معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: روند قرمز و نارنجی شدن شهرها زمانی آغاز شد که هنوز سفرهای نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما این روند قرمز شدن وضعیت شهرها را به سفرهای نوروزی نسبت میدهیم؟ آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته اند.
رویداد۲۴ ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر سفرهای نوروزی بر قرمز شدن وضعیت شهرهای کشور گفت: من اینجا باید سوالی را مطرح کنم و آن این است که روند تغییر رنگ شهرهای ما از چه زمانی شروع شد؟ به طور دقیق این روند از روز سوم فروردین شروع شد. یعنی زمانی که هنوز سفرهای نوروزی به صورت کامل شکل نگرفته بود. باید به یاد داشته باشیم حجم سفرهای نوروزی معمولا از هفته دوم فروردین افزایش پیدا میکند. چون الگوی مسافرت نوروزی مردم ما به این صورت است که اغلب مایل هستند سال تحویل را در خانه بمانند و سفرهایشان را از روزهای دوم و سوم به بعد آغاز میکنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که از روز سوم نوروز حداقل هفت یا هشت شهر به رنگهای قرمز و نارنجی اضافه شد. پس بنابراین نتیجهای که میتوان گرفت این است که این روند قرمز و نارنجی شدن شهرها زمانی آغاز شد که هنوز سفرهای نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما این روند قرمز شدن وضعیت شهرها را به سفرهای نوروزی نسبت میدهیم؟ آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته اند. ضمن اینکه این پرسش هم جای طرح دارد که آیا همه این سفرهایی که انجام شده در پوشش مراکز گردشگری ما بوده است؟
تیموری با بیان اینکه نوروز سال گذشته قرنطینه اعمال شد گفت: امسال اگر ما میخواستیم قرنطینه را اعمال کنیم آیا مردم واقعا در خانه میماندند و به سفر نمیرفتند؟ آیا قبل از نوروز مردم سفر نمیرفتند؟ برای ما در گردشگری اتفاقا دغدغهای که وجود دارد این است که به ستاد ملی مقابله با کرونا کمک کنیم تا سفرها در قالب همان پروتکلهای وضع شده انجام شود. اگر ما نقصی در اجرای این پروتکلها داشته ایم طبیعتا در جریان نظارتهایی که مسوولان وزارت بهداشت اعمال کردند این نقصها معلوم و اعلام میشد. اما وقتی چیزی اعلام نمیشود پس باید نتیجه بگیریم آن بخش از سفرهای نوروزی که در چارچوب مراکز اقامتی رسمی وزارت میراث فرهنگی و تورهای ما انجام شده قطعا با رعایت پروتکلها بوده است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درخصوص تاثیرات بلند مدت بیماری کرونا بر حوزه گردشگری گفت: من تصور میکنم به طور قطع بیماری کرونا اثرات بلند مدتی بر حوزه گردشگری خواهد داشت. به نحوی که ما نمیتوانیم امید داشته باشیم که به زودی شرایط به روال عادی برگردد. من در پیامی که به مناسبت نوروز منتشر کردم هم به این نکته اشاره کردم که اگر حتی از ابتدای امسال این شرایط را نداشتیم و کرونا را کاملا کنترل کرده بودیم در عمل فقط سی درصد از فعالیتها در حوزه گردشگری تا پایان سال میتوانست به وضعیت عادی برگردد و هفتاد درصد آن همچنان در همان وضع باقی میماند.
تیموری اذعان داشت: بنا به تصور من اثرات ناشی از شیوع بیماری کرونا و خسارتهایی که برای گردشگری به بار آورده در کوتاه مدت جبران نخواهد شد. این نکته را به خوبی میتوان از همین تعطیلات نوروز دریافت. با وجود تشنگی زیادی که مردم بعد از یک سال سخت کرونایی برای سفر رفتن داشتند و طی این مدت تفریح و سفری نداشتند باز در نهایت از جمعیت بالای هشتاد میلیونی کشور فقط یک میلیون نفر به سفر رفتند. این نکته نشان دهنده واقعیت دیگری هم هست. وقتی برای حوزه گردشگری در عرصه داخلی امکان اعتمادسازی تا این اندازه سخت است قطعا این موضوع برای جلب اعتماد گردشگران خارجی به مراتب سختتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه بیماری کرونا شیوههای مدیریتی ما را به هم زده و الگوی سفر را تغییر داده افزود: عموما سفرهایی که در حال حاضر انجام میشود به سفرهای داخلی محدود شده و همین سفرهای داخلی هم در مسافتهای کوتاه انجام میشود و این طور نیست که مسافران از این گوشه کشور به گوشه دیگر بروند. در شرایطی که سفرهای خارجی ما همچنان ممنوع است اگر کشورهای دیگر سفرهای بین المللی را شروع کرده اند این نکته را هم دارند که در طول یک سال گذشته به صورت کامل سفرهایشان را ممنوع نکرده اند. اینکه هیچ کشوری جز ما به صورت یکسره فعالیتهای گردشگری اش را در این یکسال تعطیل نکرده یکی از مواردی است که نشان میدهد ما با ستاد ملی مقابله با کرونا بیشترین همکاری را داشته ایم. اما اگر سفرهای بین المللی هم اتفاق بیفتد بیشتر به کشورهای پیرامونی محدود خواهد شد. این سفرها به صورت انبوه و در تورهای گروهی بیست، سی یا چهل نفره نخواهد بود و در قالب گروههای کوچک یا به صورت خانوادگی خواهد بود.
تیموری خاطرنشان کرد: امسال یکی از فرایندهای ما به این صورت بوده که حتی سفرهایی که در قالب تورها انجام شده بالای هشتاد درصد این سفرها در مراکز گردشگری روباز و طبیعت گردی متمرکز بوده است. این موارد نشانه تغییر الگوی سفر در نتیجه شیوع بیماری کروناست که برنامههای ما را هم تغییر میدهد. وقتی ما میبینیم که باید در کنار فروش بسته سفر باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا گردشگر خارجی برای سفر به ایران متقاعد شود و بپذیرد که زنجیره خدمات گردشگری در کشور ما ایمن است این به معنای وجود یک راه ناهموار در این حوزه است. پس اپیدمی کرونا هم شیوه مدیریت گردشگری، هم برنامه ریزی و هم الگوی سفر را تغییر داده است.