رویداد۲۴ درباره وضعیت سفرهای نوروزی امسال از طریق ناوگان عمومی جادهای، اظهار داشت: آمادگی ناوگان جادهای برای انجام سفرها در طول سال وجود داشته است و برای نوروز هم در راستای انجام سفرهای ضروری هموطنان، ناوگان عمومی مسافری جادهای اعم از اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه آماده هستند، اما توصیه ما به مردم کاهش سفرها و همچنین سفر نکردن، با توجه به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا است.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: به هر حال نوروز سال ۹۹ و همچنین نوروز سال ۱۴۰۰ شکلی متفاوت از نوروز سالهای گذشته را دارد و تأکید و توصیه هم بر سفر نکردن است.
وی با بیان اینکه برنامهریزی خاصی برای سفرهای نوروزی نداریم، اضافه کرد:، اما طبق روال طول سال، همه ناوگان برای انجام سفرهای اجتنابناپذیر و ضروری مسافران، آماده هستند و ما موظف هستیم خدمات را ارائه دهیم.
تردد اتوبوسها فقط با ۵۰ درصد ظرفیت
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: رعایت ۵۰ درصد فروش ظرفیت ناوگان به صورت جدی اجرا میشود، همچنین پروتکلهای بهداشتی در خصوص ضدعفونی ناوگان و صندلیها، زدن ماسک توسط راننده، تأکید و توجه به ماسک زدن همه مسافران، تأمین ماسک در پایانهها، ضد عفونی پایانهها و غیره به صورت جدی نظارت میشود.
باقرجوان گفت: در حال حاضر ناوگان با ۵۰ درصد ظرفیت تردد میکند و فقط صندلیهای کنار پنجره مورد استفاده قرار میگیرد، البته اغلب ناوگان با ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد تردد میکنند، چون تقاضای سفر کاهش یافته است، بنابراین از نظر چینش مسافران در اتوبوس مشکل خاصی وجود ندارد و این نظارت از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکتهای مسافری انجام میشود و اگر موردی هم باشد با قانونشکنان به صورت جدی برخورد میشود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر مسافری هنگام سوار شدن به اتوبوس متوجه شد که صندلی کناری وی هم فروخته شده است باید چه کاری انجام دهد؟ گفت: اول آنکه مسافر باید مراتب اعتراض خود را به راننده اتوبوس اعلام کند، همچنین دو شماره پیامکی در نظر گرفته شده است که مسافر میتواند از طریق تلفن گویای ۱۴۱ و ۳۰۰۰۱۴۱ به عنوان سامانه پیام کوتاه اطلاعرسانی کند.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: البته پلیس راه نیز در این حوزه نظارت جدی دارد، همچنین در اتوبوسها، پلاکاردهایی نصب شده است که شماره مدیر مسؤول شرکت قید شده است و باید به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو باشد.
باقرجوان اظهار کرد: بنابراین مسافران از سه طریق تلفن گویا، طرح اعتراض به پلیس راه و تماس تلفنی با مدیر مسؤول شرکت، میتواند تخلف عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس را به گوش متولیان برساند.
وی اظهار داشت: همچنین همکاران ما در پایانههای مسافری آماده هستند که در صورت بروز مشکل نسبت به اجرای درخواست مسافران اقدام کنند، برای ما مهم این است که در ابتدای سفر این مشکل حل شود نه پس از پایان سفر.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در باره ناوگان آماده به کار و فعال عمومی مسافری جادهای گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۳ هزار دستگاه مینیبوس و ۳۳ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی در ناوگان فعال هستند.
باقرجوان با بیان این که موضوع پیش فروش بلیت اتوبوس دیگر مطرح نیست، گفت: در حال حاضر خرید بلیت اتوبوس از طریق اینترنت امکانپذیر است و در طول ایام سال هر زمان مسافر میتواند از طریق اینترنت بلیت خریداری کند.
وی اظهار کرد: همه ظرفیتها در شبکههای اینترنتی و وبسایتهای شرکتهای حمل و نقل قرار گرفته است و مردم میتوانند به راحتی وارد شده و با ورود اطلاعات نسبت به تهیه بلیت ناوگان مسافری جادهای اقدام کند.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره قیمت بلیت اتوبوس برای ایام پیش رو گفت: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای ایام پیش رو و نوروز ۱۴۰۰ گرفته نشده است.
باقرجوان در پاسخ به این سوال که آیا امسال طرح سفرهای نوروزی خواهیم داشت؟ گفت: در سال جاری نیز به دلیل شیوع کرونا تأکید ما به مردم، بر عدم انجام سفر است، طرح نوروزی به مفهوم این که آمادگی کامل برای هر گونه فعل و انفعال و حرکت در این ایام وجود داشته باشد، وجود دارد و سازمان راهداری همواره شیوهنامههای طرح نوروزی را پیاده میکند، اما به هر حال نوروز ۱۴۰۰ با نوروز ۱۳۹۸ متفاوت است.
وی اظهار داشت: مفهوم طرح نوروزی امسال هم تفاوت دارد و مفهوم آن کاهش سفرها و جابجاییهای غیرضروری است.