رویداد۲۴-پس از آنکه در هفته گذشته رسانههای ترکیه از کشته و زخمی شدن دو
گردشگر ۴۰ و ۲۹ ساله ایرانی در استانبول خبر دادند، جدیدترین اخبار حاکیست
که پلیس ترکیه موفق به دستگیری ۵ نفر از ۶ مظنونان حادثه شده است.
به
گزارش پانا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه در خصوص جزئیات این حادثه و
پیگیریهای صورت گرفته توسط سفارت ایران در ترکیه و وزارت خارجه کشورمان
گفت: ضرب و شتم صورت گرفته در شنبه گذشته ۱۰ام مهرماه و حوالی ساعت ۶
بعداز ظهر (در بایزیت کمال پاشا و در محله سی–اردو)، مقابل شرکت جهانگردی
«ت.ت» صورت گرفت.
بنا بر اظهارات این منبع آگاه؛
درگیری صورت گرفته منجر به فوت حمید خ.م مرد ۴۰ ساله شد. خ.م مورد اصابت
چاقو قرار و زخمی شد و به بیمارستانی در استانبول منتقل شد اما به علت شدت
جراحات در گذشت که نهایتا در حال حاضر جسد وی تحویل پزشکی قانونی استانبول
شده است.
وی همچنین به دستگیری مظنونین حادثه
اشاره کرد و گفت: ۳ روز بعد و در روز سه شنبه، «نورهان. د. ب»، «آدم ا.ک»،
«هالیم.آ»، «متین.آ.پ»، و «رکنالدین.ی» بازداشت و به دادستانی جمهوریت
استانبول منتقل شدند؛ «آرول.س» دیگر مظنون حادثه که از وی به عنوان رهبر
این باند نیز یاد میشود، تحت پیگرد پلیس ترکیه قرار دارد.
اگرچه
وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در آنکارا در حال پیگیری جدی این پرونده
هستند اما بر اساس آنچه که هفته گذشته در استانبول اتفاق افتاد، سفارت
جمهوری اسلامی ایران روز بعد رخداد یاد شده بدون اشاره خاصی، طی اطلاعیهای
از هموطنانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، بر اساس صلاحدیدهای امنیتی
درخواست کرد که از حضور در اماکن پر رفت و آمد و نامطمئن خودداری کنند.
در
این اطلاعیه توصیه شده بود که با توجه به وضعیت فوقالعاده در کشور ترکیه،
در صورت اقامت و یا ضرورت انجام مسافرت، با دقت نظر و توجه نسبت به
هشدارهای نمایندگی و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و نیز
دستگاههای ذیربط کشور میزبان، از حضور در اماکن پر ازدحام و نامطمئن
اکیدا خودداری شود.
بر این اساس، با توجه به
رخداد مذکور و برخی موارد مشابه دیگر در سایر کشورها طی ادوار گذشته،
انتظار آن میرود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تبیین ساختاری
متناسب برای افزایش شأن و جایگاه هویت ایرانیان خارج از کشور به ویژه
دارندگان «گذرنامه ایرانی»، جدای از صدور اطلاعیهها یا توصیههای کنسولی،
به گونهای اقدام کند که همانند شهروندان برخی از دیگر کشورها، افراد
دارای «تابعیت ایرانی» هنگام مواجه با خطرات و یا مخاطرات پیش بینی نشده در
این نقاط از دنیا، با امنیت خاطر بیشتری در حوزه احقاق حقوق خویش مواجه
شوند و در پی استیفای شخصی و یا تظلم خواهی انفرادی نروند.
در
این حال، از مجموعه وزارت امور خارجه کشورمان به عنوان متولی رسمی تبیین
جایگاه و شأن محدوه سرزمینی ایران و ایرانیان نزد سایر کشورها و جوامع بین
المللی، این انتظار نیز میرود که به گونهای در ساختارهای معمول ارتباطات
دیپلماتیک و کنسولی برخورد کنند که نام «سفارت ایران» هنگام بیان از سوی
دارندگان گذرنامه کشورمان در دیگر کشورها، از وجاهت و قاطعیت خاصی
برخوردار باشد.
با ابن وجود، شایسته است مقامات
سفارت و یا کنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران نیز در مواجهه با مشکلات
اتباع کشورمان در محل مأموریتشان، با حساسیت بالایی برخورد و پیگیری موضوع
کنند؛ به گونهای که برای مقامات محلی و یا سیاسی آن کشورها و یا حتی
شهروندان میزبان این امر مسجل شود که این قشر از مسافران، دارای
پشتوانههای قوی حمایتی بوده و رها شده در کشوری غریبه نیستند که به
سادگی بتوان تفکر هر تعرضی (مادی، معنوی یا جانی) را در ذهن خویش نسبت به
آنها خطور داد.