رویداد۲۴ بخشهایی از اظهارات سلیمی نمین را میخوانید:
*به نظر شما چالشهایی که پیش روی دولت آقای رئیسی است، چه چالشهایی میتواند باشد؟ در مجموع چه چالشهایی میتواند از دولت آقای رئیسی یک دولت ناموفق بسازد، در حوزه سیاست خارجی، در اقتصاد یا در سیاست داخلی و.
دولت آقای رئیسی یک سری خصوصیات دارد که باید به آنها توجه جدی داشته باشد. در واقع هم بحث خصوصیات است و هم بحث قابلیتها. دولت آقای رئیسی، قابلیتهایی دارد که اگر این قابلیتها، امکان ترمیم اعتماد ملت به دولت یا یک نوع بازسازی مسائل در جامعه ما باشد میتواند سرمایهای را برای بازسازی آنچه که لطمه خورده، فراهم بیاورد. در واقع همه معتقدیم در دولت گذشته، به برخی سرمایههای حکمرانی در کشور لطمات جدی وارد شده است از جمله ارتباط بین ملت و دولت، یک سرمایه قابل تأملی است.
تاکنون ایران بسیاری از معضلات و مشکلات خودش را با اتکا به این سرمایه پشت سر گذاشته است. اگر در جنگ پشتیبانی ملت را نداشتیم قطعا در برابر آن تجمیعی که حول عراق صورت گرفته بود، زمین میخوردیم و تجزیه میشدیم، اما پشتیبانی بسیار قوی ملت از دولت و حاکمیت موجب شد که در این هجمه بسیار گسترده و قدرتمند، ما تقریبا پیروز از میدان خارج شویم. بنابراین، این پشتوانه در سالهای گذشته لطمه خورده است یعنی دولتمردان بیشتر متوجه منافع و مصالح خودشان بودند تا اینکه ارتباط خودشان را با مردم، توسعه و گسترش دهند به خصوص دولت گذشته در تضعیف رابطه بین دولت و ملت نقش جدی ایفا کرد.
زمانی که رییس دولت قبلی، به هیچ وجه در هیچ محیطی حاضر نمیشد و حاضر نبود که آن اعتماد جامعه را به سمت خودش جلب کند، در نتیجه، اینها لطمه خورده است و باید بازسازی شود. این دولت ظرفیت بسیار مناسبی هم در درون خودش و هم در بیرون خودش برای بازسازی این اعتماد دارد ازاین رو شاید اولین دولتی است که ظرفیت خوبی را بعد از سالها در این عرصه ایجاد کرده است. شخص رئیسجمهور و برخی از نیروهای کابینه او این ویژگیها را به خوبی دارند. از نظر من ویژگی دیگری که سرمایه ما محسوب میشود بحث جوان گرایی است.
جوانگرایی هم به خوبی در این دولت پیگیری شده است البته جوانگرایی در کنار امیدآفرینی، نگرانیهایی را هم به دنبال دارد، چون نیروهای جوان، در یک سری عرصه ها، خودشان را نشان ندادند یا اگر در عرصههایی نشان دادند عرصههایی در سطوح بسیار پایین بود و در سطوح کلان، خودشان را ثابت نکردند؛ بنابراین نگرانی وجود دارد به به این دلیل که امکان دارد در سطوح کلان نتوانند از عهده این مسئولیت سنگین برآیند، از سوی دیگر، جای خوشحالی دارد به دلیل اینکه آن حلقههای زنجیره قدرتی که در گذشته وجود داشته و شکسته نشده بود، تا حدودی شکسته شده و در این دولت، اهتمام جدی نسبت به این مسئله مهم به وجود آمده و این مایه خرسندی است، اما در عین حال مایه نگرانی است.
بیشتر بخوانید: سه جنبه حائز اهمیت حضور رئیسجمهور در اجلاس شانگهای
در واقع باید دقت کرد اگر در یک فاصله زمانی، ارزیابی منطقی از عملکرد وزرای جوان، صورت گیرد و رودربایستی هم در میان نباشد بدین گونه که اگر برخی از جوانان نتوانستند به سرعت بر آن جایگاهی که تکیه زدند مسلط شوند باید تغییر کنند یعنی ما نباید زمان را در این زمینه برای آزمودن آنها به طور بی نهایت و تا انتهای دولت از دست دهیم.
در واقع دلیل ندارد بعد از ۴ سال بگوییم وزیر جوانی نتوانسته بر آن جایگاهی که قرار دارد، مسلط شود، به نظرمن بعد از ۱ سال اگر وزیر جوان نتوانست خودش را با شرایط وزارتخانهای وفق دهد، باید تغییر کند. فکر میکنم همه ما باید این نکته را به دولت متذکر شویم و فکر میکنم آقای رئیسی هم به این مسئله توجه داشته باشند که اگر وزیری نتوانست، این تغییر صورت بگیرد؛ بنابراین برخی ضعفهای این دولت ناشی از یک رویکرد است؛ نمیتوانیم بگوییم که این رویکرد مختص و منحصر به دولت آقای رئیسی است، در واقع هر دولتی برای جوان گرایی اراده کند طبعا این بحث مطرح میشود.
اگر قرار بود از کسانی که در پُستهای وزارتی، طی سالهای طولانی حضور داشتند انتخاب کند طبیعتا طبق روال گذشته باید عمل میکرد، اگر تصمیمی بر جوانگرایی بوده که فی النفسه ارزشی است و میتواند یک معضل جدی را در کشور حل کند، چون یکی از معضلات جدی کشور ما انسدادی است که در این زمینه ایجاد شده و این انسداد موجب هدر رفت قابلیتهای بسیاری است که در قشر جوان وجود دارد یعنی یک انسدادی را در این مسیر میبینیم که استعدادها را به مسیر باطل میکشاند، این بحث بسیار مهمی است که من فکر میکنم دولت آقای رئیسی با آگاهی در این زمینه این رویکرد و این راهبرد را انتخاب کرده است.
از سوی دیگر باید هزینه هایش را کاهش داد، چون قطعا راهبرد جوان گرایی، یک هزینههایی هم دارد، هزینه هایش را باید کاست و منافعش را افزود، یکی از راههای کاستن هزینهها همین است. نکته مهم دیگر، بحث هماهنگی است البته آقای رئیسی قطعا زمان زیادی را در ارتباط با ایجاد هماهنگی بین وزارت خانهها و نظارت بر عملکرد وزارتخانهها اختصاص خواهد داد کما اینکه برای اولین بار هم قرار است مسئول هماهنگی اقتصادی را به طور مشخص و از پیش اعلام شده داشته باشیم یعنی نقش هماهنگی وزارتخانههای سیاستگذار در عرصه اقتصاد و نقش هماهنگی در وزارتخانههای اجرایی اقتصادی. چون دو هماهنگی خواهیم داشت، یک هماهنگی در وزارتخانههایی که سیاستگذاری کلان در عرصه اقتصادی انجام میدهند، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و این گونه وزارتخانهها سیاستگذاری میکنند، برخی هم امر اجرا را دنبال میکنند، وزارت صمت، وزارت بازرگانی، وزارت جهاد و کشاورزی که اینها در امر اجرایی اقتصاد نقش جدی دارند. این تدبیری اندیشیده شده که مسئول این دو بخش افرادی باشند که به صورت روزانه رصد کنند و ارتباطاتی داشته باشند.
در مجموع این هم یکی از تدابیری است که در این دولت اندیشیده شده که هزینه جوانگرایی را کاهش دهند، ولی در عین حال همه ما دغدغه داریم و میگوییم فلانی در این جایگاه نبوده، آیا میتواند از عهده این کار برآید یا خیر، اشکالی ندارد که ما به دولتها اجازه دهیم درصدی برای آزمون هزینه کنند و من فکر میکنم ما بدون آمادگی برای هزینه کردن در این زمینهها نمیتوانیم این بن بستها را از جلوی راه برداریم و باید برای این قضیه، یک آمادگیهایی داشته باشیم البته با تدابیر جانبیِ این کار، میتوانیم هزینههایش را به حداقل ممکن برسانیم و در پایان یک سال بدون هیچ ملاحظات سیاسی، وزیری که نتواند خودش را به جایگاه تعریف شده برساند، باید حتما جایگزین شود.