رویداد۲۴ مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه، در خصوص بهترین زمان خرید در بازار سرمایه، بیان کرد: بعضی از افراد دوران ریزشی را دوران رکود و بعضی از افراد دورانی که تمامی بازارهای موازی روند کند و رو به پایین دارند را رکودی میدانند، اما از نظر آکادمیک، رکود زمانی اتفاق میافتد، که تقاضا در بازار کم باشد و این ماجرا با کاهش حجم معاملات و نرخ همراه است، به همین خاطر نمیتوانیم زمانی که فروشهای هیجانی در بازار زیاد است و معاملات پر حجمی صورت میگیرد را به عنوان رکود مد نظر قرار دهیم.
وی افزود: این دیدگاه که بهترین زمان برای خرید، زمانی است که بازار در رکود است، جنبه استراتژیک ندارد و بیشتر به صورت شعاری است. یک قاعده کلی در بازارهای مالی وجود دارد که، این بازارها کف و سقف نرخ ندارند، یعنی وقتی در بازارهای مالی نرخ یک سهم یا دارایی کاهش پیدا میکند، ممکن است بازهم کاهش یابد به این دلیل همیشه با استراتژیهایی مثل میانگین کم کردن و امثال این روشها مخالفت کردیم.
سوری بیان کرد: روشهایی مثل میانگین کم کردن و امثال آنها در نهایت منجر به نابودی سرمایه میشود، باید سرمایهگذار اطلاعاتش بالا باشد، که سهامی که از نظرش ارزنده است و بازار به آن تمایل نشان میدهد، را در شرایط رکود انتخاب کند، اما این حرف که زمان ریزش بهترین زمان خرید است، درست نیست.
بیشتر بخوانید: برنده نوسان بازار سهام شما نیستید!/ سودهای نجومی بورس به جیب چه کسانی میرود؟
کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازارهای صعودی افراد حق خرید سهام و نوسان گیری دارند، در بازارهایی که گاهی بالا یا پایین هستند و یا در یک رنج کانال افقی حرکت میکنند، نباید در این بازار سرمایهگذاران افق بلند مدت را مد نظر قرار دهند، شاید در این بازار بهترین استراتژی نوسان گیری باشد.
سوری افزود: در بازارهای نزولی که هر قله از قله قبلی پایین تر است، سرمایهگذاری و نوسان گیری با ریسک بالایی همراه است و به هیچ عنوان به سرمایهگذاران مبتدی توصیه نمیشود.
وی در ادامه افزود: خیلی از سهامداران عمده عموما دارایی هایشان، در سهام ماندگار است، یعنی مقصد نهایی داریی هایشان در سهام است، این افراد نیامده اند، که یک سری سهام خرید و فروش کنند و یک سودی بگیرند و با این سود ملکی بخرند.
سوری تشریح کرد: سهامداران عمده میزان ثروت خودشان را با تعداد سهامی که از یک شرکت معتبر در بلند مدت خریدند، میسنجند، برای مثال افراد میگویند، در زمانی ۱درصد سهام شرکتی را داشتند، اما درحالحاضر ۳درصد سهام آن شرکت را دارند.
وی در پایان گقت: سهامدارن عمده نیازهای اولیه شان تامین است و تفاوتی برایشان نمیکند، که نرخ سهم شان درحالحاضر بالا برود یا در بلند مدت، زیرا این افراد با این سهمها ماندگار هستند. توصیه به سهامداران خرد این است که هرگز سعی نکنند، پشت سر سرمایهگذاران عمده حرکت کنند، چون ممکن است آن سرمایهگذار عمده بخواهد بخش بیشتری از یک شرکت را تقبل کند، پس دلیل نمیشود وقتی یک سهام دارعمده پول زیادی میگذارد و یک سهام را میخرد، سهامدار خرد هم همان سهم را بخرد، چون شاید سهامدار عمده برای خود برنامه ۵ ساله در نظر گرفته باشد.