رویداد۲۴ معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین سازمان توسعه تجارت ایران و بانک شهر در خصوص ایجاد و راه اندازی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه گفت: این مرکز تجاری در راستای افزایش رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی در بازار ترکیه و سایر کشورهای اروپایی، جذب سرمایه گذاری خارجی، توانمندسازی شبکههای کسب و کار و حمایت از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی با استفاده از ظرفیتهای بین المللی تاسیس و راه اندازی شده است.
به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه تاسیس این مرکز تجاری فرصت مناسبی برای صادرکنندگان ایرانی جهت بازاریابی و افزایش سهم ایران در بازار ترکیه فراهم کرده اظهار داشت: بهره گیری درست از این فرصت در نهایت منجر به توسعه صادرات غیر نفتی و نیل به اهداف از پیش تعیین شده در جهت توسعه صادرات غیر نفتی میگردد.
وی حمایت از ایجاد و توسعه مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را از اولویتهای سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و افزود: در این مراکز تجاری، ضمن ارائه خدمات مشاورهای به تجار و صادرکنندگان ایرانی، نمایشگاههای دائم محصولات و کالاهای ایرانی با از اخذ مجوزهای لازم برگزار شده و سازمان توسعه تجارت ایران از آنها حمایت میکند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، توسعه صادرات کشور را نیازمند حمایتهای لجستیکی و خدماتی دانست و ادامه داد: بر اساس، تفاهم نامه منعقده با بانک شهر، تلاش میشود تا نسبت به برگزاری دورههای اموزشی تخصصی صادرات به ترکیه و همچنین اعزام هیاتهای تجاری، بازاریابی به مرکز تجاری استانبول اقدام گردد ضمن آنکه امکانات لازم جهت دپوی کالاهای صادراتی تجار و بازرگانان در محل مرکز تجاری تدارک دیده شده است.
پیمان پاک از دیگر برنامههای مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در استانبول را زمینه سازی حضور بنگاههای تجاری ایرانی در رویدادهای تجاری بین المللی ترکیه و کشورهای اروپایی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: نقل و انتقال وجوه صادراتی صادرکنندگان و ارائه مطلوب خدمات بانکی با همکاری بانک شهر و سایر بانکهای ایرانی، امکان پذیر خواهد شد.
وی یادآور شد: سازمان توسعه تجارت ایران با توجه به وظایف و مسوولیتهای سازمانی خود و در چارچوب مقررات موجود و در صورت ابلاغ و تخصیص بودجه مشوقهای صادراتی، نسبت به پرداخت مشوقهای صادراتی برای تامین بخشی از هزینههای راه اندازی مراکز تجاری از جمله هزینههای اجاره مرکز، تجهیزات اداری، ارائه خدمات مشاوره ای، هزینههای برگزاری کارگاههای آموزشی، برپایی نمایشگاههای دائمی و موقت و دیگر موارد مرتبط اقدام خواهد کرد.