رویداد۲۴ علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو هیات رئیسه مجلس، در رابطه با موافقت نمایندگان برای دادن مجوز به واردات خودروهای خارجی و نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص در این زمینه گفت: این مصوبه هنوز به مرحلهای نرسیده که به مجمع تشخیص ارسال شود، زیرا اگر مورد تایید شورای نگهبان واقع شود که دیگر بحثی نمیماند. شورای نگهبان یکی دو بار به این مصوبه، ایراداتی وارد کرده است و آن را به اصطلاح با سیاستهای کلی مغایر دانسته است، اما این بار مصوبه مجلس برای واردات خودروهای خارجی به سبک سابق نیست و تغییرات اندکی در مجلس داده شده است. باید دید آیا با این تغییرات اندک دغدغه شورای نگهبان و مغایرتش با سیاستهای کلی برطرف میشود یا خیر. ما که وکیل و وصی شورای نگهبان نیستیم، شورای نگهبان باید خودش تصمیم بگیرد، ولی قبلا ایراد گرفته بود، اما یک تغییر اندکی در مجلس داده شد، باید منتظر بمانیم تا نظر شورا را به صراحت ببینیم.
او در رابطه با اثرات آزادسازی واردات بر بازار خودرو و واکنش جامعه خودروسازان بیان کرد: در حال حاضر دو نگرانی وجود دارد. مردم از قیمت بالای خودروهای داخلی و کیفیت ضعیف آنها گلهمند هستند، بالا بودن قیمت و ضعف در کیفیت و انحصار شرکتهای خوردوساز، از جمله نگرانیهای مردم است در مقابل خودروسازان هم نگرانیهایی دارند. شرکتهای خودروسازی در شرایط تحریم عرق ریخته و اجازه نداده اند که این صنعت زمین بخورد؛ یک نگرانی جامعه خودروسازان این است که آیا این واردات، به صنعت خودروسازی به صورت کلی و بنیادی آسیب میزند یا خیر؟ ما با دو نگرانی از سوی مردم وخودروسازان مواجهیم.
سلیمی گفت: باید ببینیم که این سبک واردات باعث افزایش کیفیت میشود و خودروسازان را وادار به تکاپوی بیشتر میکند یا سبب میشود توان خودروسازان کاهش پیدا کند و صنعت خودروسازی از بنیاد برچیده شود. هر دو تا نگرانی دارای منطق است یعنی هم کسانی که آنطرف هستند منطق جدی دارند و هم کسانی که در این طرف هستند دارای منطق هستند. لازم به ذکر است که طی این دو سال خودروسازان در بحث کیفیت گامهای بلندی را برداشتند و نگران هستند که این مصوبه باعث شود که این روندی که رو به سرعت است در این دو سال اخیر، یکدفعه سرعتش کاهش پیدا کند و در مجموع در حوزه صنعت خودروسازی داخلی دچار آسیب شویم.
او در خصوص هدف اصلی این مصوبه گفت: هدف اصلی این بوده که در جهت ارتقای کیفیت، یک شوک به خودروسازان وارد شود باید خودروسازان تلاش کنند برای افزایش کیفیت و قیمت هم متعادل شود. خودروساز میگوید من ضرر کردم و مردم هم میگویند گران داریم میخریم. واقعا هم خودروساز دارد ضرر میکند و اینکه چه عاملی باعث این مسئله شده است؟ واسطهها و یا کسانی که کارهای واسطهای با خودروسازان میکنند آنها باعث شده اند، قیمت تمام شده گران شود؟ یا مواد اولیه در کشور که به هر نحو، یک عاملی برای گرانی خودرو وجود دارد. هدف طراح این مصوبه این بوده که در جهت ساماندهی قیمت خودروها پیش برویم، ولی آیا این هدف و مصوبه قابل تحقق است جای تردید وجود دارد.
او در پایان در خصوص نظر دولت در خصوص این مجوز گفت: وزیر صنعت در مصاحبهای گفته بودند که در مجموع مخالف هستند.