رویداد۲۴ فرشاد مقیمی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، یکی از اهداف اجرای طرح اصلاح قیمت را عدم زیان دهی خودروسازان عنوان کرد و گفت: این که مردم گران نخرند یکی از اهداف دیگر است. منفعت شرایطی که وجود داشت، نه برای خودروساز و نه برای مردم بود.
وی درخصوص نحوه تاثیر اصلاح قیمتها در بازار خودرو گفت: اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد و نخستین آن افزایش تیراژ تولید و عرضه به بازار است؛ براساس تعهدی که ایجاد کردهایم با افزایش عرضه، بازار خودرو به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به تعهدی که به وزارت صمت دادهایم با هماهنگی با انجمنهای قطعه ساز توانستهایم تولید را به دوهزار و ۳۰۰ دستگاه برسانیم که این تعداد در هفته آینده به دوهزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
وی از افزایش تیراژ تولید خودروهای مردمی مانند پارس و ۲۰۶ خبر داد و گفت: محصول پرطرفدار ۲۰۶ به روزانه ۳۵۰ دستگاه و محصول پارس به ۹۵۰ دستگاه خواهد رسید.
مقیمی افزایش کیفیت را از دیگر نتایج مورد انتظار اصلاح قیمتها دانست و گفت: موضوع اشتغال نیز از نتایج مهم این اقدام است، در سال ۹۸ با رونقی که در تولید ایجاد شد، به گفته انجمنهای قطعه سازی، ۱۰۰ هزار نفر که بیکار شده بودند به شغل خود بازگشته اند.
وی انتفاع مجموعه ذینفعان از جمله مشتریان و سهامداران را از نتایج این اقدام دانست و با بیان این که اصلاح قیمتها سبب تسریع در اجرای پروژههای توسعهای خواهد شد، گفت: ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژههای مختلف توسعهای انجام شده که بخش زیادی از آن امسال به بهره برداری میرسد.
مقیمی تصریح کرد: از مردم عزیز خواهش میکنیم برای خرید شتابزده عمل نکنند، برنامههای فروش فوق العاده از امروز شروع شده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: موتور سه استوانه با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در دستور کار قرار دارد که در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید. گیربکس شش سرعته را سال گذشته به تولید رساندیم و گیربکس نیمه اتوماتیک هم به زودی به تولید خواهد رسید که در خودروی رانا پلاس با سقف شیشهای نصب خواهد شد. دناپلاس توربوشارژ را نیز به گیربکس شش سرعته مجهز خواهیم کرد که مصرف سوخت را کاهش داده و در اقتصاد خانواده موثر خواهد بود.
وی افزود: محصول تارا دستی را وارد بازار کرده ایم و مدل اتوماتیک نیز در روزهای آینده عرضه خواهد شد. در سال جاری محصول تارا را با چهار ستاره وارد بازار کردیم که تا پایان سال به پنج ستاره کیفی ارتقا خواهد یافت، طبق تکلیف وزارت صمت، خودروی زیر سه ستاره تولید و عرضه نخواهد شد. محصول نیم شاسی مدرن و به روز ایران خودرو نیز در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.
مقیمی، توسعه داخلی سازی و کاهش وابستگی را نیز از دیگر نتایج اصلاح قیمتها و خروج از زیان برشمرد و گفت: با سرمایه گذاریهای مناسب در این بخش میتوانیم از صنعت داخلی کشور حمایت کنیم.
وی افزود: علاوه بر افزایش تولید، عرضه خودروهایی که به دلیل رهن سند در پارکینگهای مشتریان مانده بود نیز به بازار سرازیر خواهد شد که قطعا این تصمیم در افزایش عرضه و تامین تقاضای بازار تاثیر خواهد گذاشت.
مقیمی، درباره ادامه قرعه کشی در طرحهای فروش گفت: قیمتی که کارخانه محصولات را عرضه میکند، نسبت به بازار اختلاف قابل توجهی دارد، انتظار این است که با افزایش عرضه و خروج از شرایط زیان، توان بیشتری برای رشد تولید ایجاد شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، یکی از ارکان اصلی تولید خودرو را قطعه سازان دانست و گفت: اگر بتوانیم منابع مالی مورد نیاز قطعه سازان را تامین کنیم، شرایط استفاده از ظرفیتهای این بخش نیز فراهم خواهد شد.
مقیمی گفت: ایجاد جریان نقدینگی با واگذاری داراییهای غیرمولد و تبدیل به دارایی مولد نیز دنبال میشود و از جمله سیاستهای کلان ایران خودرو است که در راستای راهبردهای وزیر محترم صمت در حال اجرا است. حدود ۱۶ شرکت تا سه ماهه اول سال آینده تعیین تکلیف خواهند شد.
وی تصریح کرد: روانه شدن خودروها در پارکینگها و افزایش عرضه که نتیجه فک رهن اسناد خودروها است از عوامل دیگر در افزایش عرضه خواهد بود. امروز ۱۲۰۰ خودرو را از رهن خارج کرده ایم، تا امروز۶۵ هزار پیامک برای فک رهن به مشتریان ارسال شده است.
مقیمی گفت: ایران خودرو هر هفته عرضه فوری خواهد داشت، عرضه خودرو براساس برنامه زمانبندی و متناسب با رشد تیراژ تولید افزایش خواهد یافت.