صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 26
کد خبر: ۲۶۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

کمبود معلم معضل همیشگی آموزش و پرورش

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: نبود آمار درست، دقیق و شفاف ساماندهی فرهنگیان را دشوار کرده است.

رویداد۲۴ شیوا قاسمی‌پور از نبود آمارهای دقیق و روشن به عنوان یکی از مشکلات پیش روی ساماندهی معلمان یاد کرد و گفت: این نقیصه که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن پرداخته، به چالشی برای ساماندهی نیروها در نظام آموزشی کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به برخی آمارها درباره وضعیت استخدامی فرهنگیان، گفت: آمارها می‌گویند ۵۵ درصد معلمان استخدام رسمی، ۲۵ درصد کارکنان تخصصی، ۷ درصد نیروهای حق‌التدریس، ۴ درصد اداری و ۶ درصد خدمتگزار هستند.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به کمبود معلم در نظام آموزشی کشور، خاطرنشان کرد: اگرچه گفته می‌شود طی سه سال گذشته در مجموع قریب به ۲۶۰ هزار نیرو جذب شده‌اند، اما همچنان کمبود نیرو در مقاطع مختلف تحصیلی احساس می‌شود.

    وی با اشاره به جذب ۱۷۲ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸، ادامه داد: همچنین بنابر مصوبه مجلس مقرر شد۸۰ هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش درآیند.


    بیشتر بخوانید: جزئیات لایحه رتبه‌بندی معلمان/ کدام معلمان مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شوند؟


    قاسمی‌پور تاکید کرد: به این ترتیب طی چند سال اخیر بخش زیادی از نیروی انسانی مورد نیاز بدنه آموزش و پرورش به طُرق مختلف تامین شده، البته باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ گذاری‌ها به منظور استخدام نیرو و رفع نیاز نظام آموزشی کشور به نیروی انسانی تداوم یابد.

    وی یادآور شد: تعیین تکلیف نحوه جذب و استخدام نیروهای فعال در آموزش و پرورش اعم از نیروهای حق‌التدریس، نهضتی و پیش‌دبستانی یکی از مطالبات فرهنگیان است که باید در قالب چارچوبی مدون محقق شود.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: باید سیاست واحدی در وزارت آموزش و پرورش تعریف و بر مبنای آن معضل چندین ساله استخدام و تبدیل وضعیت بخشی از نیروها حل شده و بیش از این به آینده موکول نشود.

    منبع: ایکنا
    نظرات شما