یکی از کامنتهای تکرار شونده در سرویس مشکلات مردم، مسایلی است که متروسواران هر روز با آن درگیرند. یکی از این مشکلات که اخیرا به آن زیاد اشاره می شود به موضوع اخذ کرایه بیش از میزان مصوب در مسیرهای مترو مربوط می شود.
شهروندان می گویند چرا هزینه زیادی از بلیت اعتباری آنها بر خلاف مصوبه کسر می شود. یکی از مخاطبان در این باره نوشته: طبق تعرفه ، مبلغ كسر شده از اعتبار کارت به هنگام خروج از 50 كيلومتر به بالا4500 ریال از اعتبار بليت كسر خواهد شد.ولی اخیرا برای مسافت های کوتاه بیش از700 تومان از اعتبار کارت ها کسر می شود.چه کسی در این زمینه پاسخگو هست؟
مخاطب دیگری این مشکل را از دید خود اینطور توضیح داده:
گرانفروش پنهان شرکت مترو مدتی است که حتی برای مسیر های کوتاه ، بیش از700 تومان از کارت های اعتباری کسر می شود. درصورتیکه در مسیرهای طولانی می بایست حداکثر450 تومان از کارت ها کسر شود . قبلا نیز چند مورد از شهروندان پیام دادند ولی رسیدگی نشد.لطفا مجددا پیگیری شود .ممنون و متشکر
این مشکلات در حالی مطرح می شود که طبق مصوبه شورای شهر تهران، باید کرایه های اخذ شده برای بليت هاي اعتباري مبلغ دار در متروی تهران به روش زیر اخذ شود:
نوع بليت |
ناحيه سفر |
مسافت پيموده شده |
بليت تك سفره (ريال) |
مبلغ كسر شده در خروجی (ريال) |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 1 |
از 0 تا 10 كيلومتر |
7000 |
2800 |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 2 |
از 10 تا 20 كيلومتر |
7000 |
3000 |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 3 |
از 20 تا 30 كيلومتر |
7000 |
3500 |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 4 |
از 30 تا 40 كيلومتر |
7000 |
4000 |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 5 |
از 40 تا 50 كيلومتر |
7000 |
4250 |
اعتباري مبلغ دار |
ناحيه 6 |
از 50 كيلومتر به بالا |
7000 |
4500 |
اعتباري مبلغ دار |
تهران-كرج |
6000 |
توضیح دیگر اینکه طبق قانون دارندگان بليت هاي اعتباري بايستي در هنگام خروج از ايستگاه مقصد بليت خود را به دستگاه هاي كنترل نشان دهند، در غير اين صورت حداكثر هزينه سفرهاي درون شهري (4500 ريال) از اعتبار بليت ايشان كسر خواهد شد.
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران در پاسخ به اعتراض شهروندان درباره کسر بیش از مصوبه از بلیت اعتباری آنها، توضیح داد: مسئولیت این کار با شرکت پیمانکار مترو است. اگر آنها پاسخگو نبودند، باز هم ما در خدمتیم.
گفتنی است شرکت پیمانکاری یاد شده، یک شرکت خصوصی پیمانکار متروی تهران است که با ارائه شماره تلفن در سایت خود، شرکتهای زیرمجموعه اش را معرفی می کند. یکی از کارکنان این شرکت در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار ما گفت: اطلاعی از این موضوع نداریم.