رویداد۲۴ «مرتضی ضامنی» افزود: از این تعداد راننده که برای نوسازی خودروهای خود اعلام آمادگی کرده اند درخواست ۴۹۹ نفر از این متقاضیان ثبت شده و برای ۳۱۰ نفر هم پیش فاکتور صادر شده و ۲۵۶ نفر در طی سال جاری خودرو نو و جایگزین خود را تحویل گرفته اند.
وی گفت: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تا کنون ۷۷ هزار و ۲۹۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی میشوند، هم اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده اند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید.
ضامنی افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ ادامه داشته و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزایش قیمت خودرو است، گفت: رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در زمینه استفاده کنند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری اضافه کرد: در زمینه تامین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهردای برخی شهرها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی اعلام آمادگی کردند براین اساس با مشارکت شهرداریهای تهران، اصفهان و مشهد وام با سقف ۵۰ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان به نرخ سود چهار درصد اعطا میشود.
نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز شد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی از جمله افزایش قیمت همچنان کند پیش میرود و در در ادامه فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی در این چند ساله شاهد توقف چند باره نوسازی بودیم که با تدابیر اتخاذ شده دوباره این روند فعال شد. سال گذشته به به دنبال افزایش استاندارد یورو ۴ به یورو ۵، فرآیند شماره گذاری تاکسیها در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از ابتدای امسال متوقف شده بود، زیرا خودورهای در نظر گرفته شده برای نوسازی تاکسیها دارای استاندارد یورو ۴ بودند و سازمان محیط زیست به آن ایراد گرفته بود تا اینکه موافقت دولت با شماره گذاری تعدادی تاکسی با استاندارد یورو ۴ ابلاغ شد، قرار شد که پنج هزار دستگاه تاکسی در این قالب به متقاضیانی که از قبل ثبت نام کرده بودند اجازه شماره گذاری و تحویل داده شد.