رویداد۲۴ حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری نیز در این نشست گفت: توجه به آثار و رهنمودهای امام کار بسیار مهم و ارزشمندی است. برای حذف امام خیلی تلاش میشود. این قضیه از همان اول بوده و همواره خواهد بود. امام یک حقیقت زنده و یک مکتب فکری، سیاسی، دینی، اجتماعی و الهام بخش است. به خصوص اینکه این مکتب به یک نظام سیاسی در یک نقطه بسیار حساس از جغرافیای سیاسی جهان و منطقه تبدیل شده که اهمیت مسأله را چند برابر کرده است.
عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: اگر امام صرفا در مقام یک نظریه پرداز، فقیه یا مصلح اجتماعی بود و میخواستند حذف و تخریب کنند یک بحث بود. اما تخریب امام خود به خود ناظر به تضعیف نظام و ممکن است با اهداف بر اندازانه این ظرف برای عرضه اندیشه امام هم باشد؛ لذا پرداختن به اندیشه و سخنان امام مسأله موجودیت بقای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و ادامه این مسیر نورانی در عرصه جهانی است.
وی تأکید کرد: منشور برادری، منشور روحانیت و چند نوشته از این دست، از جمله وصیتنامه حضرت امام را حضرت امام با علم و توجه در سالهای ۶۷ و ۶۸ همت گماردند؛ با توجه به چشم اندازی که میدیدند فراروی انقلاب است و آیندهای که باید ترسیم شود. علی القاعده اگر از این زاویه نبود امام این همه وقت صرف آن نمیکردند و به نامه اخوی ما جناب آقای محمدعلی انصاری پاسخ نمیدادند. راجع به سایر نوشتهها هم همین هست.
انصاری ادامه داد: برخی از نوشته ها، پاسخ به استفتائات و نامه حضرت امام به مرحوم آیت الله قدیری را باید در یک منظومه دید که امام نگرانیهایی از آینده داشته اند و آنچه فرموده اند برای بعد از خودشان و آینده است. به خصوص وصیتنامه که اساسا موضوعش بعد از امام بوده است.
وی یادآور شد: با کمال تأسف این منشورها و پیامهای جاودانه و راهگشا مورد غفلت واقع شده اند. در حالی که واقعا علاج درد امروز و فردای جامعه ما هستند. از جمله اینها منشور برادری است. اگرچه موضوع منشور برادری بحث روحانیت است و ایشان به ایجاد تشکل جدید اشاره کرده اند که مجمع روحانیون مبارز بود که ایشان تأیید فرمودند.
عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: جالب است بدانید بعد از ارتحال حضرت امام، مجمع روحانیون خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و صحبتهایی بود و گفتیم ما در زمان حیات امام و با تأیید ایشان تشکل ایجاد کرده ایم و الآن ولایت امر در اختیار حضرتعالی است و اگر جنابعالی مصلحت نمیدانید این تشکل ادامه پیدا کند، ما تابع هستیم. ایشان فرمودند نه تنها من تأیید میکنم، بلکه اگر یک زمانی مجمع به این جمع بندی برسد که نخواهد فعالیتش را ادامه بدهد من ترجیح میدهم تشکل دیگری ایجاد شود و در واقع به وجود تکثر و چند صدایی درون سازمان روحانیت تأکید فرمودند.
وی با تأکید بر اینکه منشور برادری نباید یک نام محدود کننده باشد، گفت: این منشور فراتر از برادری است و منشور همزیستی انسانی، اخلاقی و الهی است. البته بحث برادری و انسجام امت اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران دایره مرکزی قضیه است، ولی در نامه اخوی هم فقط بحث اختلاف دو جریان روحانی را نگفته اند و تمام اختلافات جریانات و نحلههای سیاسی کشور را مطرح کرده اند و امام ناظر به آن نامه پاسخ داده اند.
انصاری ادامه داد: این منشور راه و روش همزیستی و همکاری درون جمهوری اسلامی ایران برای بهروزی کشور و انقلاب اسلامی است. با کمال تأسف در حوزه به آن اهتمام نشده و بدون تعارف باید بگوییم که فاصله بسیار زیادی در رفتار با یکدیگر داریم. قرار بوده کرسیهای آزاد اندیشی دانشگاه بخشی از این خلأ را پر کنند که نشده است. در سطح سیاست ورزی هم همین طور بوده ایم. با کمال تأسف باید بگویم دستگاهها و اشخاصی که مدام مشغول فاصله گرفتن از هدف منشور هستند و نفرت پراکنی و عداوت را عملا ترویج میکنند، بر اهداف این مسأله غلبه کرده اند.
بیشتر بخوانید: دولت رئیسی بر سر دوراهی تصمیم و بلاتکلیفی درباره FATF
وی تصریح کرد: «خود حق پنداری»، «کم ظرفیتی»، «پایین بودن آستانه تحمل» و مسائل مختلف باعث این وضع شده و واقعیت این است که ما امروز با وضع مطلوبی از این رهگذر مواجه نیستیم. نهادهایی که باید وظیفه ذاتی آنها وحدت آفرینی باشد، اختلاف افکن شده اند. یکی نهاد انتخابات است که از اول در کشور ما مظهر جمع کردن آحاد جامعه حول محور هدف مشترک بوده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من خواهش میکنم آسیب شناسی کنید که چرا منشور روحانیت، منشور برادری و دیگر منشورهای امام جنبه عملی پیدا نکرده، موانع کار چیست و الزامات تحقق کدام است؟ به نظر من نهاد انتخابات میتواند تجمیع کننده همه مردم در یک مسابقه دوستانه إلی الخیر باشد. عین مسابقه چند تیم ورزشی که نهایتا در لیگ برتر یک تیم برنده میشود و قرار نیست همه برنده شوند. ولی نهاد انتخابات دچار آسیبی شده و از ابتدا دارد یک مسیر اختلافی پیش میرود.
وی تأکید کرد: من به عنوان یک طلبه خیلی احساس خطر میکنم که هرچه جلو میرویم اثربخشی و وحدت آفرینی این نهاد کم میشود و حتی اختلاف افکنی ایجاد میشود. همین مسأله در دیگر موضوعات هم هست. باید برای این قضیه فکری کرد که چرا این جور شده است. اگر آسیبها را شناسایی کنیم، ممکن است بعضیها به قوانین و مقررات، شیوهها و رفتارها برگردد. احزاب، گروهها و نهادهایی هستند که اساسا فلسفه وجودشان جمع کردن تکثرها و سازمان دهی اجتماعی است، اینها همه عوامل تفرقه شده اند.
انصاری یادآور شد: متأسفانه هیچ وقت بعد از انتخابات هم دنبال جمع کردن آنچه در انتخابات اتفاق افتاده نبودیم و بلکه دامن زدن به همان چیزهایی که دستاورد نادرست بوده است. با این روند واقعا من برای آینده کشور نگران هستم. به خصوص نسل ما مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز که قبل از انقلاب همه زیر یک سقف به حول محور اندیشه امام کار میکردند. کار ما به اینجا رسید که اختلافات شد و امام وساطت کردند و منشور برادری نوشتند. اما امروز یک عده فعالیت سیاسی را کنار گذاشته اند و عدهای که هنوز به کشور، انقلاب و مسائل سیاسی تعهد دارند، حتی یک روز هم کار مشترک با هم نکرده اند و یک ساعت هم زیر یک سقف نبوده اند. برداشتشان از یکدیگر برداشتی است که رسانهها تصویر کرده اند.
وی افزود: اسلام و کفر کردن جزئیات امور، انقلابی و غیر انقلابی کردن، آمریکایی و غیر آمریکایی کردن و چیزهایی از این دست را شاهد هستیم در حالی که واقعیت این نیست و اگر هم جاهایی باشد باید اینها را حل و نزدیک کرد. امام صادق (ع) میفرماید از بیت المال برای ایجاد وحدت خرج کنید. ما از بیت المال خرجها میکنیم و صدها هزار رسانه، سایت، گروه و تشکیلات برای ایجاد تفرقه و دشمنی به وجود میآوریم. فضا گفت و گوی برادرانه نیست و الفاظ برادرانه نیست. صرف یک مسألهای دیگری را متهم میکنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مثلا در موضوع فنی، حقوقی و دیپلماتیک به نام FATF به عرصه اقتصاد و سیاست کشور آمده و مثل صدها موضوع دیگری که باید با تدبیر و توجه به منافع ملی حل شود. بالأخره سندی است که مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کرد و مجمع ایرادی گرفت و در مجمع معطل شد و به نتیجه نرسید. رئیس جمهور وقت خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتند که اگر نپیوندیم این ضررها را دارد. رهبری به مجمع ارجاع فرمودند و گفتند من راجع به این مسأله به نظر مثبت یا منفی نرسیده ام و اگر رسیده بودم خودم اعلام میکردم.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب با همه اشرافی که بر مسائل دارند فرموده اند من به جمع بندی نرسیده ام و در مجمع بحث کنید و به هر نتیجهای رسیدید همان را اعلام کنید. ولی شما میبینید مسأله اسلام و کفر شده است. یعنی
انصاری تأکید کرد: واقعا باید آسیب شناسی و راهکار بیرون آمدن از این وضعیت را پیدا کنیم. چیزی که امام به شدت از آن نگران بودند و بارها در وصیتنامه، پیامها و سخنرانیهای ایشان آمده این است که نگران بودند نظامی که بعد از قرنها به نام اسلام و روحانیت تشکیل شده به ناکارآمدی و ناتوانی در اداره جامعه و تأمین رفاه مادی و سعادت معنوی مردم متهم شود؛ و الگویی که میتوانست الهام بخش شود تبدیل به ضدش شود.
وی یادآور شد: تبلیغات سوء علیه ما برای ارائه چنین تصویری إلی ماشاءالله هست، ولی الحق و الانصاف امروز در اداره یک جامعه پویا و در سطح بالای فکری، فرهنگی، برادری، تحمل، اقتصاد توانمند، بنیه قوی در مواجهه با دیگران خیلی اشکال داریم. شب و روز با آمار و ارقام سر و کار داریم و مشکلات مردم را میدانیم. من احساس میکنم حفظ زحمت امام و شهدا در دستان من و شما است.
سخنگوی مجمع روحانیون مبارز افزود: ما در شرایط خاصی هستیم و برای برون رفت از این شرایط خاص راه دیگری جز بازگشت به مکتب تربیتی، فکری، سیاسی و مدیریتی امام وجود ندارد. حذف امام به معنای حذف کل انقلاب است. وقتی ما از امام صحبت میکنیم، ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و ادامه راه امام و رهبری است. همچنان که با حذف رسول الله از اسلام، امامت به تبع او خواهد رفت، در قضیه انقلاب اسلامی هم حضرت امام در چنین جایگاهی قرار دارند که حذف و تضعیف امام و فراموشی پیام امام، حذف دیگران را هم در پی خواهد داشت.