رویداد۲۴ به دلیل گستردگی فضای مجازی و دانلود آهنگ معمولا وقتی آلبوم های خوانندگان برای فروش بر روی اینترنت قرار می گیرند، متاسفانه به سرعت به صورت رایگان نشر پیدا کرده و بنابراین نمی توان انتظار داشت که بتوان از فروش آلبوم ها درآمد زیادی کسب کرد.
از طرفی نیز به دلیل ویروس کرونا، هنوز هم بعد از چندین ماه کنسرت ها همچنان لغو می شوند و گه گاهی یک خواننده کنسرتی به صورت آنلاین اجرا می کند که مطمئنا درآمد آن ها اصلا با سانس های پشت سر هم کنسرت های آن ها در شهرهای ایران و کشور های جهان قابل مقایسه نیست! و می توان گفت کرونا صنعت موسیقی ایران و جهان را تا حد زیادی خوابانده است.
انتشار و دانلود آلبوم های موسیقی چه به شکل فیزیکی و چه به صورت مجازی هنوز هم در بازار موسیقی ایران با وجود همه مشکلات و آسیبهای موجود در این حوزه، به زندگی خود ادامه میدهد، ولی موضوع ساخت تک آهنگ و دانلود آهنگ جدید خوانندگان از آن دسته رویداد هایی است که در سال های گذشته، حتی قبل از پاندمی ویروس خطرناک کرونا، اندک اندک جایگزین آلبومها و مجموعههایی که خوانندگان و موسیقی دانان منتشر می کردند؛ شد.
تک آهنگ ها حالا دیگر تبدیل به جریان اصلی معرفی آثار جدید خوانندگان در بخشهای مختلف شده و چیزی نمانده که به صورت اصلیترین شکل تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی در بازار جهانی به همگان شناسانده شود.
یکی از وبسایت هایی که در 1 سال اخیر در شرایط کرونا توانسته تاثیر مثبتی به رشد و دیده شدن آهنگ خوانندگان ایرانی کمک کند سایت «آی سانگز» دات ای آر است که با بیش از 100 هزار بازدید کننده در روز توانسته مخاطبان مختلفی را جذب کند که در صفحه دانلود اهنگ جدید ایرانی آن میتوانید به آرشیو کاملی از آهنگ های مختلف دسترسی داشته باشید.
اما باید گفت که نظام موسیقی ایران نیز در حال طی نمودن همین مسیر است و تولید هرچه بیشتر آن و دانلود آهنگ ایرانی توسط مخاطبان و میزان مجوزهای داده شده توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، نشان دهنده اقبال و استقبالی است که یک سمت آن تولیدکننده و هنرمند و سمت دیگر آن مخاطبین و طرفداران موسیقی هستند.
گویا خوانندگان دوست دارند از این پس به جای زحمت و تمرکز روی تولید آلبوم، آثارشان را به شکل تک آهنگ منتشر کرده و سختی های تولید آلبوم را به جان نمی خرند و این موضوع باعث شده است رشد دانلود آهنگ های جدید به صورت تکی بیشتر شود.
از آن جا که صنعت موسیقی بخش زیادی از درآمد خود را مدیون کنسرت ها بود، در دوره ی پاندمی کرونا هم بعضی از گروه های موسیقی سعی کردند تا هر طور شده با رعایت پروتکل های بهداشتی بعضی از کنسرت ها را اجرا کنند.
برخی از آن ها کنسرت ها را با تعداد کمتر مخاطبین و رعایت فاصله ی ایمنی بین مخاطبین اجرا نمودند. که نتیجه ی چندان موفقی نداشت! چون باید هزینه ی ارکستر و هزینه ی اجرای سالن و تبلیغات گسترده را متحمل می شدند و گرفتن مجوز های این کار هم انرژی زیادی از آن ها می گرفت و در عین حال درآمد خوبی هم نصیب آن ها نمی شد.
تعدادی از گروه های موسیقی در سطح ایران و جهان هم که تصمیم گرفتند کنسرت ها را در فضای باز اجرا کنند، کارشان چندان مورد توجه مخاطبان واقع نشد؛ زیرا همچنان ریسک شرکت در این رویدادها بالا بود.
تعداد زیادی از گروههای موسیقی نیز شیوه های متفاوت دیگری برای اجرا در نظر گرفتند. در کنار اجرای معمول و آنلاین کنسرتها، برخی تصمیم گرفتند که با ساز زدن در خانه و میکس ویدئوهای نوازندگان، کنسرت های جدید به دور از هم برگزار کنند؛ شیوهای که تا حدودی موردتوجه قرار گرفت و هنرمندان متفاوتی در سر تا سر جهان را در صفحات گوشی های همراه و لپتاپها کنار هم نشاند تا آثار مشترک بسیاری را اجرا کنند.
همچنین هنرمندان ابتکار های جدید دیگری نیز خلق کردند. اجرا بر پشتبام خانهها نیز از دیگر نو آوری های برگزاری کنسرت در چند ماه گذشته بود که استقبال محلی فوق العاده ای از آن شد اما تداوم پیدا نکرد؛ زیرا خیلی از گروهها ریسک تمرین برای چنین کنسرتهایی را قبول نمی کردند.
با تمام نو آوری ها و ابتکار ها، بحران لغو جشنوارهها، کنسرتها و سایر برنامههای زنده، ضرر بزرگی برای دنیای موسیقی ایجاد کرد و بدون تردید، «موسیقی زنده» بخش عمدهای از درآمدش را از هنگام شیوع ویروس کووید ۱۹، از دست داد.
بر خلاف تاثیر منفی کرونا بر روند کنسرت ها، باید گفت که از ابتدای شیوع کرونا، فروش آلبوم های موسیقی نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است.
عده ای از هنرمندان و فعالان صنعت موسیقی که از قبل هم آلبوم هایی منتشر کرده بودند، یا مدت زیادی بود که تمرکز خود را فقط بر روی کنسرت هایشان گذاشته بودند، یا حتی ان هایی که مدتی بود قصد انتشار آلبوم داشتند اما هنوز مجوز های لازم برای آن ها را نگرفته بودنو؛ مجموعههای خود را در فضای مجازی عرضه نمودند کاربران زیادی اقدام به دانلود آهنگ این خوانندگان داشته اند.
البته که خرید فیزیکی آلبومهای موسیقی برای طرفداران همیشگی این آثار طعم و لذت دیگری دارد، اما فروش اینترنتی این آثار طی سالهای اخیر به تدریج جایگزین فروش فیزیکی این محصولات موسیقی شده است.
فرآیندی که با شیوع ناگهانی بیماری «کووید ۱۹» در تمام جهان، شکل و شمایل متفاوتی را در فرآیند تولید، بازاریابی و فروش آلبوم های موسیقی به خصوص در صنعت موسیقی ایران، به خود گرفت که بعد از فروکش نمودن بیماری کرونا، تاثیرات مثبت و منفی زیادی را به همراه خواهد داشت.
به هر صورت، در کنار بازار تک آهنگها که می شود گفت به شریان اصلی عرضه محصولات صوتی در این ماهها تبدیل شده اند، آلبومها و مجموعههای موسیقی در ژانرهای متفاوتی تولید شده که اکثرا از آثار فاخر و فوق العاده ی موسیقی بوده و قادرند در این دوره، که کنسرتهای موسیقی پاپ به دلیل کرونا مختل شده اند، در بازار فروش محصولات موسیقی، خودی نشان دهند. آثاری که در اصطلاحات موسیقی به آنها موسیقی جدی یا موسیقی فاخر میگویند و میتواند در گوش شنیداری مردم کشورمان بر اساس سلیقه های مختلف، محبوب شده و بدرخشند.
کرونا با وجود تاثیرات منفی اش فوایدی هم برای بازار موسیقی ایران و آهنگ های خارجی داشته است. یکی از فواید آن این است که حالا تمام اساتید و هنرجویان می دانند که به صورت آنلاین هم می توان تدریس و یادگیری موسیقی موفقی داشت و هنرجویان و هنر اموزان اکنون بدون نگرانی برای هزینه های رفت و برگشت به کلاس و خستگی رفت و آمد و ترافیک اکنون به راحتی به صورت آنلاین کلاس موسیقی برگزار می کنند که این موضوع در کشور های خارجی مانند آمریکا در سال گذشته رشد زیادی داشته است و خوانندگان مختلفی به کمک آپ های موجود مطرح شده اند.
اما خوانندگان خارجی نیز در یک سال گذشته فعالیت بسیار زیادی داشته اند که آهنگ های مختلفی در برنامه هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام به صورت چالش های مختلف پخش شده است.
اگر علاقه مند به دانلود آهنگ خارجی از خوانندگان مطرح و معروف خارجی را دارید میتوانید به راحتی در لینک زیر به همراه متن و پخش آنلاین هر اهنگ خارجی را گوش کنید و لذت ببرید:
https://isongs.ir/دانلود-آهنگ-خارجی/
در این برهه زمانی آهنگ بهتری به وسیله ی خوانندگان خارجی و ایرانی تولید شد و مستقیما بدون اینکه مافیای بی سواد موسیقی سلیقه ی خود را بر آن اعمال کنند؛ به وسیله تلفن همراه به دست مخاطبان رسید.
ممکن است آهنگ هایی که تولید می شوند به علت نبود امکانات کافی و فقط با گوشیهای همراه پایین باشد اما این باعث می شود به تدریج هر نوازنده در منزل خود امکانات پیشرفته ضبط موسیقی فراهم می کند و دست مافیای موسیقی کوتاه می شود. جای بسی امید است که موسیقی واقعی به مخاطب ایرانی برسد تا موسیقی که مافیا دوست دارد.
فایده دیگر آن است که تدریس بی واسطه معلم به هنرجو به شکل آنلاین باعث حذف واسطههایی مثل آموزشگاههای موسیقی که حداقل ۵۰ درصد شهریه را برای خود بر می دارند؛ و شاگردان معلمان موسیقی به دلیل کمتر شدن هزینه ها بیشتر می شوند و افراد بیشتری موسیقی می آموزند.
و دیگر اینکه شهرستانهای کوچکی هستند که فاقد آموزشگاه موسیقی اند و با تداوم تدریس آنلاین، موسیقی و هنرجویان موسیقی شهرستانها هم پیشرفت می کنند.