صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۲۷۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

آیا از حقوق خود در مسافرت آگاهید؟

اگرچه سهم سفرهای هوایی از کل حجم حمل و نقل مسافر در کشور کمتر از یک درصد است اما با این حال مجموعه افرادی که از هواپیما به عنوان یک وسیله حمل و نقل گران استفاده می‌کنند، بیشتر از مسافرانی است که از سایر بخش‌های حمل و نقل استفاده می‌کنند.

رویداد۲۴ سازمان هواپیمایی کشور به منظور ارائه خدمات و سرویس‌های مناسب به مسافران، مجموعه دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده است. این دستورالعمل‌ها به طور مرتب مورد بازنگری قرار می‌گیرد و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌شود.

حقوق مسافر در پروازها

قانون عدم تبعیض

یکی از اولین حقوق مسافران هواپیما، برخورداری از خدمات یکسان و برابر است. مسافرانی که بلیت هواپیما خریداری می‌کنند این حق را دارند که به صورت یکسان از خدمات و سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت هواپیمایی بهره‌مند شوند. هرگونه تبعیض بین مسافران ناقض قوانین و حقوق مسافر تلقی می‌شود.

ممانعت از سفر

چنانچه مسافر بلیت هواپیما را خریداری کرده باشد و شرکت هواپیمایی به دلیل محدودیت‌های ایرلاین، مانع از سوار شدن مسافر شود، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد وجه بلیت و همین طور ارائه یک بلیت رایگان به مسافر است.

ابطال پرواز

گاهی پیش می‌آید که شرکت هواپیمایی به دلایل فنی یا محدودیت‌های عملیاتی، یک پرواز را کنسل کند. اگر ابطال پرواز تا یک هفته قبل از زمان پرواز باشد شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل وجه بلیت خواهد بود. اگر ابطال از شش روز تا زمان پرواز باشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد وجه بلیت موظف به پرداخت خسارت به مسافر نیز خواهد بود.

تاخیر در پرواز

از موارد دیگر حقوق مسافران هواپیما طبق قوانینی که توسط سازمان هواپیمایی تدوین شده است در صورت تاخیر در پرواز، نماینده شرکت هواپیمایی باید در بین مسافران حضور پیدا کند و با احترام و متانت در مورد تاخیر در پرواز و راه‌حل‌های جایگزین به مسافران اطلاع رسانی کند.

شرکت هواپیمایی می‌بایست از طریق سیستم اطلاعات پرواز، تاخیر در پرواز مربوطه را اطلاع رسانی کند تا تمام مسافران متوجه این اتفاق بشوند.

هم‌چنین بنا به تقاضای مسافر، شرکت موظف به تغییر پرواز خواهد بود و اگر مسافر تصمیم به انصراف از پرواز بگیرد وجه بلیت باید به صورت کامل به مسافر مسترد شود.

در صورتی که به دلیل شرایط جوی و دلایل امنیتی و پرواز اضطراری با تاخیر بیشتر از ۲ ساعت یا ابطال روبرو شود شرکت هواپیمایی وظیفه دارد علاوه بر پذیرایی نوع اول ( میان وعده )، صرفا وجه بلیت را مسترد کند.

گم شدن و آسیب دیدن وسایل

در صورت گم شدن یا آسیب دیدن وسیله و چمدانی که مسافر به قسمت بار سپرده یا باری که به عنوان بار همراه با خود به داخل کابین هواپیما برده، از حقوق مسافران هواپیما این است که شرکت هواپیمایی وظیفه دارد رضایت مسافر را تامین کند.

چنانچه بار مسافر دچار فقدان یا آسیب شود لازم است مسافر قبل از ترک فرودگاه گزارش مفقودی یا آسیب را به شرکت هواپیمایی ارائه کند و لیست محتویات داخل چمدان را به آن‌ها گزارش دهد.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

نظرات شما