رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی، در این باره گفت: مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران در سال ۱۳۸۸ در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد که در زمان احداث و راه اندازی این ساختمان ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزهای برای بدترین سناریو زلزله احتمالی شهر تهران، از بروزترین و پیشرفتهترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شده بود.
وی با بیان اینکه با گذر زمان و پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی، بروز آوری تجهیزات موجود الزامی و حرکت در مسیر هوشمند سازی فرآیندها و بهره گیری از سخت افزار و نرم افزارهای جدید برای مرکز عملیات اضطراری شهر تهران امری اجتناب ناپذیر است، گفت: در این رابطه در سال جاری گامهای بلند و مؤثری برداشته شده که برخی از آنها وارد مرحله بهره برداری و برخی از آنها تا چند ماه آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
کرمی محمدی، ایجاد و بهره برداری از «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران (TICIS) را یکی از مهمترین اقدامات در مسیر هوشمند سازی این مرکز عنوان کرد و افزود: همواره وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث خصوصاً در شهر تهران بوده و تجارب حوادث کوچک و بزرگ سالیان اخیر و درس آموختههای ارائه شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران همواره گویای این مهم بوده است.
وی ادامه داد: در این رابطه مرکز عملیات اضطراری (EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایندهای مورد نیاز، نسبت به مکانیزه نمودن آنها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانهای تحت عنوان «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران» در مسیر هوشمند سازی حرکت نموده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در فاز نخست بهره برداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر و ضمن بررسی آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام میکنند.
به گفته کرمی محمدی بر اساس یک چرخه پویا، کارشناسان مرکز عملیات اضطراری شهر تهران نیز در هر زمان بر اساس اطلاعات واصله نسبت به پیش بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز صحنه حادثه اقدام خواهند کرد. همچنین در مراحل بعدی توسعه این نرم افزار اتصال بانک دادههای آن به اطلاعات لجستیکی، نیروی انسانی، تجهیزات و ... و ارسال این موارد از نزدیکترین محل به صحنه حادثه پیاده سازی و اجرایی خواهد شد.
وی به توسعه نرم افزار و ایجاد وحدت فرماندهی از طریق ارائه دسترسی به سازمانهای تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اسفندماه ۱۳۹۹ سال جاری دسترسیهای لازم به دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه داده خواهد شد تا به عنوان یکی از بازوان این سازمان به محض حضور در صحنه حادثه نسبت به ارسال اطلاعات حادثه به EOC شهر تهران اقدام کنند. همچنین با زیرساخت فراهم شده، سازمانها تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز به عنوان بازوی اجرای دیگر در سیستم مدیریت بحران شهر تهران، ضمن دریافت خبر حادثه، میتوانند نسبت به ثبت آن و ارائه گزارش اقدامات خود در سامانه اقدام کنند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: برابر برنامه ریزیهای صورت گرفته در نظر است در فاز دوم با برگزاری جلسات مشترک با سازمانهای تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران، زمینههای بهره گیری از این سامانه متناسب با نیاز و حوزه فعالیتی هر سازمان تا حد ممکن فراهم و بر این اساس به نوعی قدمهای اولیه به منظور تحقق مصوبه مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۶ هیئت محترم وزیران در خصوص یکپارچه سازی مراکز امدادی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برداشته خواهد شد.
کرمی محمدی درباره نحوه عملکرد سامانه نیز گفت: زیر ساخت عملیاتی این سامانه برپایه دستورالعملها و فرآیندهای مصوب استوار است. به عبارت دیگر دستورالعملها و فرآیندهای مربوط به هشدار و اطلاع رسانی حوادث، تعیین سطوح بحران، فراخوان و ... از پیش تدوین و ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعملها فرایند برنامه نویسی سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بنابر آنچه که توضیح داده شد، این سامانه پس از اعلام خبر اولیه حادثه به مرکز ارتباطات (بی سیم) EOC شهر تهران، تدقیق محل وقوع حادثه، میزان خسارات و تلفات و ... در فرم گزارش اولیه حادثه ثبت و متعاقباً به کارشناسان بخش پایش و هماهنگی EOC ارسال میشود. در این مرحله بر اساس اطلاعات واصله و میزان معتبر بودن مرجع اطلاع دهنده خبر، سامانه به صورت هوشمند و خودکار نسبت به اعتبارسنجی منبع اقدام و در صورت عدم تطابق با استانداردهای تعریف شده، اطلاعات تماس سایر منابع معتبر نمایش داده میشود.
وی ادامه داد: سپس سطح بندی حادثه به صورت خودکار انجام و به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم، سطح پیشنهادی بر اساس معیارهای از قبل مشخص شده نمایش داده میشود و در ادامه با تأیید کارشناسان ذیربط، فرآیند اطلاع رسانی به مسئولین عملیاتی آغاز میگردد. در این سامانه به محض ارجاع حادثه به ذینفعان پیامک هشدار نیز برای ایشان ارسال و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و دسترسی ایجاد شده ضمن دریافت اطلاعات اولیه از حادثه و محل آن، نسبت به بارگذاری تصاویر و نگارش گزارش دقیق حادثه (تلفات، خسارات، سازمانهای درگیر و ...) حاصل از بازدید میدانی اقدام خواهند کرد.
به گفته کرمی محمدی از دیگر قابلیتهای شاخص و مهم این سامانه میتوان به امکان ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی متناسب با سطح و نوع حادثه به فرمانده عملیات و کارشناسان ارزیاب جهت بهره برداری در فرآیند مدیریت شرایط اضطراری اشاره کرد.
وی درباره قابلیتها و فرایندهای در نظر گرفته شده در این سامانه نیز گفت: ثبت محل دقیق حادثه با استفاده از جدیدترین نقشههای شهر تهران به همراه مختصات جغرافیایی، قرارگیری کلیه مخاطرات محتمل شهر تهران و سازمانهای ذیربط در بانک اطلاعاتی به منظور تسهیل فرایند ثبت و ارجاع حوادث، تعیین خودکار منطقه، محله، ناحیه، خیابان و کوچه با یک کلیک بر روی نقشه، امکان تعیین سازمانهای نیازمند مشارکت در حادثه از ابتدای وقوع آن، تعیین هوشمند سطح حوادث به صورت خودکار، اعتبار سنجی منابع خبری به صورت هوشمند متناسب با نوع حادثه به صورت خودکار، ارسال پیامک خودکار به ذینفعان به محض ثبت حادثه و امکان ثبت حادثه و مشخصات آن از طریق تلفن همراه از ویژگیهای این سامانه است.
کرمی محمدی همچنین دیگر امکانات اصلی این سامانه را ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی محدوده محل حادثه به اپلیکیشن موبایل (به عنوان مثال: ایستگاههای آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان و ... نزدیک محل حادثه، شریانهای حیاتی و ...)، مسیریابی از هر نقطه به محل حادثه، امکان ارسال اطلاعیهها و هشدارهای هواشناسی به ذینفعان از طریق اپلیکیشن موبایل، داشبرد مدیریتی و واسط کاربری مناسب جهت نمایش اطلاعات، نوع و تعداد حوادث رخداده، تعیین سطوح حوادث، گزارش مدیریتی و نمایش حوادث جدید بر روی نمودار و نقشه، امکان بهره گیری از سامانه در مانورها به طور مجزا، ارسال اطلاعیههای صادره از سازمان هواشناسی در بخشهای مجزا، اعلام خاتمه عملیات و ... عنوان کرد.