رویداد۲۴ فرامرز اختراعی در ابتدای اظهارات خود مدعی شد که در حوزه دارو مافیایی وجود دارد که آنها در جهت تجارت خود عمل میکنند و تلاش دارند مسائل برای مردم شفاف نشود. او گفت از همین رو احساس کردیم باید چنین نشست خبری برگزار شود.
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در پاسخ به این سوالی در مورد تخصیص ارز ترجیحی به این صنعت گفت: همانطور که عرض کردم متاسفانه مافیای دارو تمام تلاش خود را میکند تا صنعت تولید مواد اولیه دارو در کشور منکوب شود. آنان با تلاشهای رسانهای سعی میکنند به هدف خود برسند. ما براساس اسناد و آمار اعلام میکنیم که حدود ۷۲ درصد مواد موثره دارویی کشور را تولید میکنیم؛ و برای این حجم از تولید و خودکفایی به ۱۵۰ میلیون دلار ارز هم بیشتر نیاز نداریم. حتی تاکنون یک نفر از منتقدان و مخالفان ما هم نگفته این عدد مثلا ۱۵۱ میلیون دلار است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «برخلاف اظهارات شما گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که این عدد درست نیست یعنی تولید شما نیاز ۷۲ درصدی دارویی کشور را تامین نمیکند و عدد واقعی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است» گفت: ما برای این عدد که گفتم پشتوانه آماری و فنی داریم. گزارش مرکز پژوهشها پشتوانه آماری ندارد و ما به آنها اعلام کردیم مستندات خود را در مورد این گزارش که مدعی هستند اعلام کنند. اما حتی یک نفر از آنها توضیحی به درخواست ما نداده است؛ بنابراین ما گزارش مجلس را ۱۰۰ درصد تکذیب و رد میکنیم.
اختراعی ادامه داد:ضمن آنکه قبل از گزارش مرکز پژوهشها، گزارشی در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شده که عکس نظر مجلس است و ما آن را تایید میکنیم. کسی که برای مجلس گزارش تهیه کرده است به ما پیام داد و گفت گزارشی که از طرف مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده کاملا غلط است. این فرد از ما درخواست پول کرد تا اعلام کند که گزارش مجلس صحیح نیست؛ که ما به وی گفتیم نیازی به چنین کاری نیست، زیرا غلط بودن گزارش مجلس محرز است.
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اعلام کرد:ما در مورد کذب بودن این گزارش با تمام نمایندههای عضو کمیسیون بهداشت مکاتبه کرده ایم، ولی پاسخی نداده اند.
اختراعی در پاسخ به این سوال که چه نظار تی بر ارزی که تحویل بخش شما میشود (۱۵۰ میلیون دلار) وجود دارد گفت: موادی که ما وارد میکنیم کاملا قیمتهای بین المللی دارد و میتوان آنها را رصد کرد؛ بنابراین اگر کسی مدعی است که ما گرانتر میخریم میتواند براساس فاکتورهایی که ما داریم و موجود است بیاید و مدعی شود؛ لذا ما روی این موضوع خودمان کاملا نظارت داریم.
وی گفت:ما مشکلی نداریم بر تمام حوزههای دارو از جمله بحث واردات آن نظارت شود و بر بخش مربوط به ما هم نظارت صورت گیرد. برخی ذره بین را از روی ۲ میلیارد دلار واردات دارو برداشته اند و گذاشته اند بر روی ۱۵۰ میلیون دلار واردات مواد اولیه دارو.
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در مورد اینکه «نظارت سندیکا بر خود نقض غرض است و گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به نوعی بحث نظارت بوده که شما رد میکنید» گفت: ما شفاف هستیم و هیچ وقت منافع ملی را مقدم بر مناقع صنف قرار نمیدهیم، زیرا در بلند مدت به ضررمان است؛ بنابراین اگر تخلف و تقلبی شود توسط همان شفافیتی که داریم رو میشود. مجلس وظیفه اش تقنین است و باید بر قوانینی که وضع کرده نظارت کند. اما با این حال ما هرکس و نهادی که وارد شود برای نظارت خیر مقدم میگوییم و مشکلی با آن نداریم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه مدعی تولید در داخل هستند، اما هزینه پایانی داروی شما گرانتر از مشابه وارداتی است گفت:، زیرا هر قلم از مواد موثره که در داخل تولید میشود دهها قلم مواد دیگر برای آن استفاده میشود. ضمن آنکه ما هزینههای تولید دیگری هم داریم. این مواد و هزینههای دیگر براساس ارز آزاد محاسبه میشود نه دولتی. در مورد تمام مواد موثره موجود در بازار به غیر سه قلم ما ارزانتر از تولید کنندگان خارجی تولید میکنیم.
اختراعی در پاسخ به این سوال که چرا دربرنامه تلویزیونی که در همین مورد برگزار شد از پاسخگویی فرار کردید گفت:متاسفانه برخی در صدا وسیما هزینه کردند و علیه ما برنامه ساختند. این موضوع که پول گرفتند ثابت شد! وقتی هم ما با کمک وفشار دیوان محاسبات از تلویزیون وقت گرفتیم تا توضیح دهیم اصلا اجازه دفاع ندادند. در واقع مجری مدام وسط صحبتهای من میپرید و فیلمبردارها نیز تمرکز من را برهم زدند. در انتها هم گفتند وقت تان تمام است. متاسفم که حتی رئیس سازمان غذا و دارو از این موضوع سوء استفاده میکنند و میگویند ما در حال فرار هستیم. البته امیدوام که ایشان خود را مبرا کنند از سخنی که به نقل از وی گفته شده. من همین جا از افرادی که در حال فشار بر ما هستند و هم ایشان درخواست میکنم که بیایید مناظره برگزار کنیم. اگر بیایند مناظره ۶ بر هیچ میبریم و اگر هم نیایند سه بر هیچ میبریم، زیرا اسناد محکمی داریم.
فرامرز اختراعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مساله ریپک اقلام دارویی و مواد اولیه وارداتی تحت عنوان تولید داخل و همچنین گرانتر فروخته شدن داروهای تولید داخل نسبت به قیمت نمونه خارجی گفت: در مورد داروهایی وارد میشوند و ریپک میشوند اینها همه جزو مسئولیتهای سازمان غذا و داروست که باید وظیفه اش را انجام دهد و خودش نمیتواند مدعی باشد. این توپ را به زمین دیگری انداختن بسیار ناشیانه است. اینجور بهانه گیریها نخ نما شده. چع کسی باید جلوی اینها را بگیرد؟
او افزود: مواد مخدر و مشروبات الکلی و مواد منفجره قابل واردات است. چطور ممکن است دارویی وارد شود و تشخیص داده نشود حال آنکه همه اینها قابل کنترل است. تحهیزاتی وجود دارد که بدون باز کردن بسته بندی میگوید ماده داخل بسته چیست. یعنی در گمرکات به راحتی قابل تمیز است که موادی که وارد میشود چه هست. در نتیجه مساله ریپک اگر هم اتفاق بیوفتد مسئولیتش با نهادهای نظارتی به خصوص سازمات غذا و داروست. در حوزه ریپک ما بحثهای مفصلی داریم. به طور رسمی در خوزه دارو، داروی خارجی را وارد میکنند از پاکت خارح میکنند و با عنوان تحت لیسانس میفروشند. این را که بخش مهمی از بودجه دارویی کشور است را فراموش کردند و صدایش را در نمیآورند. در حالی که مشابه آن را دارد کارخانه دلخلی با قیمت یک دهم یا یک بیستم تولید میکند. اما این را حمایت میکنند، چون وابسته با مافیای داروست و این را زیر سوال میبرند.
او ادامه داد ما در اینکه برای تولید ۷۲ درصد نیاز داخلی، ۱۵۰ میلیون دلار ارز مصرف میکنیم بر کسی شک و شبهای نیست، اما برای ۲۸ درصد باقی مانده قریب به ۲ میلیارد دلار ارز مصرف میشود و صدایش در نمیآید که اینها کجا میرود؟
اختراعی افزود: حکایت مردم مستضعفی است که از یک بانک ۲ میلیون تومان وام میگیرند از صد تا جا ضامن میاورند و اگر یک قسط شان عقب بیوفتد پدرشان را در میآورند، ولی کسانی که صدها میلیارد وام گرفتند کسی کارشان ندارد.
او ادامه داد: ما با نظارت بر تولید مواد موثره دارویی به شدت موافقیم. ما با قیمت گذاری بر مواد موثره دارویی هم موافقیم. خودمان اولین کسی بودیم که طی نامهای از سازما غذا و دارو خواستیم محصولات ما را قیمت گذاری کنند. امروز اگر ما را متهم میکنند که اینها با قیمت گذاری مخالفند باید به این سند رجوع کنند.
او گفت: ما سالهاست با دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران توافقهایی داریم و اجازه داریم در گمرکات اقدام به نمونه برداری کنیم و ارسال کنیم برای این دانشگاهها که اصالت مواد را تایید کنند. دفاتر مشترکی با این دانشگاهها داریم و از همه اعضا وکالت محضری گرفتیم که از گمرکات نمونه برداری کنیم. ما این کار را میکنیم چرا که تولید داخلی رقابتی است. یک رقیب ممکن است به ما بگوید فلان شرکت تولیدش از من ارزانتر درآمده و من شک دارم؛ این احتمال وجود دارد که این رقیب اقدام به ریپک کرده باشد. در نتیجه ما موظف هستیم با این مقوله مقابله کنیم. ولی سازمان غذا و دارو که مدعی شده چرا یکی از این موارد را به ما نمیگویند که ما مقابله کنیم؟ این یک پروپاگانداست که این امضاهای طلایی به قوت خود باقی بماند و ما در این تردیدی نداریم. ما دعوت شان میکنیم به مناظره رسمی با حضور خبرنگاران. به ما میگویند شما از پاسخ دادن فرار میکنید.
شهریور ماه امسال معاونت اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران با انتشار یک گزارش ۳۱ صفحهای روشن کرد که به رغم ادعای سندیکای تولید مواد اولیه دارو، مبنی بر تأمین بیش از ۷۱ درصد نیاز بازار داخلی، میزان تأمین ریالی صنعت تولید داخل از کل بازار مواد اولیه دارو و ملزومات بستهبندی در سال ۱۳۹۹ به لحاظ حجمی معادل ۲۵ درصد و به لحاظ ریالی معادل ۲۳ درصد بوده است.
اختراعی مجددا در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد نظارت بر ۱۵۰ میلیون دلار ارز ترجیحی که به واردات مواد اولیه دارو تخصیص داده شده با توجه به تناقض به وجود آمده در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با گزارش سندیکا، گفت: واردات ما برای مواد میانی است. برای واردات مواد میانی ما فهرستی دارد در سندیکا مشخص شده. قیمت این مواد میانی رفرنس بین المللی دارد. هم میزان تناژ مصرف هم قیمت آن منتشر شده. اگر کسی مدعی است که یک دلار مواد میانی را گرانتر میخریم باید به ما ثابت کند. ما در سندیکا نسبت به این قیمتها حساس هستیم. هر ماده میاتی توسط چند کمپانی رقیب مصرف میشود و برای خود آنها هم اختلاف قیمت باید در تلرانس منطقی باشد. اگر این تلرانس بالا برود یعنی نظارتی وجود نداشته.
او افزود: نظارت برای تمام اقلامی که به آنها ارز ترجیحی تخصیص داده شده از جمله داروهای وارداتی باید انجام شود. از نظر ما داروهای وارداتی تا چندین برابر قیمت وارد شده اند. سالهای طولانی تا ۴ میلیارد دلار ارز برای دارو مصرف میشده. در دوره وزارت نمکی این ارز به نزدیک به ۲ میلیارد کاهش پیدا کرده. تک تک اینها باید نظارت شود. از جمله حوزه ما. اگر این نظارت انجام شوئ معلوم میشود چه کسی ذره بین را از روی ۲ میلیارد و ۴ میلیارد دلار برداشته اند و روی ۱۵۰ میلیون دلار ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه دارو انداخته اند.
اینجا مشخص میشود چه کسانی با هم زد و بند داشتند
اختراعی در پاسخ به این سوال که یکی از نهادهای نظارتی هم مجلس است که گزارشی را تهیه کرده است؛ اینکه سندیکا خودش بر خودش نظارت کند نقض غرض نیست؟ گفت: سندیکا یک نهاد غیر انتفاعی مانند یک ان جی اوست. منافع ملی هم بر منافع سندیکا اولاست. برای همین همیشه در جهت شفافیت و رعایت حقوق مردم قدم برداشتیم و این زیرساختها را تنظیم کردیم که منافع صنف بر منافع مردم حاکم شود.
منافع ملی وقتی تامین شود همه کسانی که در زنجیره تامین کار میکنند رشد میکنند؛ اما وقتی تخلفی در تامین رخ دهد این رو میشود. سیاست عمومی سندیکا این است که با شفاف سازی و نظارت تلشا کند جلوی هر تخلفی را بیگیرد.
اختراعی در پاسخ به این ابهام که این شفافیت زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم در دوره اخیر در یک مورد یعنی واکسن کرونا، تولید داخلی دست کم برای ۴ ماه واردات واکسن را مختل کرد و در نهایت خود تولید هم متوقف شد گفت: اینها توهمات است. واکسن در دنیا محدود تولید میشد و اینطور نبود که عرضه کنند و ما نخواهیم، اما برخی کشورها قبول کردند آزمایشات بالینی روی مردم کشورشان انجام شود مثل آذربایجان، امارات، ترکیه. آنها این ریسک را پذیرفتند و موفق هم شدند. ولی کشور ما این ریسک را قبول نکرد. ممکن هم بود ما موفق شویم. حتی حسب اطلاع شما باید بگویم برای تولید واکسن یک سری مواد اولیه خیلی سطحی مانند سیلیکاژل کروماتوگرافی مصرف میشضود. آمریکاییها تمام کمپانیهای تولید کننده این قلم را خریدند. حتی محیط کشت و مواد سیلیکاژل کروماتوگرافی در بازار برای شرکتهای دیگر در دنیا هم وجود نداشت که بتوانند واکسن تواید کنند. کشورهای بزرگ دنیا مانند آلمان و فرانسه به همین خاطر به شدت عقب افتادند.
او افزود: تولید داخلی ضرورت داشت، اما ما نقدهایی داریم. بهتر بود سرمایه گذاری روی انستیتو پاستور و رازی انجام شود تا برکت که بیاید از نقطه صفر شروع کند. اما اینکه اصل این سیاست گذاری را زیر سوال ببرید هم غیر منصفانه استو ما در کشوری نبودیم که اعتماد کنیم آزمایشهای بالینی روی مردم ما انجام شود؛ به دلایل سیاسی که همه شما هم خبر دارید. برخی کشورها این اعتماد را کردند و خوشبخنانه نتایج نشان داده مقداری زودتر از ما موفق شدند مردمشان را واکسینه کنند.
اختراعی گفت: در ایران بنا به یک نظام سنتی دقیق این ریسک را کردمد گذاشند جاهای دیگر که نتیجه مثبت گرفت بعد واکسیناسیون را آغاز کردند. بعد از اینکه مطمئن شدیم واکسنها جواب میدهد واردات هم انجام شد و با سرعت کار انجام شد.