رویداد۲۴ به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، یازدهمین مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول صبح امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور ۹۰.۹ درصدی سهامداران در سالن اجتماعات برج ستاره ونک تهران برگزار و گزارشهای هیأت مدیره، حسابرس و بازرس قانونی درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ استماع و درباره سود تقسیمی تصمیم گیری شد.
در این مراسم مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول با ارائه گزارش عملکردی از فعالیتهای سال گذشته شرکت ارتباطات سیار ایران، ضمن ابراز خشنودی از کسب رتبه یک در بهره وری کل عوامل و بازده فروش در گروه ارتباطات مخابرات در بیست و سومین رتبه بندی شرکتهای برتر ایران اظهار کرد: همراه اول همچنین توانست تندیسهای جایزه ملی تعالی سازمانی و جایزه ملی مدیریت مالی را در سال گذشته کسب کند.
وی به اهم اقدامات صورت گرفته اپراتور اول تلفن همراه در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: مدیریت بالانس ترافیک برای ارائه بهترین تجربه به مشتری در ایام کرونا و برقراری قرنطینه و ارائه خدمت به ستاد ملی کرونا با سرشماره ۴۰۳۰ بخشی از اقدامات بود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین از رشد چندین برابری و بعضا تا ۱۰ برابری استفاده از برنامههای کابردی داخلی خبر داد و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم برای ارائه سرویس به تقاضای بیش از دو برابری از سمت مشتریان و ایجاد بستر امن برای سازمان ها، موسسات، دانشگاهها برای برگزاری جلسات و کلاسهای مجازی بخشی از کارهایی بود که در این دوران صورت گرفت.
اخوان بهابادی توسعه پلتفرم آموزشی شاد با همکاری وزارت آموزش و پرورش که توانسته فعالیتهای آموزشی را برای ۱۴۷ هزار مدرسه فراهم کند را از بزرگترین اقدامات سال گذشته همراه اول عنوان کرد که به کمک امر آموزش در دوران کرونا آمد و اظهار کرد: توفیق داریم حضور بیش از ۷۵۰ هزار معلم، ۱۴۷ هزار مدرسه، بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز احراز هویت شده و بیش از ۱۲۴ هزار مدیر را در این پلتفرم داشته باشیم؛ همچنین امکان فعالیت همزمان ۲.۷ میلیون نفر روی این پلتفرم فراهم است و بیش از ۱۳ میلیون کاربر فعال هفتگی و بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه روی این بستر قرار دارند.
وی درباره دستاوردهای توسعه بازار، فروش و خدمات مشتریان در سال ۱۳۹۹ نیز عنوان کرد: برای نخستین بار موفق شدیم حضور ۱۰۰ میلیون مشترک را در شبکه همراه اول داشته باشیم که نسبت سیمکارتهای اعتباری به سیمکارتهای دائمی حدود ۸۰ به ۲۰ درصد است. این در حالیست که سال گذشته جذب بیش از ۱۰.۵ میلیون مشترک اعتباری هم داشتیم.
اخوان بهابادی سهم بازار سیمکارتهای فعال همراه اول براساس گزارش فصل چهارم ۱۳۹۹ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را ۵۳.۶ درصد عنوان کرد و از رشد ۰.۵ درصدی به نسبت دوره مشابه سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: براساس این گزارش، تعداد کل مصرف کنندگان دیتای سه ماهه ۴۲ میلیون بوده که ۳۱.۳ میلیون مصرف کننده دیتای LTE بودند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران به تحلیل وضعیت و جایگاه اپلیکیشن «همراه من» نیز پرداخت و در این باره یادآور شد: همراه من ۲۶.۷ میلیون مشترک منحصر به فرد دارد که این تعداد مشترک گویای رشد ۳۶ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل از ۱۳۹۹ است؛ این اپلیکیشن ۱۲۳ میلیون تراکنش در ماه را به ثبت رسانیده و متوسط زمان استفاده از این اپ نیز ۱۲۰ ثانیه بوده که رشد ۱۵۱ درصدی را نشان میدهد.
وی افزود: تعداد مشترکان روزانه «همراه من» نیز یک میلیون و ۶۵۷ هزار و مشترکان ماهانه آن نیز ۸ میلیون و ۷۷۰ هزار است که در هر دو شاخص به ترتیب ۷۴ و ۵۱ درصد رشد را شاهد هستیم.
اخوان بهابادی در قرائت گزارش عملکردی همراه اول در سال گذشته از سرویس «همراه یار» که ارائه دهنده سرویس در محل به مشترکان اپراتور اول است نیز غافل نشد و اظهار کرد: متوسط خدمت در ماه این سرویس که اکنون برای ۱۶ مرکز استان فعال است، ۱۶ هزار و متوسط زمان خدمت رسانی ۸۹ دقیقه است؛ این سرویس توانسته رضایت ۹۶ درصدی را حاصل کند.
مدیرعامل همراه اول به تحلیل وضعیت «مراکز تماس» که از قضا سال گذشته با رشد بسیاری مواجه شد، پرداخت و گفت: متوسط تماس ماهانه بیش از ۱۶ میلیون و متوسط ماهانه پاسخ کارشناسان حدود ۳.۷ میلیون بوده است.
وی همچنین از پاسخگویی به بیش از ۸۰ درصدی شکایات مشترکان در کمتر از ۳ روز کاری خبر داد و گفت: پاسخگویی به بیش از ۹۰ درصد شکایات سامانه ۱۹۵ در کمتر از ۳ روز کاری انجام میشود.
اخوان بهابادی خاطر نشان کرد: همچنین کاهش ۲۱ درصدی محدودیت قطع یکطرفه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ را داشتیم و تعداد مشترکان بدون بدهی پیشین در سال ۱۳۹۹ نیز به نسبت ۱۳۹۸ با رشد ۱۵ درصدی مواجه شده است.
مدیرعامل همراه اول همچنین به تشریح دستاوردهای توسعه شبکه پرداخت و بحث خود را با پرچم داری ۵G به این شکل پیش برد که «توانستیم بالاترین رکورد سرعت روی شبکه ۵G را در حضور اصحاب رسانه با سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه ثبت کنیم.»
وی تصریح کرد: توانستیم ۱۰۶۰۱ تکنولوژی نسلهای ۳، ۴ و ۴.۵ را راه اندازی کنیم و پوشش صد درصدی شهرهای کشور در نسلهای سوم و چهارم را برقرار کنیم.
اخوان بهابادی افزود: اکنون ۲۸ هزار سایت لوکیشن، بیش از ۲۴ هزار سایت تکنولوژی ۳G و حدود ۲۸ هزار سایت تکنولوژی ۴G در کشور داریم.
مدیرعامل همراه اول مصرف کل دیتا در سال ۱۳۹۹ را ۳۸۴۱ پتابایت عنوان کرد و از رشد ۸۰ درصدی به نسبت دوره مشابه سال ۱۳۹۸ خبر و ادامه داد: رکورد ترافیک دیتای روزانه با احتساب ترافیک TDD، ۱۵ پتابایت و رکورد ترافیک دیتای روزانه فقط مرتبط با شبکه همراه اول ۱۳.۸ پتابایت بوده است.
وی در بخش دیگری از ارائه گزارش خود به افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمالغرب کشور در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره و اظهار کرد: اهداف ما از این راه اندازی فراهم کردن زیرساخت برای میزبانی از محتوای داخلی در راستای برنامههای شبکه ملی اطلاعات و ارائه سرویسهای دیجیتال، کاهش زمان تأخیر دسترسی به شبکه و توسعه ظرفیت Core شبکه موبایل در شمالغرب و غرب کشور بر بستر Cloud بود.
اخوان بهابادی خاطر نشان کرد: این دیتاسنتر با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی و اتکا به دانش فنی بومی و استعدادهای داخلی و پیمانکاران بومی استان آذربایجان شرقی توسعه یافت که شامل ۳۵۰ رک، ۱۵۰۰ سرور فیزیکی و ۱۶ هزار سرور مجازی است.
وی درباره سایر دستاوردهای حوزه فنی و توسعه شبکه نیز گفت: تست سرویسهای AR/VR و گیمینگ روی شبکه ۵G در اسفند ۱۳۹۹، افزایش ۱۰ درصدی تعداد مشترک فعال همزمان همراه اول و همچنین راه اندازی چهار دیتاسنتر ملی در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و مشهد با ظرفیت ۵۵۰ رک بخش دیگری از خدمات در این بخش است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین از راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در راستای بومی سازی کارکردهای اصلی فناوری برای مواجهه با عدم قطعیتهای محیطی خبر داد و درباره اهداف این تصمیم بیان کرد: شناسایی نیازمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری گروه همراه اول، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای نوپا، طراحی توسعه و بومی سازی سامانههای سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با نیاز در سطح ملی و اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد فرآیندهای اکتساب فناوری با پیاده سازی فرآیند از ایده تا پیاده سازی، پژوهش اکتساب و انتقال فناوریهای اولویت دار از طریق پایلوتهای فناوری و همچنین ارائه سرویسهای نوآورانه و ایجاد کسب و کار دیجیتال مبتنی بر پلتفرمهای نوین بخشی از این اهداف بود.
وی ادامه داد: پروژههای مرکز تحقیق و توسعه نیز شامل حوزههای راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی، شبکههای نوین، آزمایشگاهی تحقیق و توسعه همراه اول و اعطای گرنت پژوهشی در حوزههای تخصصی میشود.
مدیرعامل همراه اول یکی از اتفاقات بزرگی که توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رقم خورد را انعقاد قرارداد بومی سازی و تولید داخلی با شرکتهای مختلف داخلی در حوزههای آنتن، لینک و روتر بومی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که نهایتا منجر به تقدیر ویژه سندیکای صنعت مخابرات از همراه اول شد.
اخوان بهابادی در ادامه قرائت گزارش خود برای سهامداران همراه اول به بخش دستاوردهای مالی رسید و اظهار کرد: درآمد عملیاتی با رشد ۳۵ درصدی به ۲۳ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: روند رشد سود خالص شرکت اصلی هم به این شکل بوده که با رشد ۲۰ درصدی به ۴ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده و نهایتا هم سود هر سهم به ۲۲۵۸ ریال رسیده است.
اخوان بهابادی همچنین از روند رشد درآمد خدمات داده به میزان ۱۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ خبر داد که مجموع سهم آن از درآمد عملیاتی شرکت ۵۶ درصد میشود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین از بهبود روند وصول قبوض و مطالبات از مشترکان دائمی خبر داد و گفت: سهم مبالغ وصولی از قابل پرداخت صورتحساب مشترکان دائمی همراه اول به ۹۷.۵۵ درصد رسیده است.
وی در بخش پایانی ارائه خود به جایگاه راهبرد پنج ساله همراه اول که در سه سطح کسب و کارهای اصلی، نزدیک به کسب و کار اصلی و فراتر از کسب و کار اصلی پیگیری میشود، پرداخت و تصریح کرد: در بخش کسب و کار اصلی شرکت به دنبال فراهم ساختن بهترین تجربه تلکام برای همه مشترکان، در بخش نزدیک به کسب و کار اصلی دنبال ارائه خدمات مدیریت شده ICT به شرکتها در ایران و در لایه آخر نیز سرمایه گذاری در شرکتهای خدمات دیجیتال و تبدیل شدن به یک بازیگر مهم VC و سرمایه گذاری در استارتاپها را پیگیری میکنیم.
اخوان بهابادی به عنوان نمونه به اقدامات شرکت «حرکت اول» در لایه سوم این راهبرد اشاره کرد و گفت: این شرکت تاکنون ۲۰۵ کسب و کار را به منظور سرمایه گذاری بررسی و ۷۷ درصد مشارکت در حوزه سرمایه گذاری در استارتاپهای مراحل میانی و رشد داشته که مجموعا مشارکت حدود ۴۰ درصدی در حوزه سرمایه گذاری کل اکوسیستم استارتاپی کشور میشود.
گفتنی است، در این مراسم که با تأکید بیشتر بر بعد آنلاین برگزار شد، پس از سخنان رئیس مجمع، مدیرعامل و استماع گزارش حسابرس و نظرات سهامداران؛ درباره تعیین سود تقسیمی، پاداش و حق جلسه هیأت مدیره تصمیم گیری شد.
در این جلسه با نظرخواهی از سهامداران و استماع سخنان هیأت رئیسه، با توزیع سود ۲۰۸۰ ریالی بابت هر سهم موافقت و مقرر شد سود سهامداران از طریق سامانه سجام ظرف حداکثر یکماه واریز شود.
همچنین در این جلسه درباره میزان پاداش و حق جلسه هیأت مدیره تصمیم گیری شد. بر این اساس مقرر شد پاداش اعضای حقوقی هیأت مدیره بدون تغییر و همچون سال گذشته باشد که به گفته رئیس مجمع، طبق هماهنگی با اعضای حقوقی هیأت مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران، این پاداش جهت کمک به بیماران کرونایی، در مناطق محروم هزینه شود.