رویداد۲۴ محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه باهنر در حال برگزاری است با بیان اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم، افزود: مستندسازی تجربیات کسب شده و کسب آمادگی برای آینده حائز اهمیت است. در متن پدیده بی نظیر و منحصر به فردی قرار گرفتیم و این فرصت به ما داده شد تا نکات بسیاری را بیاموزیم.
وی افزود: شبکه ارتباطی، روش انتقال مفاهیم، کیفیت ارزشیابی و سنجش دوره های تحصیلی، توانمندی های مورد نیاز دانش آموزان و معلمان برای فعالیت در این عرصه و مشارکت خانواده ها در این وادی، کار کردن در فضای مجازی، ارتباطی که باید بین معلم و خانواده برقرار شود، کارکردهای اجتماعی و پرورشی مدرسه همگی عرصه های متنوعی هستند که برای آموختن فراهم اند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توصیه میکنم و امید دارم که به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع بندی های روشن و مدون برای آموزش داشته باشیم و این دین ما به نظام تعلیم و تربیت است که باید به خوبی آن را ادا کنیم، گفت: کسب توانمندی برای شروع سال تحصیلی آتی از اهداف این اجلاس است.
حاجی میرزایی افزود: سازماندهی قریب به یک میلیون نیروی انسانی و ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز در قالب پروژه مهر کار سخت و پیچیده ای است و امسال پیجیده تر هم هست، زیرا بعد از ۱۹ ماه دوری از آموزش حضوری می خواهیم مجدد به سمت آموزش حضوری برویم. توصیه نهادهای بین المللی، بازگشایی مدارس است زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، ادامه داد: اگر تا دیروز دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه ریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است، اما برنامه ریزی برای آن متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر با الزام فاصله اجتماعی مواجه باشیم، باز هم بر بازگشایی تاکید داریم و طوری دانش آموزان را گروه بندی و ساماندهی میکنیم که این فاصله رعایت شود. قطعا واکسیناسیون معلمان یکی از راههای کاستن از نگرانی خانواده هاست که بناست از عیدسعید غدیر خم در سطح کشور با همت وزارت بهداشت آغاز شود.
بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس
وی با بیان اینکه همچنین در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصت هایی را از دست داده و دانش آموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.
حاجی میرزایی ادامه داد: قصد داریم در این دوره از برگزاری اجلاس، مجموعه فهم و برداشتمان را بسته بندی و منظم کرده و برای یک حرکت کاملتر آماده شویم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شش محور اصلی را برای جمع بندی و بررسی در اجلاس، مشخص و گفتارهایی پیرامون آن ارائه خواهد شد، اظهار کرد: سوال مهم درباره قطاری که برای مقصد معینی شروع به حرکت کرده، این است که آیا به مقصد خواهد رسید یا خیر؟ اگر به مقصد نمی رسد دیگر مهم نیست که مبلمان داخلی آن چگونه است.
به گفته وی، برای تحقق اهداف سندتحول بنیادین، برنامه درسی تدوین و معلم تربیت کرده ایم. سازوکارها و فرایندهایی طراحی و به کار گرفتهشده است، آیا همه این امکانات و اقدامات منتج به نتیجه شده است یا خیر؟ در مقام داوری نیستم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که برای پایش و سنجش رویه ها چقدر کار کرده ایم؟
وی افزود: یک توصیه مهم این است که هر روز برنامه ها و اقدامات را رصد و پایش کنید. موظف به اجرای سندتحول بنیادین هستیم و مهمترین ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت محسوب می شود، زیرا مطالبه رهبری و تمام نهادهای قانونی بالادستی است. اگر بخواهیم آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم، مسیر آن، اجرای سندتحول بنیادین است. ما مأمور به تربیت افراد با کیفیت هستیم.
حاجی میرزایی با اشاره به یک مشکل بزرگ نظام تعلیم و تربیت گفت: در تمام چهار دهه گذشته ما و گذشتگان ما قادر نبوده اند این مشکل را حل کنند که ما بخش کارکردی نظام اجتماعی و فرهنگی و جزئی از یک کل هستیم، اما نسبت ما با کل، یعنی جریان تحول و پیشرفت است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای پیشرفت در جامعه هیچ راهی به جز یادگیری وجود ندارد. نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است و ما نتوانستیم این ارتباط را برقرار کنیم.