رویداد۲۴ امروزه در دوران کرونا با افزایش تعداد فروشگاههای اینترنتی خرید از آنها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین قصد داریم به نکات قانونی خرید اینترنتی بپردازیم.
در معاملات آنلاین موارد زیر باید رعایت شود:
فروشندگان کالا طبق نکات قانونی خرید اینترنتی باید اطلاعات دقیقی از محصول را که به خرید مصرفکنندگان کمک میکند در اختیار آنها قرار دهند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
مشخصات و ویژگیهای کاربردی و فنی کالا و یا خدمات.
نام تجاری که با آن نام، به فعالیت مشغول میباشد و آدرس وی.
شماره تماس، ایمیل و یا هر روشی که بتوان با سایت فروشنده کالا در صورت نیاز ارتباط برقرار کرد.
شرایط خرید و فرآیند عقد قرارداد از جمله نحوه پرداخت و تحویل کالا و یا فسخ قرارداد و ارجاع، خدمات پس از فروش.
تمام هزینههای که به عهده خریدار کالا است ( از جمله قیمت کالا، میزان مالیات، هزینه حمل و نقل).
بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ اختیارات قانونی در معاملات را بشناسید
حق انصراف بی قید و شرط برای خریدار به مدت هفت روز از تسلیم کالا یا انعقاد قرارداد خدمات.
پرداخت مبلغ دریافتی از خریدار در صورت عدم امکان تأمین کالا یا عدم امکان اجرای خدمات.
بطور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاههای اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:
با توجه به اینکه فروشگاههای اینترنتی مجاز، دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاهها و در مواردی مانند عدم استرداد کالا در بازه زمانی مناسب، میتوان از طریق سایت HTTPS://ENAMAD.IR اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی نمود.
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با سایت فروشگاههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.
در این روش، شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانهای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستانها مراجعه نماید و شکایت خود را ثبت کند.
همچنین از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تخلف صورت گرفته از سوی فروشگاههای اینترنتی از جمله گرانفروشی و کمفروشی را نیز میتوان پیگیری کرد. در این مسیر لازم است نکات قانونی خرید اینترنتی را بدانیم.