ساکت در خصوص معضلات باشگاه داری حرفه ای در ایران گفت: در موضع اول مشکل بزرگ باشگاه ها عدم ثبات برنامه و مدیریت دو چالش اصلی است که در باشگاه ها با آن رو به رو هستیم. دارای یک مدیر با برنامه و پایبند به برنامه ها نیستیم. مسئله دوم که بسیار مشکل بزرگی است موضوع اقتصادی و بازرگانی است. در همه دنیا مشخصا فهرستی از درآمد های ثابت یک باشگاه وجود دارد که باشگاه میتواند نیاز های خود را با استفاده از آن درآمد ثابت برطرف کند. امروزه باشگاه ها از حق خود که حدود ٣۵ درصد تا ٧٠ درصد از درآمد های باشگاه را تشکیل میدهد محروم هستند. باشگاه ها یک کارخانه تولیدی هستند و محصول زحمات، تلاش ها، هزینه ها و سرمایه گذاری آنان یک رویداد و یک مسابقه ورزشی است که مشتریان خاص خود را دارد. کسی که از این محصول استفاده میکند و آن را از شبکه ها و کانال های صدا و سیما پخش میکند موظف است حق استفاده از این محصول را بپردازد. شاید شخصی بگوید اخیراً قانونی تصویب شده که درصدی( ٣٠ درصد از هزینه تبلیغات قبل تا بعد از بازی به فدراسیون داده شود و فدراسیون آن را بین باشگاه ها تقسیم کند) از تبلیغات صدا و سیما به باشگاه ها داده شود. این با حق پخش متفاوت است. این در اصل صدقه ای است که قرار است داده بشود اما دو سال است که داده نشده است.
مدیرعامل سپاهان افزود: موضوع بعدی که یک معضل اساسی در اقتصاد ورزش است و خودکفایی یک باشگاه را دچار مشکل میکند فقدان برندینگ و حق کپی رایت است. باشگاه باید از برند مخصوص خودشان برخوردار باشند و آن را به محصول مورد علاقه هواداران که یک طیف گستردهای از سبد نیازمندی هوادارانشان است تبدیل کنند. علی رغم وجود این قانون بخاطر عدم برخورد قضایی که باید صورت بگیرد این حق از باشگاه ها ضایع شده. مورد دیگر درآمد های روز مسابقه (match day) است که برای باشگاه بسیار تاثیرگذار است. ما در کشور به عنوان مالک رویداد ورزشی در تعیین قیمت بلطی ها دچار محدودیت هستیم و اجازه تعیین قیمت به ما داده نمیشود. موضوع دیگر تبلیغات محیطی است که بحث آن بسیار در باشگاه ها داغ است. بر اساس قانون سازمان لیگ تبلیغات محیطی باید توسط سازمان لیگ انجام بشود و هزینه ای مشخص به باشگاه ها پرداخت شود و باقی ظرفیت ها به باشگاه ها واگذار شود. اگر هر باشگاه به صورت مستقل وارد بازار تبلیغات محیطی بشود عرضه کننده زیاد شده و باعث شکست قیمت ها میشود. پرداختی سازمان لیگ از تبلیغات محیطی مبلغ بسیار کمی است اما راهکار باشگاه ها برای اختصاصی شدن تبلیغات محیطی هم مناسب نیست.
او در خصوص دیگر راههای درآمدزایی گفت: یکی دیگر از فرصت های درآمدزایی برای باشگاه ها که از آن غافل اند پرورش و فروش بازیکن ها است. در بحث درآمدزایی حتی در ثبت برند های روی لباس دچار محدودیت هستم. سازمان لیگ به ما اعلام کرد فقط اجازه ثبت دو برند روی لباس تیم های خود را دارید. این دستور در صورتی است که من در سفری که به یکی از کشور های آمریکای لاتین که در فدتبال پیشرو است داشتم دیدم که روی یک پیراهن 17 برند مختلف ثبت شده است و باشگاه برای هر یک از نیاز های خود از حمل و نقل تا پوشاک و خوراک و اسکان یک اسپانسر و حامی دارد.
ساکت مسیر موفقیت سپاهان را پیوند باشگاه با مجموعه های پژوهشی و دانشگاهی، حرکت به سمت مدیریت نوین، شفافیت و گسترش ارتباطات بین الملل خواند و گفت: در باشگاه ها ابتدا باید مسیر درآمد پایدار و ثابت را مهیا کرد. در رقابت های بین الملل عرصه رقابت اقتصادی بسیار جدی تر است و تاثیرات عمیق تری دارد. با باشگاه زنیت سنپترزبورگ قرارداد خواهرخواندگی( همکاری) امضا کردیم. قرار بود پیش از فصل مقابل زنیت بازی تدارکاتی داشته باشیم اما به دلیل تغییر برنامه سازمان لیگ محقق نشد. اما در نیم فصل برگزاری آن پا بر جا است.
بیشتر بخوانید: زمان دیدار استقلال و سپاهان مشخص شد
او اسخ به این سوال که با توجه به واگذاری باشگاه تراکتورسازی و مشکلات و حاشیه های پیش آمده حول آن خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس درست است، هم گفت: خصوصی سازی این دو باشگاه بدون فراهم کردن زیر ساخت ها بسیار مضر است. در حال حاضر اولویت با تفکیک مالکیت عام این دو باشگاه است. پیشنهاد بنده این است که مالکیت عام این دو باشگاه از یکدیگر جدا شود. به طور مثال استقلال تحت مالکیت یکی از شرکت های خودروسازی و پرسپولیس تحت مالکیت یکی دیگر از شرکت های خودروسازی باشد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا فشار را از روی این دو تیم بردارد.
ساکت در پایان در خصوص فروش سردار آزمون در سنین پایین اظهار داشت: فروش این بازیکن کار درستی نبود و در زمان مدیریت بنده انجام نشد اما توجه کنید که ما در قرارداد بستن هم دچار محدودیت هستیم. با بازیکنان زیر ١٨ سال و تیم های پایه نمیتوانیم قرارداد بیش از ٣ سال ببندیم. بازیکنان به محض رسیدن به سن ١٨ سالگی باید به خدمت سربازی بروند و مجبور به ترک تیم به مدت دوسال هستند.