رویداد۲۴ در روزهای اخیر مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری بر غیر قانونی بودن فروش بلیت خارج از نرخنامه آبان ۱۳۹۹ تأکید دارند.
حتی محمد حسن ذیبخش سخنگوی این سازمان در اقدامی کم سابقه، تهدید به لغو پروازهای شرکتهای هواپیمایی گرانفروش کرد.
این در حالی است که بر اساس بند ۱۶۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم که در اردیبهشت ۹۳ به تصویب رسید و از ابتدای دی ماه سال ۹۴ و همزمان با ورود علی عابدزاده به سازمان هواپیمایی کشوری پس از حدود ۱۸ ماه رنگ اجرا به خود گرفت، شرکتهای هواپیمایی از شمول نرخ گذاری دولتی خارج شده و نرخ بلیت پروازهای داخلی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین میشود.
تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز بارها بر این موضوع (آزاد بودن تعیین نرخ بلیت هواپیما از سوی ایرلاینها بر اساس عرضه و تقاضا و نظام بازار) تأکید داشته است؛ اما میگوید به دستور وزیر راه، برای رعایت حال مسافران، نرخنامهای شامل سقف و کف نرخ بلیت که به پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی است، تدوین شده و در شورای عالی هواپیمایی کشوری بررسی و تصویب میشود.
گفتنی است آخرین نرخنامه، به آبان ماه ۱۳۹۹ برمیگردد و پس از مدتی نیز تعیین کف نرخ حذف شد.
بر اساس نرخنامه موجود، سقف قیمت بلیت هواپیما برای مسیر تهران-مشهد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با اینکه در حال حاضر هیچیک از ایرلاینها تا سقف قیمتی مصوب، اقدام به بلیت فروشی نکردهاند، اما با توجه به اینکه مسیر تهران-مشهد به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها در میان پروازهای داخلی است و تقاضای زیادی دارد، معمولاً ایرلاینها تا اواخر خرداد امسال، بلیتهای پرواز تهران-مشهد را در دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه میکردند.
اما از اوایل تیرماه امسال و طی دو هفته اخیر، ایرلاینهای داخلی به ناگاه اقدام به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی تا ۳۰ درصد کردند که از این رو، امکان پیدا کردن بلیت پرواز تهران-مشهد در بازه قیمتی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان تقریباً وجود ندارد.
برای دیروز این مسیر پروازی (تهران-مشهد) در بازه یک میلیون تومان بود و تا ۱۰ روز آینده (۲۵ تیر ماه) ارزانترین قیمت بلیت پرواز مسیر مذکور، ۷۵۰ هزار تومان برای ساعات کم مشتری و یک میلیون تومان برای ساعات پُرتقاضاست.
مسیر پروازی تهران-اهواز هم علی رغم افزایش بیش از حد دما در خوزستان که به کاهش سفرها منجر شده، ولی به دلیل ممنوعیت ترددهای جادهای بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
همچنین رأی مسیری مانند تهران-تبریز که مردم برای زدن واکسن در مرزهای ایران و ارمنستان، به این شهر رفته و از آنجا با تاکسی دربستی تا مرز نوردوز میروند، علاوه بر اینکه نرخها نجومی است، اصل یافتن پرواز خالی هم تقریباً غیر ممکن شده است.
بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خودسرانه و هماهنگ ایرلاینهای خصوصی و دولتی/ قیمت بلیط هواپیما چگونه ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد؟
محمد رضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز ۱۲ تیر در نامهای تند و تیز به تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی، از بی توجهی ایرلاینها اعم از دولتی و خصوصی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت پروازهای داخلی انتقاد کرده است.
عضو مجمع نمایندگان استان یزد در این نامه گفته است قیمت بلیت پروازهای یزد در اواخر سال ۹۸، ۱۸۸ هزار تومان و در حال حاضر با رشدی ۴۲۰ درصدی به حدود ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.