رویداد ۲۴- حمید رسایی حاشیهها و تنشهایش در مجلس را حالا به فرمانداریها و هیئتهای اجرایی انتخابات کشانده است تا دوباره از نمد غوغاسالاری، کلاه وکالت مجلس را بر سر بگذارد. بعد از آنکه صلاحیتش در هیئت اجرایی انتخابات شهر تهران، رد شد، به جای آنکه ساز و کار قانونی را دنبال کند و بر اساس روند معمول، اعتراض خودش را به هیئتهای نظارت تحویل دهد، سعی در فرافکنی و جنجالسازی رسانهای کرد تا تصمیم یک هیئت مردمی را سیاسی جلوه دهد و از گلآلود کردن آب انتخابات، ماهی خودش را بگیرد.
رسایی نماینده تهران در مجلس نهم بعد از آنکه صلاحیتش در هیئت اجرایی شهر تهران تأیید نشد، در چالشی رسانهای اعلام کرد که هیئت اجرایی دلیل ردصلاحیتش را به او اعلام نکرده است. این در حالی است که او خودش در مطلب بلندبالایی که در سایتش منتشر کرده، با اظهارات ضد و نقیض همزمان که مدعی میشود دلیل ردصلاحیتش از سوی هیئت اجرایی اعلام نشده، به موضوعی اعتراض میکند که همان دلیل اعلام شده از سوی هیئت اجرایی برای ردصلاحیت است.
دلیل ردصلاحیت او بند ۵ ماده ۲۸ قانون انتخابات مبنی بر سوء شهرت است که رسایی در مطلبی در سایتش مدعی شده وقتی او بند اول این ماده یعنی التزام عملی به اسلام را داراست، چرا باید به دلیل بند ۵ ردصلاحیت شود؛ این در حالی است که این مسئله حتی اگر هم جای اعتراض داشته باشد، اعتراضی است که به خود قانون وارد است نه به مجری قانون. در واقع هیئتهای اجرایی وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارند و اگر نیازی به تغییر قانون انتخابات وجود داشت، این مسئله باید در مجلس اتفاق میافتاد که وظیفه قانونگذاری دارد و حمید رسایی هم خودش در این نهاد قانونگذار صاحب کرسی است.
با این حال معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران با توجه به اظهارات و ادعاهای دوباره رسایی، در گفتوگویی با
رویداد ۲۴ میگوید: هیئتهای اجرایی در واقع مجموعهای مردمی و غیردولتی است. بر اساس ماده ۵۰ قانون انتخابات روند احراز صلاحیت داوطلبان مجلس بر اساس بررسیهای محلی و به استناد استعلامات مراجع چهارگانه انجام میشود.
علیاصغر ناصربخت با بیان اینکه اگرچه فرماندار رئیس هیئت اجرایی است اما این مسئله هیچ تأثیری بر روند تصمیمگیری هیئتهای اجرایی ندارد، روند احراز صلاحیت را اینگونه تشریح میکند: احراز صلاحیت یک کاندیدا در هیئتهای اجرایی نیازمند این است که تأیید اکثریت این هیئت را به دست بیاورند. یازده نفر عضو هیئت اجرایی باید برای احراز یا رد صلاحیت یک نامزد رأی بدهند.
ناصربخت اضافه میکند: در مورد آقای رسایی، پرونده ایشان در هیئت اجرایی شهرستان مطرح شد اما ایشان نتوانست اکثریت آراء اعضای هیئت اجرایی را به خودش اختصاص بدهد.
با این حال حمید رسایی در اظهارات تازهاش مدعی میشود که دلایل ردصلاحیتش از سوی هیئت اجرایی به او اعلام نشده است که معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران میگوید: ایشان با من، مذاکره مفصلی در حدود چهار ساعت داشت و من تمام موارد را به صورت شفاف به ایشان گفتم، اما این مسئله از نظر ایشان پذیرفته نیست. قانون این مسئله را مشخص کرده است که کاندیدا باید شکایت خودش را به هیئت نظارت ارائه دهد و هیئت نظارت در طول مدت یک هفته به این مسئله رسیدگی میکند.
ناصربخت در واکنش به ادعاهای رسایی مبنی بر تأثیر نگاه سیاسی در هیئتهای اجرایی، یادآور میشود: اگر گذشته، شخصیت، منش و جایگاه اجتماعی و حتی مواضع سیاسی آن هشت نفر عضو هیئت اجرایی را بررسی کنید، میبینید هیچگونه اغراض سیاسی دخیل نبوده است.
معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران در ادامه میگوید: اصلاً فرض کنیم که آقای رسایی اعتراض به ردصلاحیت دارد، از نظر قانونی میتواند اعتراض خودش را به هیئتهای نظارت ببرد، اما این میزان ایجاد تنش در جامعه در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال همدلی میان ملت و دولت اعلام کرده است، کار درستی نیست.
ناصربخت بار دیگر با اشاره به صراحت قانونی در بررسی صلاحیتها، تأکید میکند: آقای رسایی بهتر از ما باید این مسائل را بدانند، اما برداشت من این است که ایشان این مسئله را دستاویزی قرار داده است و سعی در ادامه دادن آن دارد.