رویداد۲۴ نتایج نظرسنجی ایسپا نشان میدهد، ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از پیام رسان واتس اپ استفاده میکنند. اینستاگرام با ۵۳.۱ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۴۰.۴ درصد در رتبه سوم قرار دارد. این موضوع نشان میدهد سه پیام رسان و شبکه اجتماعی بینالمللی در صدر استفاده کاربران ایرانی قرار دارند؛ سه پلتفرمی که با طرح صیانت مجلس در معرض فیلترینگ قرار خواهند گرفت.
در گزارش ایسپا همچنین به استفاده کاربران از پیام رسانهای بومی نیز اشاره شده است. بر این اساس ۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از روبیکا و ۵.۱ درصد از سروش استفاده میکنند.
آمار ایسپا در سالیان گذشته نیز نتایجی تقریبا مشابه داشت و همواره در آمارهای ارائه شده از سوی این مرکز پیامرسانهای خارجی با اختلافی زیاد بیشترین استفاده را در بین کاربران داشتند؛ حتی پیام رسانی مانند تلگرام که در همان سالی که فیلترینگ آن رخ داد کماکان رتبه اول را در بین کاربران داشت و البته هماکنون به نظر میرسد که واتساپ و اینستاگرام توانستند بیشتر از آن در بین کاربران ایرانی نفوذ پیدا کنند. یکی از دلایل بخت و اقبال بیشتر این دو پلتفرم احتمالا به عدم فیلتر بودن آنها برمیگردد که کار را برای استفاده کاربران راحتتر کرده است.
بیشتر بخوانید: صیانت از فضای مجازی ؛ نام محترمانهای برای فیلترینگ (فیلم)
ایسپا نظرسنجی را در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات اجرا کرده است. جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۵ نفر بوده است.
اولین باری که کاربران ایرانی از واتساپ بیشتر استقبال کردند و از تلگرام به این پیام رسان کوچ کردند به تیر ماه ۹۸ برمیگردد که در همان زمان نیز آمارهای ایسپا برای اولین بار نشان داد که استفاده از واتساپ در کشور بیشتر شده است. این آمار از آن زمان تا امروز تقریبا ثابت مانده و در اسفند ماه ۹۹ نیز اینستاگرام به رتبه دوم رسید و آمار سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم همچنان مانند آمارهای سال ۹۹ پیش میرود را نشان میدهد و با این تفاوت که سهم واتساپ از ۶۴ درصد به بیش از ۷۰ درصد رسیده و اینستاگرام نیز از ۴۵ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. پیام رسان تلگرام هم از آمار ۳۶ درصدی کاربران داخل کشور سال گذشته حالا به کمی بیشتر از ۴۰ درصد سوق پیدا کرده است.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیشتر در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرده بود که در آمارهایشان نمونه مکفی میگیرند تا قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته باشد. او همچنین تاکید کرده بود نرفتن به سوی پیامرسانهای داخلی یک اعتراض نمادین از سوی کاربران است.