رویداد۲۴ این در حالی ست که با توجه به تحول دیجیتال و شرایط موجود دنیا به دلیل بحران به وجود آمده، تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد شده و بسیاری از صفوف طویل و برخی مشاغل حذف شده و بیشتر فعالیتها در حال رفتن به سمت دیجیتالی شدن و فضای مجازی است.
با این وجود، برای تغییر سبک زندگی باید برنامه داشت و از فرصت های فرهنگی استفاده کرد، در غیر این صورت رشد ما کاریکاتورگونه خواهد بود.
در چنین شرایطی، در سالگرد روزجهانی ارتباطات که با بروز و ظهورفناوریهای ارتباطی و مخابراتی گستردهای مصادف شده، بهترین هدف برای برنامه ریزی همان شعار «تسریع در تحول دیجیتال در زمانهای مخاطره آمیز» است.
در این سال، شرکت مخابرات ایران هم راستا با اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، در مسیر یکدست ساختن جهان و نایل شدن به تحول دیجیتال در همه زمینههای کسب و کار و زندگی استفاده خواهد کرد. این شرکت همچنین، برای ارتقای خدمات با فناوریهای جدید، استفاده از هوش مصنوعی و نسل پنجم تلفن همراه و دیگر مهارتهای دیجیتال که محور اقتصاد دیجیتال محسوب میشود؛ برنامههای هدفمندی دارد.
اما درچنین شرایطی، به دلیل سیاستگذاریهای نادرست و عدم افزایش تعرفه، شرکت مخابرات ایران درگیر چالشهایی شده که ناخواسته در مسیر عقب ماندگی از دنیای دیجیتال قرار گرفته است. عدم سرمایه گذاری در زیرساختها، وجود تحریمها و درگیری با شرایط بحرانی و چالش برانگیز کرونا، همگی بر سر راه شرکت مخابرات ایران برای برنامههای هدفمند خود در راستای تقویت مهارتهای دیجیتال و همسویی با تحول دیجیتال، مشکلاتی ایجاد کرده است.
امروز ابزار ارتباطی، به وسیلهای برای آموزش و تحقق توسعه کشورها تبدیل شدهاند. ارتباطات به ویژه از جنس الکترونیکی، بخش لاینفک زندگی بشر امروز در حوزههای مختلف است و اطلاعات و ارتباطات در جامعه فراصنعتی و بحران زده کنونی، معیار اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی محسوب میشود. ارتقاء بهرهوری لازمه بقا و رشد جوامع آینده است و مهمترین راه این ارتقاء استفاده از ICT است. با توسعه ICT در تمامی ارکان صنعت، میتوان بهرهوری را بالا برد و اشتغال را افزایش داد.
در دنیای امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد میشود، تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطبان، از اصول اساسی در هر سازمان است و به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حیات اجتماعی به شمار میرود؛ همچنان که بهبود کیفی فعالیتها و افزایش بهرهوری سازمانی ناگزیر از برقراری ارتباطات تعاملی است.
شرکت مخابرات ایران، امسال همزمان با گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و با اتکا به شعار امسال مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانیها، مانع زدایی ها» همچنان سعی دارد با حمایت از تولید داخل و سرمایه گذاری در این زمینه، تولیدات داخلی را رونق بخشیده و اشتغال زایی و رونق کسب و کار را در برنامه خود داشته باشد.
از سوی دیگر، گرامی داشت ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در تقویم کشورمان بیانگر اهمیت و جایگاه والای ارتباطات و روابط عمومی بوده و در حقیقت فرصت ارزشمندی برای تقدیر و تشکر از زحمات و تلاشهای صادقانه سخت کوشان عرصه ارتباطات و روابط عمومی است، بی تردید این روز گرامی یادآور نقش پررنگ و روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات نیز، هست که امروزه به قلب تپنده سازمانها تبدیل شده و جهان را به دهکده جهانی مبدل کرده است. روابط عمومی پل ارتباطی مستحکمی است بین افراد جامعه، سازمانها و نهادها که همواره به عنوان یکی از عناصر اصلی و کاربردی در ارتقاء و پیشرفت سازمانی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است.
در پایان ضمن قدردانی از تلاش تمامی همکاران در شرکت مخابرات ایران که جهادگرانه با تحولات پرشتاب فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش رفته و همپا با تحولات دیجیتال دنیا توانستهاند در عرصه دیجیتال شرکت خود را همسو کنند؛ از تمامی این عزیزان میخواهم که رشد وگسترش بسترهای مخابراتی و ارتباطی را سرلوحه وظایف خود کرده و در مسیرهای تازه گام نهند تا با اتکا به توانمندیهای داخلی و تأسی از شعار امسال مقام معظم رهبری «تولید داخل، پشتیبانیها، مانع زدایی ها»، تا رسیدن به خلق نوآوریهای جدید، از تلاش دست برندارند.
روز جهانی ارتباطات و روز ملی «روابط عمومی» را به خانواده بزرگ مخابرات تبریک عرض کرده و امیدوارم با همت وعزم راسخ شاهد استمرار خدمت رسانی خالصانه به مردم کشورمان باشیم.
مجیدسلطانی
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران