رویداد۲۴ رتبهبندی معلمان سالهاست که مطالبه اصلی مجالس در دورههای مختلف بوده و نمایندگان زیادی در این باره کار کردهاند که خیلی از آنها یا معلم بودهاند و یا مدیر ادارات آموزش و پرورش.
بیش از ۱۰ است که چشم فرهنگیان به رتبهبندی معلمان است و دولتهای مختلف در این باره قول و وعدههای بدون عمل دادند اما در نهایت کلیات آن در مجلس یازدهم به تصویب رسید و چشم انتظاریهای پایان یافت اما وارد مرحله سخت اجرا شد؛ حالا در شرایط اقتصادی فعلی کشور بار مالی سنگین رتبهبندی، اجرا را به اما و اگر انداخته است اما دولت و مجلس انقلابی میکوشد این مهم را به سرانجام مقصود رسانده و اجرایی کنند.
برای بررسی این موضوع با مهدی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که پیش از ورود به بهارستان مدیر اداره آموزش و پرورش و معاون آموزش و پرورش استان بوده گفتوگو کردیم.
وی درباره رتبهبندی معلمان گفت: یکی از آرزوهای دیرین فرهنگیان رتبهبندی معلمان بوده است. طرح رتبهبندی در دو محور اهدافی را دنبال میکند که تکریم ارتقا منزلت معلمان و توجه به معیشت آنان بخشی از این اهداف است که میکوشیم صلاحیت حرفهای معلمان را ارتقا دهیم.
وی افزود: طرح رتبهبندی معلمان بسیار جامع است و بنا داریم که نگاه متفاوتی را به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشیم.
** بعد از ۱۰ سال جشم انتظاری، مجلس یازدهم رتبهبندی را تصویب کرد
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: طرح رتبهبندی معلمان ۱۰ سال است که در زمانهای مختلف به آن توجه شده اما در مجلس یازدهم نگاه ویژهای به آن شد و تلاش میکنیم که به سر منزل مقصود برسد.
اسماعیلی گفت: دولت سابق لایحهای را تحت عنوان نظام رتبهبندی معلمان تقدیم مجلس کرد و بررسیهای اولیه نشان داد که این لایحه ایرادات شکلی داشته و قابلیت اجرا به نحوی که بتواند معلمان را بعد از گذشت ۱۰ سال اقناع کند نداشته است، لذا کلیات این لایحه را برای آنکه نشان دهیم مجلس طرفدار معلمان است تصویب کردیم و بعد از اینکه لایحه رتبهبندی معلمان دو شوری شد، بررسی بیشتر آن در کمیسیون آموزش دنبال شد.
وی خاطرنشان کرد: در کمسیون آموزش مجلس بررسیهای زیادی درباره لایحه رتبهبندی معلمان صورت گرفت، اما رقمی که دولت برای اجرای رتبهبندی معلمان پیشبینی کرده بود کافی نبود و با توجه به تغییر دولت و رئیسجمهور شدن آیتالله رئیسی، رقم اجرای رتبهبندی معلمان با رقم پیشنهادی دولت سابق بسیار متفاوت بود.
وی تأکید کرد: رقم دولت سابق برای رتبهبندی معلمان گویا به منظور اجرای این قانون نبوده و فقط افزایش حقوق آنها محسوب میشود که این رقم برخلاف ماهیت رتبهبندی بوده است.
وی گفت: اینکه بخواهیم رتبهبندی معلمان را تقریبا شبیه به همترازی هیأت علمی دانشگاهها کنیم، رقمی فراتر از بودجههای فعلی میخواهد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبهبندی معلمان اعلام کرده است، اما این میزان به هیچ وجه کفاف اجرای این طرح را نمیدهد، چرا که این طرح حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: دولت باید منابع پایداری را برای اجرای رتبهبندی معلمان درنظر بگیرد. هر چند که کشور مشکلات عدیده اقتصادی دارد.
وی افزود: اجرای رتبهبندی معلمان از اول فروردین سال ۱۴۰۰ است و تنها مشکل اجرای آن، تأمین اعتبار است و اگر این اعتبار تأمین شود، اجرای آن بلافاصله آغاز خواهد شد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پایان گفت: هماکنون تعامل بسیار خوبی بین مجلس و دولت وجود دارد و امیدوارم که این طرح به منزل مقصود برسد و در آینده نزدیک شاهد اجرای رتبهبندی معلمان باشیم.
بیشتربخوانید: انتظار ۱۰ ساله معلمان برای رتبهبندی/ کمیجانی: تغییر دولت، دلیل عدم تصویب لایحه رتبه بندی معلمان است
در همین راستا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: اجرای رتبهبندی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ظاهراً شدنی نیست، رتبهبندی معلمان تغییر شکل خواهد داشت.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: ۲۵ اسفند ۹۹ لایحه رتبهبندی از سوی رئیسجمهوری سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم. همچنین ۹۶ درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبهبندی در صحن مجلس رأی دادند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبهبندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم؛ طبق قانون، مجلس نمیتواند بالاتر از آنچه که دولت پیشبینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد میکند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و ۸۰ درصد حقوق هیات علمی را مبنا قرار دادیم؛ با آقای نوبخت که صحبت کردیم تأیید کرد اعتبار رتبهبندی را تأمین میکنیم، اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم!
وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبهبندی گفته است حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود؛ وزیر آموزش و پرورش قبلاً گفته بود رتبهبندی را در بودجه ۱۴۰۰ با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم ۱۵ هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با ۳۰ هزار میلیارد تومان، رتبهبندی را امسال اجرا کنیم. اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبهبندی متناظر با هیات علمی بایستد، آقای نوبخت گفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند ۱۶۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الآن حدود ۶ و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش مییابد و اگر ۵۰ درصد اِعمال شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش مییابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش حقوق رقم میزند.
وی درباره اینکه اگر بودجه رتبهبندی مشروط به بودجه سنواتی شود انتقادهایی انجام میشود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است میتوانیم در سقف بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن را تأمین کنیم و اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر ۵۰ درصد باشد به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
گویا شرایط به صورتی است که باید حالا حالاها منتظر اجرای رتبهبندی معلمان بود چرا که نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از تصویب جزییات لایحه رتبهبندی معلمان در صحن مجلس تا پایان مهرماه خبر داد.
محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «ضمن عذرخواهی از تمامی فرهنگیان عزیز کشورمان به دلیل تاخیر در تعیین تکلیف لایحه رتبهبندی معلمان، ان شاءالله این مورد تا قبل از پایان مهرماه در مجلس تصویب خواهد شد.»
حسین محمد صالحی عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا گفته است: درحالحاضر نمایندگان به رتبهبندی برای بررسی بیشتر در کمیسیون رای دادهاند و دولت، کمیسیون و هیأترئیسه مجلس همگی موافق این طرحند و تنها موضوع برای اجرایی شدن آن، تعلل در تامین اعتبار آن است وگرنه ۱۰۰ درصد باید اجرایی شود.
وی اظهار کرد: اگر کاری برای فرهنگیان انجام شود تاثیرش در همهی جوانب زندگی مردم خواهد بود زیرا اگر فرزندان درست تربیت شوند میتوانیم کشور موفقی داشتهباشیم و به همین دلیل بحث رتبهبندی معلمان حائز اهمیت است.
محمدصالحی تصریح کرد: در طرح رتبهبندی معلمان ابتدا تاکید روی حقوق ۸٠ درصد هیأتعلمی نبود و بعدا روی این موضوع تاکید شد؛ علت نیز این بود که ما کسری بودجه بیش از ۴٠ درصد داشتیم و با این کسری بودجه نمیتوانستیم وعدهای بدهیم که محقق نشود اما اکنون با تصویب مالیاتهای جدید مثل مالیات بر خانههای خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص میشود و در آن زمان میتوانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.
معاون امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان خاطر نشان کرد این طرح مهم مورد حمایت رئیسجمهوری قرار گرفته و در حوزه رتبهبندی معلمان اقداماتی موثر انجام شده است.
قاسم احمدی لاشکی تدوین لایحه رتبهبندی معلمان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در رتبهبندی معلمان بر اساس ۸۰ درصد میانگین هیات علمی دانشگاهها پیشبینی شده بود که اعتبار مورد نیاز آن ۶۱ هزار میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه مصوبه یکسانسازی برای شاغلان و بازنشستهها در نظر میگرفت با این وجود اگر امسال با ۳۰ هزار میلیارد تومان این طرح آغاز شود مسیر درستی را پیش رفتهایم.