا صرف خرید چیزهای دیگر میشود که به سلامت آنها آسیب میرساند.