رویداد۲۴ مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تحریم یکی از مشکلاتی بود که اثرات منفی بر تعهدات صنعت خودرو گذاشت. سایپا درباره این موضوع با چالش زیادی مواجه بودیم چرا که ۵۲۰ تعهد وجود داشت و به صفر رساندن آن در شرایط کنونی بسیار مشکل بود.
وی گفت: تحریمها اشتغال شرکتهای خودروسازی را هدف قرار داد؛ سر فصلهای سنتی در این گروه داشتیم که باید تعیین تکلیف میشد، یک طرح اتوخدمت بود که برای برون رفت از زیان مالی شکل گرفته بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: یکی از مشکلات بعد از تحریم خودروها ساندرو و برلیانسی بود که ثبتنام کرده بودیم و شرکتهای تامین کننده آنها از کشور رفتند، این کار برنامههای ما را دچار مشکل کرد و تحویل این خودروهای به مشکل خورد.
وی با بیان اینکه برای تحویل خودروهای ساندرو طرحهای مختلف تبدیلی گذاشتهایم گفت: اکنون طرحی برای این متقاضیان در نظر گرفته شده است که ۱۷۰۰ درصد سود برایشان دارد و ۱۸ درصد افزایش آورده آنها است.
باقری با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن این طرح، متقاضیان تمایلی به استفاده از این طرح ندارند و چالشهایی برایمان ایجاد میکنند، گفت: هنوز این طرح توسط برخی از مشتریان مورد استقبال قرار نگرفته است. در طرح تبدیلی ساندرو ۱۰ هزار نفرشرکت کردهاند اما آن هایی که شرکت نکرده اند بر این باور هستند که صبر می کنند تا خودرو ساندرو خود را تحویل بگیرند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه مشتریان می توانند در مقابل دریافت خودرو ساندرو از طرح های تبدیلی استفاده کنند، گفت: طرحهای تبدیل برای ساندرو، تحویل انواع خودروهای کوییک است و باید سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.
بیشتر بخوانید: افزایش دوباره قیمت خودرو / آیا دولت سیزدهم مقابل انحصار خودروسازان میایستد؟
او گفت: در کنار توسعه محصولات مشکلاتی داریم و اکنون از قیمتگذاری دستوری ضرر کردهایم چراکه برای تامین جریان مالی با اخلال مواجه هستیم؛ بنا داریم تعهدات را صفر و سرمایه را به سمت تولید ببریم و بودجهای که داریم روی توسعه محصول نمیتوانیم سرمایهگذاری کنیم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: امسال شاهین با گیربکس اتوماتیک تولید میشود و در ۳ ماه تولید ۳ محصول شاهین اتوماتیک و آریا و اطلس آغاز می شود.
او با اشاره به اشکلات مصوبه اخیر شورای رقابت، گفت: شورای رقابت مصوبه ابلاغ کرده که پیش فروش نداشته باشیم و رایزنیهایی در این زمینه داریم.
باقری بیان کرد: واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ایجاد نمیکند البته واردات خودروهای دست دوم نیز و خدمات پس از فروش آنها مطرح شده است که خودروسازان هیچگاه با واردات خودرو مخالفت نداشتند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودرو با روح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تضاد دارد و به ضرر سهامداران خودرویی است، گفت: فعلا پیش فروش در سایپا توسط هیأتمدیره متوقف شده و مکاتباتی با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام شده و امیدواریم نهادهای متولی ورود کنند.
او گفت: در صورتی که مصوبه شورای رقابت تغییری نکند تمرکز سایپا در سال ۱۴۰۰ بر فروش فوقالعادهخواهد بود و در این راستا در مهر ماه دومرحله فروش فوقالعاده خواهیم داشت.
او با بیان اینکه تولید خودرو کوییک R به پارس خودرو واگذار شده است، گفت: اکنون پارس خودرو تا ۱۰ سال تولید کوییک آر خواهد داشت.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به میزان خودروهایی که فاکتور شده و تحویل داده شده است، گفت: از روزی که خودرویی فاکتور می شود و پلاک دریافت شود، ۱۰ روز زمان طول می کشد که آن هم برای احراز محل سکونت است.
باقری با تاکید بر اینکه فاکتور تا پلاک شدن خودروهای صفر کیلومتر ۱۰ روز طول می کشد، گفت: سایپا و ایران خودرو در اقدامی مشترکانه، دفاتر فروش که حدود ۶۰۰ دفتر در سطح کشور است ابلاغیه داده شده است که به این مراکز مراجعه کنند و کار سریعتر انجام میشود. ما به ازای تاخیری که از طرف ما باشد جریمه پرداخت می کنیم، یعنی اگر خودرویی دیر به دست مشتری برسد، جریمه آن به مشتری پرداخت می شود.
او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا مولفه های پیش فروش بعد از اجرایی شدن تغییر میکنند، گفت: تمام شاهینهای فروش رفته و پیشفروش با مولفه های مشخص شده هستند و تغییراتی در آن ایجاد نشده است و امسال نسخه اتوماتیک آن به بازار خواهد آمد.