رویداد۲۴ مجتبی توانگر، درباره میزان توجه کمپینهای انتخاباتی و کاندیداها به مسایل اقتصادی در انتخابات 1400 گفت: به جز برخی افراد که مشخص است جزو گزینههای اصلی انتخابات نیستند و بعضا حرفها و مواضع اقتصادی مطرح میکنند که چندان قابل تامل هم نیست، هنوز شاهد توجه کمپینهای انتخاباتی به مسائل اقتصادی نیستیم. دلیلش هم این است که فعلا تکلیف گزینههای اصلی مشخص نیست. چه در سمت اصولگرایان و چه در سطح اصلاحطلبان و چه مدعیان اعتدال؛ مشخص نیست کدام یک از چهرههای اصلی مطرح میآیند؟ لذا در چنین شرایطی اصلا بحثی درباره مسائل اقتصادی شکل نمیگیرد.
وی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۹ یک تیم اقتصادی جوان در کنار آقای قالیباف فارغ از قوه اجرایی، تقنینی و قضایی، برنامههای جامعی را برای تحول اقتصادی کشور آماده کرده بودند که بخشی از آن در مجلس پیگیری شده و میشود لیکن بخش مربوط به اجرا به دلیل اینکه ایشان قصد رقابت با آقای رئیسی را ندارند کاملا اعلام آمادگی کردهاند که برنامه و تیمشان در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.
بیشتر بخوانید: دو صندلی ریاست و یک فرد؛ چالش های قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰
این عضو ناظر مجلس در شورای اقتصاد درباره ضرورت ارایه برنامههای مشخص اقتصادی از سوی کاندیداها نیز خاطرنشان کرد: حتما باید کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در قبال مسائل اصلی اقتصاد کشور موضع مشخص داشته باشند و برنامه خود را درباره این مسائل مشخص کنند. شاید یکی از مسائل ما در دورههای فعلی و قبلی ریاستجمهوری این بود که رئیسجمهور برای مسائل اصلی اقتصاد ایران موضع مشخصی نداشت و در نتیجه تضمینی برای اجرای برنامههای اصلاحی نداد. حتی در مواردی مثل اصلاح ساختار بودجه که رهبر حکیم انقلاب دستور صریحی در ارتباط با آن صادر فرمودند، اقدام مشخصی انجام نشد؛ لذا هر فردی که مدعی ریاستجمهوری است باید تکلیف خود را با کسری بودجه و اصلاحات ساختاری بودجه، سیاست ارزی، اصلاح نظام بانکی، یارانه انرژی و دیگر موضوعات اصلی اقتصاد کشور مشخص کند.
توانگر در ادامه در مورد احتمال جذب مردم به سمت شعارهای عوام پسندانه و وعدههای غیرقابل اجرا خصوصا در حوزه اقتصادی گفت: در شرایطی که مردم تحت فشار سنگین تورم موجود و رکود عمیق فعلی هستند، اصلا بعید نیست که شعارهای عوام پسندانه اقتصادی برای بهبود شرایط رواج یابد و از سوی مردمی که تحت فشار هستند، پذیرفته شود. باید حتما در مدیریت مناظرات انتخاباتی، موضوع اقتصاد جدیتر از قبل موضوع بحث باشد و کاندیداها به جز مناظرات، پاسخگوی کارشناسان اقتصادی باشند تا عیار مواضع آنها در پاسخ و چالش با کارشناسان سنجیده شود.