رویداد۲۴ در روزهای گذشته برخی از بیمه گزاران بیمه ایران برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث خودرو با مشکلاتی مواجهند که به سادگی قابل چشم پوشی نیست؛ به صورت مشخص این گرفتاری مختص مشتریانی است که موعد سررسید بیمه نامههای شخص ثالث خودروهایشان یا طی روزهای گذشته خاتمه یافته و یا قرار است که همین روزها تمام شود.
در رابطه با بیمه گزاران مورد اشاره این احتمال وجود دارد که هیچ بیمه گری نتواند طی روزهای آیندهبیمه نامه شخص ثالث خودروی آنها را تمدید کند؛ طبق بررسیهای اقتصاد ۲۴ علت این گرفتاری به مغایرت اطلاعاتی بازمی گردد که از این اشخاص و خودروهایشان در بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی ثبت شده است.
منابع موثق اقتصاد ۲۴ در توضیح این مشکل میگویند: سال گذشته همین موقع در ارتباط شرکتهای بیمهای با پایگاه جامع اطلاعاتی که از بیمههای شخص ثالث خودرو در بیمه مرکزی مستقر است، اختلال کوتاهی به وجود آمد و باعث شد تا شبکه فروش صنعت بیمه نتواند از بیمه مرکزی برای متقاضیان خرید بیمه شخص ثالث کد یکتا دریافت کند؛ هرچند این مشکل پس از مدتی برطرف شد، اما طی این دوره زمانی فروش بیمه نامههای شخص ثالث در تمامی شرکتهای بیمهای متوقف شد و فقط شرکت بیمه ایران بود که مستقل از وضع موجود به صدور بیمه نامههای شخص ثالث ادامه داد.
اما کد یکتا که سال گذشته اختلال کوتاه مدت در روند صدور آن باعث عقب نشینی موقت شرکتهای بیمهای از بازار پرسود فروش بیمههای شخص ثالث شد، چیست؟
کد یکتا در بیمه نامه شخص ثالث خودرو حکم کد ملی شهروندان را دارد و براساس آن میتوان از طریق شبکه فروش یا سایر مراجع مرتبط با پایگاه اطلاعاتی بیمه مرکزی صحت و اعتبار آن را استعلام کرد؛ مهمترین کاربرد کد یکتا همان تمدید سالانه بیمه نامه است که صادرکننده بیمه نامه جدید با استعلام از بیمه مرکزی از صحت اطلاعات مربوط به خودرو بیمه شده و مالک آن مطلع میشود.
از قرار معلوم در زمان اخلال سال گذشته شرکت بیمه ایران دست به اقدام متهورانهای میزند؛ ابتدا بیمه نامههای شخص ثالث مراجعه کنندگانش را با کد موقت صادر میکند و بعد از برطرف شدن اختلال به وجود آمده برای آنها از بیمه مرکزی کد یکتای معتبر دریافت میکند.
در آن زمان با این اقدام، مراجعه کنندگان شبکه فروش بیمه ایران بدون هیچ مشکلی موفق به خرید بیمه نامه شخص ثالث جدید شدند؛ منابع اقتصاد ۲۴ این طور ارزیابی میکنند در آن نمایندگیهای بیمه ایران دست کم بالغ بر چند هزار بیمه نامه شخص ثالث صادر کرده باشند؛ اقدامی که در زمان خودش همزمان به سود شرکت بیمه ایران و مشتریانش بود؛ از یکسو مشکل بیمه گزار را از بابت نداشتن بیمه معتبر شخص ثالث و جریمههای قانونی آن مرتفع کرد و از سوی دیگر باعث شد تا برای یک دوره زمانی کوتاه به صورت انحصاری سهم بازار فروش بیمه شخص ثالث خودرو در اختیار بیمه ایران قرار بگیرد.
اما این همه ماجرا نیست و از قرار معلوم برخی از کسانی که در بازه زمانی سال گذشته بیمه نامه شخص ثالث خودرو را از بیمه ایران خریداری کرده بودند حالا برای تمدید این بیمه نامه با مشکلی جدید مواجهند.
به گفته منابع اقتصاد ۲۴ این افراد در روزهای گذشته بعد از اینکه برای تمدید بیمه نامه خود به شبکه فروش بیمه ایران یا سایر شرکتهای بیمه مراجعه میکنند، متوجه میشوند که کد یکتای آنها در پایگاه بیمه مرکزی ثبت نشده است.
توضیحات تکمیلی منابع اقتصاد ۲۴ حاکی از آن است که در اطلاعات بیمهای این اشخاص مغایرتهایی وجود دارد که در اصل از خطای ورود اطلاعات ناشی میشود؛ به احتمال قوی بعد از اینکه مشکل گرفتن کد یکتا از بیمه مرکزی برطرف میشود؛ بیمه ایران از طریق عواملی که در شبکه فروش دارد اقدام به ورود اطلاعات بیمه نامههایی میکند در برهه یاد شده صادر شده بودند و در این بین به دلیل آنچه احتمالا خطای اپراتور نامیده میشود برخی اطلاعات نادرست وارد سامانه بیمه مرکزی میشوند که در نتیجه آن حالا این گروه از متقاضیان برای تمدید بیمه نامههای خود با مشکلاتی روبرو هستند.
به اذعان منابع اقتصاد ۲۴ اگرچه این مسئله به خودی خود مشکل خاصی نیست و از طریق مکاتبه بیمه ایران و بیمه مرکزی قابل اصلاح و برطرف شدن است، اما میتواند برای آن گروه از بیمه گزارانی که موعد اتمام بیمه نامه هایشان نزدیک است مشکلاتی از بابت جریمه دیرکرد متوسط ۵ هزار تومان در هر روز بابت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و تبعات احتمالی تصادف با خودروی فاقد بیمه نامه در حال تردد به وجود بیاورد.
بر اساس این اطلاعات حتی اگر این گروه از بیمه گزاران به مشکل خورده هم بخواهند از طریق شرکت بیمه دیگری برای خرید بیمه نامه جدید اقدام کنند بازهم با مشکل مغایرت اطلاعات مواجه خواهند بود و طبق برآوردها ممکن است فرآیند اصلاح اطلاعات از یک روز تا چند روز کاری طول بکشد.
به گزارش اقتصاد ۲۴ تمامی این داستان شاید چندان پیچیده و لاینحل به نظر نیاید؛ سال گذشته به هر دلیل مغایرتی در ثبت اطلاعات بیمه شدگان به وجود آمده که حالا با کمی صرف زمان قابل اصلاح است، اما این مشکلات ابعاد دیگری هم دارد؛ شخصی را در نظر بگیرید که نمیتوان از خودرویش استفاده نکند و تردد خودرو برایش حکم ارتزاق را دارد؛ وقتی در زندگی چنین شخصی وسیله نقلیه تا این اندازه حضوری حیاتی و کلیدی دارد باید هر آن در انتظار تبعات تصادف با خودروی فاقد بیمه شخص ثالث هم بود.
از سوی دیگر بر فرض آنکه مالک خودرو توانست تا برطرف شدن مشکل از خودروی خود استفاده نکند، اما در مدت آیا شکرتهای بیمه حاضرند از دریافت جریمه دیرکرد چشم پوشی کنند؟ هرچه باشد در این بین قصور متوجه مالک خودرو نیست و هرچه هست از به عملکرد سال گذشته شرکت بیمه ایران مربوط میشود.
به این مشکلات باید گرفتاری شبکه فروش را هم اضافه کنیم که از نظر فنی نمیتواند تا برطرف شدن کامل مشکل مغایرت اطلاعات بیمه نامه جدیدی صادر کند؛ پر واضح است که در این بین ممکن است مجادلهای میان مشتری و فروشنده بیمه نامه به وجود بیاید و از نظر مشتری مشکل به اهمال شبکه فروش تعبیر شود و و متقابلا شبکه فروش هم با عودت دادن حق بیمههای دریافت شده بخواهد هرچه زودتر از شر گرفتاریهای احتمالی خلاص کند.