صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 25
کد خبر: ۲۷۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

سنت‌شکنی پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات

سال‌هاست به عنوان یک دنبال‌کننده فوتبال در فصل نقل و انتقالات لیگ‌برتر امیدوارم یک باشگاه هنگام عقد قرارداد با بازیکن جدید کاری خلاقانه‌تر از کلیشه‌های معمول انجام دهد.

رویداد۲۴  سال‌هاست به عنوان یک دنبال‌کننده فوتبال در فصل نقل و انتقالات لیگ‌برتر امیدوارم یک باشگاه هنگام عقد قرارداد با بازیکن جدید کاری خلاقانه‌تر از کلیشه‌های معمول انجام دهد. عکس‌هایی که دیده‌ایم معمولاً در یک اتاق کاری شلوغ گرفته شده. ترکیب دمپایی مدیر، منگنه و کارتابل روی میز، پیراهن باشگاه که یک آستین آن را مدیر گرفته و آستین دیگر را بازیکن جدید و گاهی یکی - دو نفر که به زور سعی کرده‌اند خودشان را توی کادر دوربین جا بدهند. یک قاب آشفته، غیرحرفه‌ای و دل‌آزار.

بارها به دوستانی که در تیم‌های مختلف داشتم پیشنهاد دادم چند کار خیلی ساده و دم‌دستی انجام بدهند، از جمله اینکه مدیر کت و شلوار مرتب و رسمی بپوشد، یک گوشه از اتاق یا راهرو باشگاه را با بنر منقوش به لوگوی باشگاه برای این کار آماده کنند، به بازیکن یادآوری کنند که حق ندارد با تی‌شرت بارسلونا، رئال مادرید یا هر تیم خارجی دیگر برای امضا بیاید، عکاس باشگاه چند عکس بگیرد و بهترین آن را بعد از ادیت منتشر کند و ... کارهایی که شاید سر جمع 100 هزارتومان هم هزینه نداشت اما هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و همین حالا هم اگر به عکس‌هایی که از عقد قرارداد جدید با بازیکنان در لیگ‌برتر در فضای مجازی منتشر شده نگاه کنید به همان اندازه بد است که ده سال پیش بود.

تقلاهایی شده اما دریغ از کمی خلاقیت و نوآوری ادامه‌دار! گاهی جرقه‌ای بوده و بعد خاموش شده. یعنی انگار یک نفر بر اساس ذوق شخصی ویدئویی ساخته و بعد رها شده به امان خدا! احتمالاً کسانی گفته‌اند «آقا ول کن این کارها رو! براش بودجه نداریم و اصلاً مگه چقد اهمیت داره؟!»

یکی از دلایل این اتفاق عدم آگاهی دست‌اندرکاران باشگاه‌ به اهمیت «برند» است و البته درآمدزایی. به محض پیوستن لیونل مسی به پاری‌سن‌‌ژرمن اینستاگرام باشگاه رشدی 25 میلیون نفری پیدا کرد. یعنی 25 میلیون نفر از حالا دنبال کننده این باشگاه فقط در اینستاگرام شده‌اند، چیزی که قطعاً به محبوبیت برند، درآمدزایی و البته افزایش شهرت و ضریب نفوذ باشگاه پاری‌سن ژرمن میان هواداران کمک خواهد کرد.


بیشتربخوانید: ۸ ستاره‌ای که پرسپولیس می‌خواهد/ جدیدترین تغییرات لیست گل محمدی


با تغییر هر تیم مدیریتی در باشگاه‌های ایرانی، گاهی شاهد هستیم که مدیران قبلی نه فقط آرشیوی از خودشان به جا نمی‌گذارند بلکه پسورد اینستاگرام و توئیتر باشگاه را هم تحویل نمی‌دهند یا جوری قرارداد بسته‌اند که منافع حاصل از شبکه‌های اجتماعی به جیب کسانی ریخته شود که ربطی به باشگاه ندارند و سودی به آن نمی‌رسانند.

امسال باشگاه پرسپولیس سنت‌شکنی کرد و به محض عقد قرارداد با علیرضا ابراهیمی مدافعی که جانشین محمدحسین کنعانی‌زادگان شده ویدئوی کوتاهی از بازیکن جدید ساخته‌اند که نه فقط یک گام به جلو که یک پرش امیدوارکننده است. در این ویدئو که از سوی باشگاه در فضای مجازی منتشر شده مثل نمونه‌های اروپایی علیرضا ابراهیمی از ماشین پیاده می‌شود، به رختکن می‌رود، از لباس و شماره او رونمایی می‌شود و بعد چند تصویر از نماهایی مختلف با پیراهن پرسپولیس درون زمین از او به بیننده نشان داده می‌شود تا هوادارانی که حرفه‌ای فوتبال را دنبال نمی‌کنند حداقل با چهره این بازیکن آشنا شوند.

این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. وقتی از حرفه‌ای شدن حرف می‌زنیم، موضوع فقط کیفیت فنی بازیکنان، بندهای قرارداد، زمین چمن و امکانات رختکن و ... نیست، همزمان باید به ارتقای استانداردهای روابط‌ عمومی و رسانه باشگاه‌ها هم توجه کنیم. اینکه از سال قبل یک قدم جلوتر برویم و با بازیکن جدید و حتی بازیکنی که از باشگاه رفته‌است محترمانه رفتار کنیم. ما که هیاهو و برچسب زدن و توهین و متلک‌پرانی در فضای رسانه را به اوج رساندیم، این کار را هم تمرین کنیم، شاید خوش‌مان آمد!

نظرات شما